Jump to content

R-ä-j-ä-h-t-ä-ä-k-ö mun kupla?


Guest 1600cc

Recommended Posts

LÄHTÖTILANNE:

 

Pari vuotta sitten remontoitu 1300:sta 1600:ksi muutettu kuplan kone. Vuosimalli siinä 1966. Laiton tietysti, kun koko komeus on ollut jo vuosikymmenen museorekisterissä. No, mutta ajankin vain ympyrää takapihan aidatulla alueella. No niin, siis käy hyvin, mutta alkanut syödä öljyä ja vihreä öljyvalo ei aina pala startatessa. Käynnissä ei koskaan.

 

TARINA:

 

Tänään startatessa muhkeat savut takaa ja hetki palaneen käryn. Kone äkkiä pois päältä, pari Ave Mariaa ja uudestaan päälle. Ei savua, ei hajua. Auto oli nokka alamäessä lievästi ja öljyä nipinnapin tikun alarajan yläpuolella kun tasaisella mittasin. Kauppareissun heitin ilman huolia.

 

Eli arvon kollegat, onko jossain jokin tiiviste puhki, josta öljy vuotaa jonnekin minne ei pitäisi. Lätäkköä auto ei juurikaan tee, paitsi keväällä kerran, jonka jälkeen nämä oireilut alkoivat. Öljykorkki haisee bensalta.

Link to comment
Guest Pesone

Voisin veikata että männän renkaat tarvitsisivat vaihtoa... tai sitten on vaan ajamisen puutetta ja männän renkaat jumissa.

 

Ei se ehkä räjähdä, tai....

 

Tuli just mieleen että edellisessä kuplassani oli vähän samaa vikaa ja sehän korjaantui kansien vaihdolla, niissä oli silloin toisessa yksi pakovenan ohjuri ihan lopussa ja muutkin oli jo vaihtokunnossa, niin ostin muistaakseni Valtoselta sitten "uudet".

Link to comment

Jotain tämän suuntaisia ajatuksia ajattelinkin. Kone on tosiaan tikissä. Soundi on täydellinen ompelukone. Mikään ei vuoda ja kiihtyy hyvin. Remontti ei siis ollut varsinainen viritys. Kymmenen heppaa tuli lisää ja vääntöä. Mutta kerrankos se ammattimiehenkin kasaama motti hajoaa. Nyt kun se on 3000 kilometriä toiminut näillä oireilla, niin varmaan se leviää kun pitää tehdä kesän viimeinen 300 kilometrin reissu. Tai siis räjähtää.

Link to comment

Omassa viime kesänä samat oireet ja ohjurit oli aivan moro.

Jos öljyn pinta oli normi/ ylärajassa, niin hotki aina ylimäärä öljyn kituksiinsa.

Ei muuta kun kovaa ajoa, ja halvinta litkua koneeseen, talvella parempi aika rempata ;-)

 

-Pete-

Link to comment

Joo nyt toi saa rauhassa laueta tielle. Toista oli eräänä juhannusyönä kolmisen vuotta sitten, kun setti levisi maantielle. Tai siis sähkö loppui. Kukaan ei tietenkään kaveripiiristä ollut minkäänasteisessa hinauskunnossa, eikä autoa voinut jättää maantien poskeenkaan. Kirpaisi kyllä hinausauton maksaminen. Ja eräänkin paikallisen autosähköfirman selitykset: "Ihan varmasti oli kunnossa, kun täältä lähti." Matka oli kestänyt mun laskujen mukaan just sen verran mitä akussa oli virtaa.

 

Tuon tarinan opetus oli: käytä vain Boschin releitä, ei mitään muuta koskaan.

Link to comment

Kyllä minullakin on tapahtunut muutamaan kertaan kunnossa olevilla kuplan koneilla että on mahtavat savut käynnistäessä, mutta silloin auto on ollut pysäköitynä sivulle kallellaan

 

Dennis

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...