Guest Protege Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Lonkottaa ja kolistaa käynnissä, vedolla ja kaasuttaessa. Sellainen kuin peltivasaralla naputtaisi lohkon kylkeen. Moottorijarrutuksella eikä pintakaasulla ajaessa kuulu ollenkaan. Ensin ajattelin että männänhelma kulunut oikealla puolella, kun oikeanpuoleista kaasaria kaasutti erikseen, jolloin ääni kuului. Tollanen 1700cc type 4 moottori, transporterista sen poistin. Juuri sopivasti, kun ajokausi alkoi, niin joutuu jonkunlaiseen remonttiin. Moneen kertaan mittaamalla kampiakselin päittäisvälys on noin 0,2mm Säätölevyjä 3kpl, joiden yhteispaksuus 1mm:n luokkaa. Pieni on välys, varmaan se päätylaakeri kulunut. Ilman säätölevyjä, vauhtipyörä paikallaan, käsin kääntäen edestakaisin; kuuluu samanlainen kolina/ääni verraten ajotilanteeseen ja akselin liikkuessa pituus-suunnassa. Ensin ajattelin että joutuu koneistushommiin, sitten luulin että säätölevyillä säätäisi välyksen kohdilleen, jolloin ääni ehkä katoaisi?? -Sami- Quote Link to comment
mikko k Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 0,2mm päittäisvälyksellä tuskin noin kolistaa. Veikkaan kiertokangen laakerin menneen paskaksi. Quote Link to comment
Guest Protege Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Tässä syy: Eli tällaista etsitään, mutta parempikuntoista. Halkaisija 89,5mm noin. Korkeus 80mm Lakikorkeus noin 42mm Mahtaako löytyä keneltäkään tuonlaista vakiomäntää? Koneessahan on numerosarjan alussa Z kirjain, eli kuuleman mukaan kone olisi 1700cc. -Sami- Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Mäntä on 90mm. Raapase lakea niin löydöt numerot. Huomaa että noita 90mm mäntiä on olu sekä 23mm että 24mm tapilla. Kumpaa sulla on? Noi 23mm on ilmeisesti jotakin ihan ensimmäisten Typ-4 koneiden mitotuksia. En ole tärmänny tommoseen kun kerran. Käytetty osa: Hukasin oman nepa varastoni Karille, kysy hältä olisko seassa 90 mäntää (23mm tapilla). Minen muista enää mitä tonne meni. Edit-2 Poistettu 24mm tappiset kamat Quote Link to comment
tolvana Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Myös mulla OK kuntonen 90mm mäntäputkisarja joka jäi 2011 syksynä joutilaaksi kun laitoin omaan täysrempan yhteydessä 93mm putkisarjan. M-renkaat toki saa vaihtaa jos haluaa mut manuaalin mukaan nuokin vielä OK. Tän saapi satkulla tuolta pölyttymästä. Quote Link to comment
vwagen Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Mulla on yksittäisiä käytettyjä mäntiä,Z moottorissa(henkilöauton kaasutinmoottori)tasapäämännät,tappi 23 tai 24 mm,Transporterin moottorissa koverapäämännät tappi 24 mm,henkilöauton ruiskumoottorissa kupupäämännät 24mm tappi. Quote Link to comment
Guest Protege Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Tasapäiset männät ja 23mm tappi. Quote Link to comment
Guest Protege Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Kiitos vwagenille männästä. Onneksi oli nännänrenkaat mukana, oma mäntä oli muuten identtinen paitsi ylin rengas oli vanhassa osassa hieman paksumpi, joten ei käynyt uuteen mäntään. Näköjään vielä tälläinenkin ero on olemassa. Kone on hyvässä kasausvaiheessa, onneksi matka jatkuu näinkin pian. -Sami- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.