Guest Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 Heippa kaikille!!Nyt olis paniikki päällä ja pulmana seuraava: Kyseessä kupla vm 69 automatic 1300cc ja startti naksahtaa vähän mutta ei käynnisty...maajohdot tarkistettu,akku uusittu,startti uusittu,startin solenoidille tulee 12.5v ja samoin startin navalle...mutta vahingossa löytyi vaihdelaatikon vierestä liitin joka oli öljyä tms "täynnä" niin mikä on tämä liitin/katkaisia??siihen tulee 3 johtoa ja yhteen tulee 12v....pakkivalon katkaisijasta n 5 cm eteenpäin auton takaa katsottuna...kts kuvaa...olisi hiukan kiire kun tarvisi kupla saada katsastukseen pian ja eipä käy....joskus kun seisoo niin saattaa lähteä ihan ok ja joskus niinkuin nyt niin ei millään.....niin ja tuossa tuo liitinkin voi mennä eri asentoihin ja jotenkin on "irti" rungostaan=rikki--->>uusi mutta mistä???terv mika P.s yht tiedot saa mailaamalla: ratalaiska@luukku.com Quote Link to comment
vwagen Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 En noita valintaautomaatteja juurikaan tunne mutta tuon täytynee olla lämpökytkimien valitsin,eli molemmilla varsinaisilla ajoalueilla on oma vaihteistoöljyn lämpökytkin ja tuo valitsee kumpi on käytössä,riippuen siitä kumpi ajoalue on käytössä,tämä ei vaikuta käynnistykseen. Automaatissa on 2 kytkintä jotka vaikuttavat käynnistykseen(varmistavat sen että voidaan käynnistää vain vaihteen ollessa vapaalla). 1. Yksinkertainen maakytkin vaihdekepin juuressa. 2.Käynnistyksenestokytkin vaihteiston etupäässä valitsinkotelossa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Kai noi muut sähköt toimii jos se kerran naksaa. Solenoidi ei varmaan vaan kytke tai sit on hiilet loppu. Startti pyödälle ja levälleen, niin sittenhän se selviää. Oliks noissa tomaateissa jopa oma starttinsa? Quote Link to comment
Jorrma Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Mäkin muistelen et startti erilainen kuin "tavallisessa" kuplassa, alussahan mainitaan sekin vaihdetun mutta uuteen vai "toimivaan" käytettyyn? Quote Link to comment
pko Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Onko startinpusla vaihdelaatikonpuolella ehjä?itselläni oli sökö ja naksutteli vaan startatessa kun löi ankkurin heti jumiin. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted June 28, 2012 Share Posted June 28, 2012 Onko startinpusla vaihdelaatikonpuolella ehjä?itselläni oli sökö ja naksutteli vaan startatessa kun löi ankkurin heti jumiin. Automaatin startti ei tarvitse puslaa, koska itse startti on molemmista päistä laakeroitu. Onhan tuo uusi toimiva startti nimenomaan automaattikuplaan tarkoitettu? Quote Link to comment
Guest Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Onko startinpusla vaihdelaatikonpuolella ehjä?itselläni oli sökö ja naksutteli vaan startatessa kun löi ankkurin heti jumiin. Automaatin startti ei tarvitse puslaa, koska itse startti on molemmista päistä laakeroitu. Onhan tuo uusi toimiva startti nimenomaan automaattikuplaan tarkoitettu? Tere!!Juu on automaattiin tarkoitettu startti ja ns tehdaskunnostettu=uusi ja se toimii.....kaikki maajohdot on putsattu....ei vaan tarttaa.....??????tarvii kurkata tuo v.kepin juttu kun nyt ehdin taas....t m Quote Link to comment
Guest Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 2.Käynnistyksenestokytkin vaihteiston etupäässä valitsinkotelossa. Kuskin vai repsikan puolella??pääseekö helpolla "käsiksi"???t m Quote Link to comment
Tanhis Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Auttaisko tää http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_8_69_additional.jpg Eli startille tulevaa piuhaa seuraamalla pitäisi löytyä käynnistyksen esto kytkin. Quote Link to comment
Guest Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Auttaisko tää http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_8_69_additional.jpg Eli startille tulevaa piuhaa seuraamalla pitäisi löytyä käynnistyksen esto kytkin. mahtaakohan se olla tuo E17 ??kunäkkiä vilasin...kyllä tuostakin apuan...kiitti vaan!!! t m Quote Link to comment
Tanhis Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Automaateista sen enempää tietämättä sanoisin että tuo on se. Ja sitten siellä kepin alla pitäisi vielä käsittääkseni olla toinen kytkin. Quote Link to comment
Santeri Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 startti naksahtaa vähän mutta ei käynnisty...maajohdot tarkistettu,akku uusittu,startti uusittu,startin solenoidille tulee 12.5v ja samoin startin navalle. Jos solenoidille tulee sähkö niin vian on oltava maadoituspuolella. Itsellä oli kerran paku jossa oli vastaava vika, korjaantui laittamalla maajohto startin kiinnityspultin alle. Toinen vaihtoehto on kontaktivika jollain niistä estokytkimistä. Pysyykö se 12.5v solenoidilla vai onko se jotain "vuotovirtaa". Vähän haiskastaisi siltä ettei saa riittävästi virtaa jos kerran naksahtaa vähän. Quote Link to comment
Guest Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 startti naksahtaa vähän mutta ei käynnisty...maajohdot tarkistettu,akku uusittu,startti uusittu,startin solenoidille tulee 12.5v ja samoin startin navalle. Jos solenoidille tulee sähkö niin vian on oltava maadoituspuolella. Itsellä oli kerran paku jossa oli vastaava vika, korjaantui laittamalla maajohto startin kiinnityspultin alle. Toinen vaihtoehto on kontaktivika jollain niistä estokytkimistä. Pysyykö se 12.5v solenoidilla vai onko se jotain "vuotovirtaa". Vähän haiskastaisi siltä ettei saa riittävästi virtaa jos kerran naksahtaa vähän. on laitettua suoraan akusta maajohto startille+"extra" maajohto pultin alle ,kaikki maajohdot puhdistettu huolella ja ainakin sen aikaa tuli 12.5v kun avainta käänsi ns startatakseen.......niin juu ja virtalukon pohja vaihettu n 2v sitten uuteen ei käytettyyn......t m Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Pois sulkevana toimenpiteenä vois tietty ottaa startin irralleen ja kokeilla pyöriikö se yleensäkään. Tietty siinä ei saa testattua onko voimaa lainkaan, mutta onpahan ainakin jotain Edit: Ainiin ja olihan solenoidille kokeiltu antaa suoraa virtaa? Nimittäin mittarilla mitatttuna irtonaisesta johdosta voi saada hyvinkin 12V, joka ei kuormitettuna ookaan sitä Quote Link to comment
Guest Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Pois sulkevana toimenpiteenä vois tietty ottaa startin irralleen ja kokeilla pyöriikö se yleensäkään. Tietty siinä ei saa testattua onko voimaa lainkaan, mutta onpahan ainakin jotain Edit: Ainiin ja olihan solenoidille kokeiltu antaa suoraa virtaa? Nimittäin mittarilla mitatttuna irtonaisesta johdosta voi saada hyvinkin 12V, joka ei kuormitettuna ookaan sitä Startin "navat" laitoin yhteen ja startti pyöri niinkuin piti......joo tuo solenoidin virta tosiaan...mitenhän sen vois todeta että tulee "täydet" mittarihan ei juur kuormita....tarviskohan kokeilla pienellä lampulla?? ja on sinne solenoidille "hyppylangalla" tötätty suoraa virtaa ja eipä vaikutusta,tämä toki ennen maajohtojen puhdistusta et nyt voisi kokeilla uudestaan....tarviikin koittaa jos ehtisi lasten synttäreiden jälkeen koittaa........ =) t m P.s nyt kun sitä tuossa oon ihmetellyt/kokeillut niin olen huomannut että kun koittaa starttailla ja lopettaa niin vilkkurele alkaa ittekseen naksua ihan niinkuin vilkuttaisi mutta vilkut eivät pala??????? kummitus kupla =) Quote Link to comment
Anpu Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Noi "virran" vaeltelut viittais just maadotusvikaan. Quote Link to comment
Guest Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Noi "virran" vaeltelut viittais just maadotusvikaan. nii-in...mutta kun maajohtoja putsattu ja yhä vaan jatkuu......tietenkin vois ruveta jokaisen maajohdon (mittaristo yms) käymään läpi ja puhdistaa.....mutta miksi se lähtee käymään välillä kun on akun johdot esim yön yli irti/seisoo piiitemmän ajan????? t m Quote Link to comment
son`der buzz Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Onko ajokissasi hätävilkut? Mulla oli pallokeula pakussa samantapainen `vilkku naxuu `juttu. Herr. Nordbling jonkun näppärän vinkin tämän vian perusteella keksi silloin.. Eli Bling bling miten se menikään? Kerro muillekin-mä en enää muista. Quote Link to comment
Guest Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 HUH HUH vika löytyi.... ilmeisesti startille menevä herätejohto "puoliksi poikki" jostain,yleismittari kun näytti sen yli 12v niin taas koetuskynän lappu joka toimii alueella 6-12v niin paloi himmeämmin("vastusta" enemmän?)....tosin paljastui myös herätteen johdosta jatkoen jatkoja johdoissa=jännitehäviöitä yms...nyt vaan kunhan saan auton omistajan "siunauksen" niin tuleepi heräte kytkentä releen kautta ettei "kärvähdä" virtalukonpohja....olipahan tapaus...vilkkureleen omituinen naksunta selvittämättä mutta se saa jäädä toistaiseksi....SUURI KIITOS KAIKILLE JOTKA NEUVOJA ANTOIVAT KAIKISTA OLI APUA!!!! Kyllä rupesi usko ja toivo ja motivaatio loppumaan........t m P.s tuntuu tuo solenoidi "hörppäävän" virtaa aikas mukavasti kai?????? Quote Link to comment
son`der buzz Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 AA-Vot...niin se meni että heräte kiersi hätäreiden kautta eli naxutus johtui siittä...? No enivei... pääasia et ongelma ratkes.... Voimia projektiin! Quote Link to comment
Guest Posted July 1, 2012 Share Posted July 1, 2012 AA-Vot...niin se meni että heräte kiersi hätäreiden kautta eli naxutus johtui siittä...?No enivei... pääasia et ongelma ratkes.... Voimia projektiin! Kiitos......nyt on helppoa--->ajaa konttuurille katsastukseen ja sitten saavat ruveta ajeleen.........ja mää saan hakee tyttöjen kupla omaan talliin ja ruveta laittaan sitä kans katsastus kuntoon kun ei ole 4-5 v liikkunut........ =) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 1, 2012 Share Posted July 1, 2012 Hienoa että vika löyty! Ei oo muute eka kerta kun johto on vaan puoliksi poikki. Quote Link to comment
Guest Posted July 1, 2012 Share Posted July 1, 2012 Hienoa että vika löyty! Ei oo muute eka kerta kun johto on vaan puoliksi poikki. vaikuttaa et virtalukon pohjakin saanut osansa......taitaa mennä aikasmoisen virrat tuolle solenoidille.........t m Quote Link to comment
NordBling Posted July 1, 2012 Share Posted July 1, 2012 Jos laitat releen startin herätteelle, varmista virankesto. Johto pitää olla 4mm2 Quote Link to comment
Guest Posted July 2, 2012 Share Posted July 2, 2012 Jos laitat releen startin herätteelle, varmista virankesto. Johto pitää olla 4mm2 juu näin suunniteltiin ja mietinkin että riittääköhän 30A kestävä rele?????? No niin nyt on sitten rele laitettu ja toistaiseksi kestänyt......niin ja käytettiin kuppeli kats. ja läpi meni!!!!!! t m Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.