Jump to content

Type 4 klonkottaa


Guest Protege

Recommended Posts

Guest Protege

Lonkottaa ja kolistaa käynnissä, vedolla ja kaasuttaessa. Sellainen kuin peltivasaralla naputtaisi lohkon kylkeen.

Moottorijarrutuksella eikä pintakaasulla ajaessa kuulu ollenkaan.

Ensin ajattelin että männänhelma kulunut oikealla puolella, kun oikeanpuoleista kaasaria kaasutti erikseen, jolloin ääni kuului.

 

Tollanen 1700cc type 4 moottori, transporterista sen poistin.

Juuri sopivasti, kun ajokausi alkoi, niin joutuu jonkunlaiseen remonttiin.

 

Moneen kertaan mittaamalla kampiakselin päittäisvälys on noin 0,2mm

Säätölevyjä 3kpl, joiden yhteispaksuus 1mm:n luokkaa.

Pieni on välys, varmaan se päätylaakeri kulunut.

 

Ilman säätölevyjä, vauhtipyörä paikallaan, käsin kääntäen edestakaisin; kuuluu samanlainen kolina/ääni verraten ajotilanteeseen ja akselin liikkuessa pituus-suunnassa.

Ensin ajattelin että joutuu koneistushommiin, sitten luulin että säätölevyillä säätäisi välyksen kohdilleen, jolloin ääni ehkä katoaisi??

 

-Sami-

Link to comment
Guest Protege

Tässä syy:

post-5273-13888364565155_thumb.jpg

 

Eli tällaista etsitään, mutta parempikuntoista.

 

Halkaisija 89,5mm noin.

Korkeus 80mm

Lakikorkeus noin 42mm

 

Mahtaako löytyä keneltäkään tuonlaista vakiomäntää? Koneessahan on numerosarjan alussa Z kirjain,

eli kuuleman mukaan kone olisi 1700cc.

 

-Sami-

Link to comment

Mäntä on 90mm. Raapase lakea niin löydöt numerot. Huomaa että noita 90mm mäntiä on olu sekä 23mm että 24mm tapilla. Kumpaa sulla on? Noi 23mm on ilmeisesti jotakin ihan ensimmäisten Typ-4 koneiden mitotuksia. En ole tärmänny tommoseen kun kerran.

 

Käytetty osa:

Hukasin oman nepa varastoni Karille, kysy hältä olisko seassa 90 mäntää (23mm tapilla). Minen muista enää mitä tonne meni.

 

 

Edit-2

Poistettu 24mm tappiset kamat

Link to comment

Myös mulla OK kuntonen 90mm mäntäputkisarja joka jäi 2011 syksynä joutilaaksi kun laitoin omaan täysrempan yhteydessä 93mm putkisarjan. M-renkaat toki saa vaihtaa jos haluaa mut manuaalin mukaan nuokin vielä OK.

Tän saapi satkulla tuolta pölyttymästä.

Link to comment

Mulla on yksittäisiä käytettyjä mäntiä,Z moottorissa(henkilöauton kaasutinmoottori)tasapäämännät,tappi 23 tai 24 mm,Transporterin moottorissa koverapäämännät tappi 24 mm,henkilöauton ruiskumoottorissa kupupäämännät 24mm tappi.

Link to comment
Guest Protege

Kiitos vwagenille männästä.

 

Onneksi oli nännänrenkaat mukana, oma mäntä oli muuten identtinen paitsi ylin rengas oli vanhassa osassa hieman paksumpi, joten ei käynyt uuteen mäntään.

 

Näköjään vielä tälläinenkin ero on olemassa.

 

Kone on hyvässä kasausvaiheessa, onneksi matka jatkuu näinkin pian.

 

-Sami-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...