Jump to content

Keinuvipuakseleiden shimmaus


Guest Jofa

Recommended Posts

Tarkoitus olisi vaihtaa koneeseen tälläiset akselit http://www.aircooled.fi/tuote/29/keinuv ... sarja-scat ja käyttää vakio keinuja. Kysymys on,että minkä verran tuohon kuuluisi jättää päittäisvälystä ja pitääkö vakio akseleista käyttää prikkoja/ muita osia vai riittääkö pelkästään nuo shimmit mitä sarjan mukana tulee? Kuinka tiukkaan nuo päätyruuvit tulee kiristää ja tarvitaanko lukitetta?

Link to comment

Gene-vainaa sanoo sivuttaisvälykseksi 0,005 tuumaa eli 0,127 mm tai vähemmän. Käytä alkuperäisiä millisiä, jos ovat reiältään sopivia, plus sitten sarjan mukana tulevia säätölevyjä ja hae sopiva yhdistelmä. Bugpackin shimmit sopii vakioakseleihinkin, Autocraftin akseli on hoikempi. 'EMPI'-merkkiset oli ihan susia.

Link to comment

No niin mä ite pähkäilin et jos laittasin ne milliset niin ku nyttenki on ja sen jousen korvais nuilla shimmeillä. Nyt on ehdotettu 0,20mm jostain luin että joillekki keinuille 0,15mm ja nyt ilmeisesti 0,10mm. Ajatus olis laittaa niin pienellä välyksellä kuin mahdollista mutta kuitenki niin et se ei leikkaa kiinni..

Link to comment
Guest Pesone

Itse oon nyt ajellu n.2000 km 0.05-0.10 välyksillä, siihen ne sattu asettumaan kun aikani shimmailin, hyvin on toiminut. keinuvipuina SCAT Pro-Comp 1,25.

En oo käyttäny lukitetta, ihan reippaasti vaan oon 13mm lenkillä päätypultit kirrannu.

Link to comment

Kerran olen viallisella momenttiavaimella kiristämällä katkaissut päätypultin ja kerran on pultti myös irronnut. Joten suosittelen liimaa ja oikeaa momenttia. Mulle tuli Scatin sarjan mukana ohjeet, jossa oli myös momentit mainittu. Muistaakseni oli 25 nm, mutta ei ole ohjetta nyt käsillä.

Link to comment
Siksi, kun aaltoprikat katkeilee virikoneessa suuremmilla kierroksilla, aiheuttaen pahimmillaan isojakin vaurioita.

 

 

Juurikin tämän takia ja myös siksi, että saa venttiilikoneiston käyntiäänen hiljaisemmaksi. Taidan kokeilla päittäisvälykseksi 0.10mm tai 0.15mm ja kiristää ruuvit 25Nm+liima. Kiitoksia vastauksista.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Missä logiikka?

Kuinka käyntiääni hiljenee välyksillä kun orgis prikat ja jouset pitää kamat välyksettöminä?

 

Kun näitä pitää aina mennä itte parantelemaan...

 

Mulla on ollu kaksikin sarjaa Wihurin rallitallilta peräisin olevia oikeasti alkuperäisiä EMPI 1,4:1 vivustoja ja niissä alkuperäismalliset shimmit, jousilevyt ja lukot.

Kiersi ja kulki, en muista kuulleeni yhtään venttiilikoneistovikaa, eikä ole ollu mullakaan.

(tietoa tihkunut aikanaan pariltakin rallitallimekaanikolta...)

 

Mutta vapaushan on onneksi tehdä mitä kukin haluaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...