Jump to content

Bensapumppu vaihtovirtalaturille (ja käyntihäiriötuskailua)


Recommended Posts

Onko tuo "vinossa" oleva pumppu erimittaisella käyttöakselilla ollut jostain vuodesta asti vakiona vai onko se aina ollut vain erikoisosa joka pitää ostaa erikseen vv-laturin käyttöä varten? Pitäisi Tampereen seudulta tuollainen löytyä tämän päivän aikana jotta pääsisi selvittelemään käyntihäiriön mahdollista syytä ja mm. Motonet tuntee vain vakiopumput.

 

Vika ilmenee siten että tasakaasulla toimii ihan ookoo, mut vedättäessä ja pikatienopeudessa alkaa nykiä, ottaa huonosti kierroksia ja käynti on epätasaista. Kullostaisi minulle hiukan bensansyöttöongelmalta, uuden suodattimen käyn kohta hakemassa mut jos se ei auta niin on alettava ihmettelemään pumppua ja kaasaria.

Link to comment
Guest juse

Jos pumpun kanssa tulee hätä niin kysy esim. tuolta:

Autokorjaamo Voke Ky Kortteentie 8, 33800 Tampere (03) 223 2505

Olisko se vino pumppu tullu -74 alkaen ja käyttöakseli pidentynyt???

Juse

Link to comment

Joo, Voke on tuttu, sitä ajattelinkin yhtenä vaihtoehtona mut en tiedä onko Walliuksella siellä uusia pumppuja, uudesta tietäis ainakin et se toimii niinkun pitää.

 

Motonetin listoilla on mallit: "1200-1302S 8.65--7.73." sekä "1200-1303S 8.73--77". Olisko sit niin et tuo jälkimmäinen on vino, vv-laturille sopiva malli. Se on kai käytävä kysymässä, sillähän siitä pääsee.

 

EDIT: Selvishän se heti kun katsoi HC:n sivuilta kuvaa, -74 eteenpäin on vino pumppu.

Link to comment

Muistaakseni oli niin että lähes kaikki pumpuT sopi vv laturin kanssa mutta pumppua ei saanut pois sitten ilman laturin hihnan ja pannan löysäystä ja hihnapyörän pään pientä nostoa... Älkää särkekö pumppuja liian pitkillä työntötangoilla sitten!

Link to comment
Guest Toheltaja

vino pumppu ei mee ees kiinni pidemmällä akselilla... Tai menee, mutta saa vääntää varmasti tosissaan ja luultavasti runko hajoaa pumpusta.

Link to comment
Kaasari säätöihin auto penkkiin,turha vaihdella osia ennen sitä. Pumpuissa on aika harvoin vikaa loppuviimeksi.

 

Joo, ei auttanut bensafiltterin eikä pumpun vaihto. Ajelin eilen vähän lisää ja alkoi kuullostaa enemmän sytkävialta, tyhjää käy hyvin ja vetää kolmosvaihteelle asti tasakaasulla mut kiihdyttaessä ja nelosella tasavedolla pätkii, ei ota 3000 enempää kierroksia ja putoaa välillä selvästi käymään kolmella. Bensamittarin mukaan ainetta häviää tankista ihan julmettua vauhtia, kulutus about 20l/100 km.

 

Vaihdoin puolan, konkan, tulpat ja sytkäjohdot sekä uusien puuttuessa hioin kärjet. Ei vaikutusta. Venttiilinvälykset on kunnossa, sytkä on 009-jakajassa säädetty suunnilleen 7-10 asteen perusennakolle, strobolla ei oo säädetty. Pakopuoli on vähän huonossa jamassa, on kiinni vakiopönttö, jonka lukuisat reiät on eilisen aikana suurentuneet joten se pitää aika pörinää ja saattaa sekottaa virtauksia jonkin verran mut en tiedä mahtaisiko viedä koneen ihan sekaisin.

 

Imusarjassa on lämmitys kiinni ja toimii, en oikein jaksa uskoa että jäätyisi. Kävin Voke-korjaamolla eilen ja Wallius oli ensin ihan varma et jäätyy ja sanoi et imuilman ottaminen koneen alta ratkaisee ongelman. Sit kohta se olikin sitä mieltä että on sytkävika ja sytkäosien sekä UUSIEN silikonijohtojen vaihtaminen kisajohtoihin autaa. Ota siitä sit selvä.

 

Kaasaripuolelle tuo nyt taitaa mennä tuo vika. Ensin pitäis kai kuitenkin saada kiinni käärmeenpesä, tutkia jakajan toiminta-alue ja säätää strobolla sytkä paikalleen ennen kuin kannattaa mennä penkkiin. On vaan vittumaista kun auto makaa nyt Tampereella appiukon pihassa, itse asun Jyväskylässä, käärmeenpesä on Urjalassa ja on kolme viikkoa aikaa ajaa uuusintaleimalle alapallonivelet vaihdettuina.

 

Alkaa vituttaa tää homma taas pikku hiljaa. Mitä tarjotaan pikkuvikaisesta seiskakakkosesta?

Link to comment
koita mitä vaikuttaa kun tukit sen tasausletkun. siinä se vika on.

 

Ookoo, kokeilen tuota. Homma on nyt jäissä ens viikonvaihteeseen asti mut pitää silloin sit ekana kokeilla tuota.

 

Sen verran vielä taudinkuvausta et ajelin koneella ongelmitta suunnilleen 150 km, kunnes sunnuntaina noin 45 km ajon jälkeen tasaisessa matkavauhdissa motarilla alkoi harvakseltaan nykiä. Sit kun seuraavassa rampissa kiihdytin kolmosella niin pätkikin jo aika reippaasti. Samalla kulutus lisääntyi silmin nähden kun mittaria katselee. Lämmöt ei kuitenkaan nouse normaalista. Tulpat oli tänään noin 50 km nykivän ajon jälkeen pois ottaessa kaikki tasaisesti nokiset, ykkösen tulppa aavistuksen kostea.

 

Toisaalta nytkin välillä jonkun kiihdytyksen ykkösellä ja kakkosella voi vetää puhtaasti mut kolmoselle heittäessä alkaa kakominen. Ennakoiden kääntäminen lähes nollaan auttoi vähän mut ei poistanut koko ongelmaa ja samalla tietysti tyhjäkäynti hävisi.

 

Näistä lähtökohdista jatketaan taistelua ens viikonloppuna, vinkkeja voi mielellään heittää sitä ennen.

Link to comment
Ootko tarkistanut että kaikki kaasarin suuttimet ovat kunnolla kiinni? Se että bensaa menee enemmän viittaisi seoksiin.

 

En oo katsonut vielä. Voisko joku suutin löystyä omia aikojaan ajossa, kun vika kerran ilmeni ajon aikana yllättäen?

 

Katselin noita Webrujen räjäytyskuvia netistä tältä sivulta http://www.piercemanifolds.com/weberexplode.htm ja sieltä löytyi 40 IDF XE sekä 44 IDF. Tuo XE näyttää ratkaisevasti erilaiselta kuin tavan IDF, mut ilmeisesti 40 ja 44 rakenne ja osat ovat samanlaiset ja samoissa paikoissa, vain runko on eri kokoinen, eikö niin?

Link to comment
Itellä tippu joskus suuttimet irti nurkkatuplista. Kävi vähän heikosti eli justiinsa noin kuin sulla Olli. Tais olla Webrut muistaakseni.

 

Kiitoksia Jani. Tuon mehumaijan anatomia on mulle vielä vähän vierasta mut käsittääkseni ei ihan konkreettisesti pääse "tippumaan" noi suuttimet minnekään. Tarkoitat siis ilmeisesti et oli löystyneet ja virtasi ikäänkuin ohi, vai miten?

 

Pitää noiden kuvien pohjalta vähän tutustua tuon Weberin sielunelämään ja sit katella suuttimien nykytilaa.

Link to comment

Jepejep, vian korjaaminen kesti noin kolme sekuntia kun totesin et toinen seosputkista oli löystynyt ja nyt rullaa taas. Tästä opittiin taas että ei kannata lähteä hakemaan sitä vikaa liian kaukaa, pääsee vähemmällä...

 

Kiitos talkoisiin osallistuneille, täältä palstaltahan se apu sit lopulta löytyi. Toisaalta opin nyt tuosta kaasaristakin uutta eli sen että näin voi käydä. Ja tuli vaihdettua ne sytkäosatkin varmuuden vuoksi =).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...