Jump to content

Typ3 koneen lisäöljyjärjestelmä ja jäähdytys


Recommended Posts

Mites lisäjäähdytyksen rakennus typ3 koneeseen mahtaisi käydä fiksuiten ilman koneistuksia/koneen halkaisemista. Tai onko kyseinen toiminta edes järkevää.

 

Eli tätä ajattelen vain sen takia että kesällä välillä tuntui käyvän vähän kuumana. Ja erityisesti kun tierpistä ajelin takaisin. Ja kone on siis 1500S '65 eli tämähän on mun käsityksen mukaan yhdellä op venalla oleva lohko.

 

Tässähän omastamielestäni ongelmaksi muodostuu öljypumpun sijainti koska jos pumpun kannesta ottaisi ulos/sisääntulon niin silloinhan letkut/putket menevät puhallinkopan läpi / pitää tehdä tilaa.

 

Sitten olen myös miettinyt että miten csp:n full flow adapteria + venttiilillistä kantta saisi hyödynnettyä mutta taas ongelmaki tulee puhallinkopan ja ö-pumpun väli ulostulon kanssa. Ja voiko tätä edes käyttää yks venttiili lohkossa. Ja tämän systeemin kanssa pitäisi käsittääkseni kanssa poistaa vakiojäähdytin.

 

Myös vakiojäähdyttimen poistamista kokonaan olen ajatellut vaihtamalla pumpun jalka ulostulo malliseksi mutta kuin iso ulkoisen jäähdyttimen pitää olla että se riittäisi termostaatti ohjatun flektin kanssa korvaamaan vakiojäähyn.

Link to comment
Oletko mitannut että kone oikeasti käy kuumana?

 

Perstuntumalla ei mitenkään kiehuvan kuumana eli kyllä varmasti vakiollakin pärjäisi kun ajelisi vähän maltillisemmin. Pitäis varmaan virittää anturi johonkin kiinni että saisi luotettavaa dataa.

Link to comment

Täytyypä taas suositella "kinkkumittaria". Eli digitaalinen lämpömittari, jossa on rosteritikku anturina ja asetettava hälytys.

Mulla oli tuollainen vuosia kuplassa ja jatketulla johdolla kojelaudassa. Siinähän vieläpä magneetti, eli saa tarpeen tullen napattua hanskalokerosta kojelautaan ja sitten taas piiloon. Tikun laitoin öljyn mittatikun reiästä suoraan öljypohjaan.

 

t. Mika

Link to comment
Täytyypä taas suositella "kinkkumittaria". Eli digitaalinen lämpömittari, jossa on rosteritikku anturina ja asetettava hälytys.

Mulla oli tuollainen vuosia kuplassa ja jatketulla johdolla kojelaudassa. Siinähän vieläpä magneetti, eli saa tarpeen tullen napattua hanskalokerosta kojelautaan ja sitten taas piiloon. Tikun laitoin öljyn mittatikun reiästä suoraan öljypohjaan.

 

t. Mika

 

Toi en tiedä minkäkokoisia kinkut on sielläpäin mutta mulla ghiassa on sellanen noin puolmetrinen öljytikku eli toi kinkkumittari ei oikein toimi :)

Link to comment

Kolkissa tikku ei myöskään mene kampikammion sisään, vaan on erillisessä peltiputkessa. Osuneeko edes öljyyn/roiskeisiin, kun öljyt on kierrossa? Lisäjäähdyytyshän ei poista sitä oikeaa ongelmaa, jos kone tosiaan kuumana käy. Onko jäähdytyspuolella kaikki kunnossa? Seokset kunnossa?

Link to comment

Silloin kun mulla oli notsi, niin muistelisin joskus öljynpintaa tikusta katsoneeni koneen käydessä. Varsin alas se putki lohkon kylkeen kiinnittyy, joten uskoisin

öljynpinnan olevan putken alatasolla myös koneen käydessä. Tuollainen mittari maksaa pari kymppiä, joten ei ole suuri investointi kokeilla. Jos ei pelitä, niin voi sitten käyttää jouluna kinkunpaistossa. :-)

Ennen lisäjäähdytyksen suunnittelua, varmistuisin öljyjen oikeasta lämpötilasta. Mulla oli kuplassa ahdin ja välijäähdytin konehuoneessa ja pelkästään alkuperäinen jäähdytin doghousen sisällä, jos ei lasketa takapyöräkotelon suodattimen mahdollista jäähdyttävää vaikutusta. Aina pysyi öljyt alle 110 asteen.

 

t. Mika

Link to comment
Kolkissa tikku ei myöskään mene kampikammion sisään, vaan on erillisessä peltiputkessa. Osuneeko edes öljyyn/roiskeisiin, kun öljyt on kierrossa? Lisäjäähdyytyshän ei poista sitä oikeaa ongelmaa, jos kone tosiaan kuumana käy. Onko jäähdytyspuolella kaikki kunnossa? Seokset kunnossa?

 

Kone on kaikinpuolin alkuperäiskunnossa vain vaihtimelta ilmanputsariin menevä esilämmitysputki puuttuu. Eli jäähdytyksessä ei pitäisi olla ongelmaa. Vakio pakari, seokset säädetty tehtaan ohjeiden mukaan ja omastatoimesta vähän rikkaammalle (ei mitattu). Sytkän ja kärjet sääsin ennen matkaanlähtöä.

 

Ja tosiaan tuon kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa mutta tuo oli eka kerta kun lämpesi maantieajossa saatan myös olla vainoharhainen. Ja ilmanlämpöä oli kumminkin ulkonakin sellaiset 25-30C ja matkavauhti noin 100.

 

Pitäisköhän ostaa petteriltä sellanen öljypohjan kansi mihin saa anturin kiinni että ei tarttisi fiilispohjalta vetää.

Link to comment
Guest Toheltaja

Tosiaan ulosotollista kantta ei tahdo saada paikoilleen. Tein aikanaan itte ton kannen, että sain kierteen lähtemään mahdollisimman läheltä tiivistyspintaa, muistaakseni tein vielä sen niin että vetäsin sen möykyn jossa kierre on, reilusti sivulle (ihan lattaraudasta, hitsaamalla se mokkula kiinni, kairaamalla reiät ja koneistamalla pumpun puolen pinta suoraksi. Takakannatinrauntaan (sulla vissiin ei tätä uudemman mallista pitkää ole, vaan tulee kopasta yläreunasta kii?) joutu tekemään aimo kolon kanssa, samaten puhallinkoppaan oli vetästävä vingulla aukko, sen laitoin sitten reiällisenä paikoilleen, pala alumiiniteippiä väliin ja metallikittiä siihen päälle paikaten reikä. Tuli ihan toimiva, mutta aikatavalla jumppaa se vaati.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...