Jump to content

Solex PICT kysymyksiä


Guest ViH

Recommended Posts

69-mallisen 1200 kuutioisen kuplani palautus elävien kirjoihin alkaa olla siinä mallissa että nyt pitäisi perehtyä kuplan kaasareihin. Kuplassa on tällä hetkellä kiinni PICT 28 mutta se temppuilee ja minulla on romukuorman mukana tullut pict 31-3 jonka ajattelin huoltaa ja laittaa tuon 28:n tilalle. Mitä asioita minun tulisi huomioida ennen tuon pict 31-3:n kunnostusta? Ilmeisesti kaasuläpän (en ole varma onko oikea termi) holkit tuppaavat näistä löystymään ajan myötä. Tässä huollettavassa yksilössä ei tuntuisi klapia olevan. (vertasin kahteen muuhun irtaallaan olleeseen pictiin joissa tuota välystä oli). Mitä muuta tuosta kaasarista kannattaisi tarkastaa ennen perusteellista purkua/puhdistusta? Onko kaikissa PICTeissä sama laippa, eli sitten kunnostettuna meneekö heittämällä kiinni tuohon minun tonnikaksataseen?

 

EDIT: Kuvat on aina kivoja niin tässäpä kuva tosta PICT 31-3:sesta jonka meinasin huoltaa, pitää laittaa uusi kuva puhdistelun jälkeen.

th_solex1.jpg

Link to comment

Kaikissa PICT:teissä ei ole sama laippa,pienemmällä pulttivälillä oleva laippa on kaikkissa ilmajäähdytteisten 28,30 ja 31 kaasuttimissa ja osassa vesijäähdytteisten 31 kaasuttimissa.Isompi pulttiväli kaikissa 34 ja osassa vesijäähdytteisten 31 kaasuttimissa.

Kannattaa kuitenkin harkita sen oikeanmallisen kaasuttimen kunnostusta,31:nen on uudemman 1300 moottorin kaasutin,kyllä senkin saa toimimaan vanhemman 1200:sen kanssa,mutta vaatii vähintään suuttimien vaihtoa ja todennäköisesti myös virranjakajan vaihdon toimiakseen kunnolla.

Link to comment
Kaikissa PICT:teissä ei ole sama laippa,pienemmällä pulttivälillä oleva laippa on kaikkissa ilmajäähdytteisten 28,30 ja 31 kaasuttimissa ja osassa vesijäähdytteisten 31 kaasuttimissa.Isompi pulttiväli kaikissa 34 ja osassa vesijäähdytteisten 31 kaasuttimissa.

Kannattaa kuitenkin harkita sen oikeanmallisen kaasuttimen kunnostusta,31:nen on uudemman 1300 moottorin kaasutin,kyllä senkin saa toimimaan vanhemman 1200:sen kanssa,mutta vaatii vähintään suuttimien vaihtoa ja todennäköisesti myös virranjakajan vaihdon toimiakseen kunnolla.

Mitenkäs toi virranjakajahomma menee, eli minkälaisen virranjakajan tarttis. Tuossa meikäläisen 1200 kuplassa on ainakin äkkiseltään katsottuna hyvin pitkälti samanlainen jakaja kuin tuossa minun toisessa 1300 vm. 72 kuplassa jossa on muistaakseni myös tuo pict 31 kaasari. Suuttimethan tuohon varmaan pitänee vaihtaa että toimii optimaalisesti tuon 1200 koneen kanssa. Missäs vesijäähdytteisissä volkkareissa muuten näitä Solexin PICTejä on käytetty?

Link to comment

Pict 28 on tuohon mottoriin toiminnaltaan paljon luotettavampi (ja parempi) kuin uudempi Pict 31. Noissa uudemmissa tuppaa tuo tyhjäkäynti puoli tukkeentumaan ja yhtään en ole vielä nähnyt joka olisi onnistuneesti puhdistettu.

Link to comment

Itse tekisin niin että katsoisin sen 28:n läppäakselin kunnon ja jos se on kunnossa (ei ihan sohlo) niin perusteellinen puhdistus esim ultrapesu ja sen jälkeen korjaussarja perään ja tarvittavat säädöt niin eiköhän se siittä tokenisi.

 

Niin ja onhan imusarja ehjä ettei esim ole esilämmitysputken puolelle vuotoja tai kannen laipat vuoda.

Link to comment
Itse tekisin niin että katsoisin sen 28:n läppäakselin kunnon ja jos se on kunnossa (ei ihan sohlo) niin perusteellinen puhdistus esim ultrapesu ja sen jälkeen korjaussarja perään ja tarvittavat säädöt niin eiköhän se siittä tokenisi.

 

Niin ja onhan imusarja ehjä ettei esim ole esilämmitysputken puolelle vuotoja tai kannen laipat vuoda.

Vähän tuntuisi siltä että juuri tuo läppäakseli temppuaa 28:ssa. Sen lisäksi mulla ois toinen pict 28, ja sit vielä yksi pict 30 mutta niissäkin molemmissa holkit ihan finaalissa. Tuo pict 31 ois kunnoltaan noista meikälaisen kaasareista selkeesti paras ja siksi haluaisin istuttaa sen 1200 kuplaan.

 

 

-69:ssä alunperin pelkällö alipainesäädöllä varustettu jakaja,-72:ssa sekä alipaine että keskipakoissäätö.

Vesijäähdytteisissä PICT kaasuttimia on ollut Polossa,Derbyssä,Golfissa,Jetassa,Sciroccossa ja T3 Transporterissa.

Mulla ilmeisesti on joskus vaihdettu tohon 69 kuplaan virranjakaja kun alipainesäätö löytyy jo tosta.

Link to comment
Siis alipainesäätö molemmissa,uudemmassa myös keskipakoissäätö.

Ohoh, luinpas taas huolimattomasti...Ok, eli pitäis olla molemmat säädöt että pelis kunnolla toi pict 31?

Link to comment
Siis alipainesäätö molemmissa,uudemmassa myös keskipakoissäätö.

Ohoh, luinpas taas huolimattomasti...Ok, eli pitäis olla molemmat säädöt että pelis kunnolla toi pict 31?

 

Mutta taas toisaaltaan vaihtaahan moni 009 (pelkkä keskipako) jakajankin tilalle ja on sitämieltä että toimii vallan mainiosti. Eli hae ensisijaisesti pakettia jossa sekä jakaja ja kaasari olisivat toisilleen tarkoitettuja. Mutta ei se tarkoita sitä että sillä ei pysty ajamaan jos siellä on väärä yhdistelmä.

 

Ja en nyt ihan kauheasti pelkäisi sitä suutin jumppaakaan kaasaria vaihtaessa koska jokatapauksessa väljän läppäakselin kanssa joutuisit jokatapauksessa suutin jumppaan (läppäakselin välistä vuotavan ilman takia) jos sen todella hyvin haluat toimimaan.

Link to comment

Mitenkäs sitten tuo läpän holkitus, onko kuinka paha rasti jos vaikka ton pict 30:n värkkäis kuntoon ja jättäisi sen 31:n varakaasariks tohon mun toiseen kuplaan. Se pict 30 toimisi varmaan paremmin ton mun jakajan kanssa? Ebayssa joku näkyy myyvän noita holkkeja jotka passais tohon kaasariin. 4,5 puntaa + toimituskulut/satsi.

 

http://www.ebay.com/itm/vw-camper-beetle-solex-31-34pict-3-carb-repair-bushes-/271036839204?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f1b0df524

Link to comment
Mitenkäs sitten tuo läpän holkitus, onko kuinka paha rasti jos vaikka ton pict 30:n värkkäis kuntoon ja jättäisi sen 31:n varakaasariks tohon mun toiseen kuplaan. Se pict 30 toimisi varmaan paremmin ton mun jakajan kanssa? Ebayssa joku näkyy myyvän noita holkkeja jotka passais tohon kaasariin. 4,5 puntaa + toimituskulut/satsi.

 

http://www.ebay.com/itm/vw-camper-beetle-solex-31-34pict-3-carb-repair-bushes-/271036839204?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f1b0df524

 

Ei pitäisi olla paha rasti mutta jotta saisit siittä hyvän niin myös läppäakseli pitäisi vaihtaa koska yleenä se on myös kulunut. Mutta uudet std kokoiset holkit ovat kylläkin varmasti suuri parannus ongelmaan.

Link to comment

Tänään pistin tuon kolmeykkösen atomeiksi ja yllättäen eteen sattui muutama kysymys.

 

Tuo käyrä "injection pipe" joka kuvassa on kädessä tuntuisi olleen jotenkin irrallaan kaasarin rungosta. Ryypyn läppä ei päässyt käänytmään kunnolla kun tuo pulikka oli noussut kolostaan. mitenkähän sen saa takaisin paikoilleen niin että kaasari vielä toimisikin jatkossa?

th_IMG_2580.jpg

 

th_IMG_2581.jpg

 

Ryypyn läppä oli aika vino, kuuluuko olla vai pitäisikö olla ihan suora?

th_IMG_2584.jpg

 

Mikähän on tämä numerosarja, foliolappu oli kiinni kaasuttimen ryypyn läpän akselissa.

th_IMG_2587.jpg

 

Nuo kaasuläppäakselin puslat oli kyllä pienoinen yllätys, vähän rihvelin näköiset muovipuslat. Niistä en kuvia jaksanut napata mutta sellaiset muoviset musta jotka oli "halki". Onko ne ollut tuommoiset alun perinkin? Kuitenkin akselissa ei tuntunut pahemmin klapia. Taidan kuitenkin sijoittaa 4,5 puntaa ja tilailla nuo ihan metalliset puslat tohon kun kerta nyt on atomeina koko kaasari.

 

Muutenhan tuo kaasari näyttäisi olevan ehjä, pitää liotella pari päivää liuottimessa ja käyttää sit vielä uä-pesurissa. Onko muuten suosituksia mitä pesuainetta kandeis laittaa uä-pesuriin kun tota kaasaria putsailee? Mitään hirmu emäksistä ei kehtaa käyttää ja astianpesuaine tuppaa muistaakseni vaahtoamaan aika lailla uä-pesurissa.

Link to comment

Kyllä sen ryypyn läpän pitäisi olla suora. Ja se foliolappu on normaalisti kaasarin kannen ruuvin alla ja se on varaosanumero. Ja mitä siihen kiihdytyspumpun käyrään tulee niin itse painaisin pohjaan ja liimaisin paikalleen.

Link to comment

Ne muoviset läppäakselin holkit ovat alkuperäiset,eivät kulu sen nopeammin kuin vanhemmanmallinen holkittamaton kaasuttimen runko,plussana vielä se että niiden kanssa akseli ei juurikaan kulu ja,miinuksena se ettei niitä ole koskaan saannut varaosana,eikä taida kukaan tehdä repronakaan.

Link to comment
Ne muoviset löppäakselin holkit ovat alkuperäiset,eivät kulu sen nopeammin kuin vanhemmanmallinen holkittamaton kaasuttimen runko,plussana vielä se että niiden kanssa akseli ei juurikaan kulu ja,miinuksena se ettei niitä ole koskaan saannut varaosana,eikä taida kukaan tehdä repronakaan.

 

Ok, pitänee laittaa nuo vanhat sitten takaisin kasausvaiheessa kun tuntuvat olevan vielä ihan jämäkät. Mitenkäs muuten noiden varaosien saatavuus solexeihin, paruzzilta saa jotain suuttimia ja korjaussarjaa mutta saako esim. "Vacuum diaphram" kalvo-osaa mistään erillisenä?

Link to comment
Ne muoviset löppäakselin holkit ovat alkuperäiset,eivät kulu sen nopeammin kuin vanhemmanmallinen holkittamaton kaasuttimen runko,plussana vielä se että niiden kanssa akseli ei juurikaan kulu ja,miinuksena se ettei niitä ole koskaan saannut varaosana,eikä taida kukaan tehdä repronakaan.

 

Ok, pitänee laittaa nuo vanhat sitten takaisin kasausvaiheessa kun tuntuvat olevan vielä ihan jämäkät. Mitenkäs muuten noiden varaosien saatavuus solexeihin, paruzzilta saa jotain suuttimia ja korjaussarjaa mutta saako esim. "Vacuum diaphram" kalvo-osaa mistään erillisenä?

 

Pitäisi tulla korjaussarjan mukana. Ja mielestäni ne korjaussarjat ei ole hinnalla pilattuja.

Link to comment

Hi. Joshaluat välttämättä temuta sen 31-pict3:n kanssa,foliolapussa on koodi, jota voit etsiä eslimerkiksi seuraavasta linkistä aukeavaista tietokorteista. http://www.ruddies-berlin.de/solexPICT.htm Jos löytyy, niin sitten etsimään siihen sopivaa virranjajakaa, ne ovat alunperin pareja. Kannatan kyllä alkuperäisen kaasuttimen ja siihen kuuluvan virranjakajan käyttämistä. Seuraavaksi paras vaihtoehto on käyttää uudempaa 30 pict-3 kaasutinta ja sille kuuluvaa virranjakajaa. Näiden numerot voin kyllä huomenna tarkastaa, mikäli auton omistajan tapaan.( 9/-75 lähtien 1200 moottoreisa kaasutin 30 pict-3 koodilla 111 129 029 E ja siihen kuuluvan jakajan koodi on 0231 170 186). 31 pict-3 kaasutinta on käytetty myös kahdella esilämmitysputkella varustetussa imusarjassa. Tähän kuuluva virranjakaja on täysi mysteeri, eikä niitten koodeja helposti löydy. Onko jollakin vielä alkuperäinen pari käytössä? Siinä perusennakko on miinuksella eli alipainekello on kaksitoiminen?? Tsemppiä

Mikä on sinun sen uudemman ajoneuvon jakajan koodi?

Link to comment

Juu, mitä enemmän asiaan perehdyn niin sitä enemmän rupeaa vaikuttamaan siltä että taidan sittenkin pistää sen nurkissa olevan pict30-1:n tohon kuplaan kaasariksi enkä tuota pict31-3:sta. Harmi sinällään kun tuo pict31-3 on tosi timmissä kunnossa ja siitä tuli ihan siisti kun puhdistelin sen (purku, liuottelu ja uä-pesuri). Kiihdytyspumpun "hanan" askartelin paikalleen plastik paddingin kemiallisella metallilla ja oikeastaan tuo kaasari ei tarvitsisi muuta kuin uudet tiivisteet/pumppujen kalvot. Ohessa kuva kaasarista putsauksen jälkeen.

th_IMG_2611.jpg

Nyt purin ja laitoin tuon pict30:n puhdistumaan liuottimeen, kai siitä hyvän saa siitäkin. Tolle kaasuläpän akselille pitää vaan jotain keksiä, on aikalailla välystä siellä.

Mitenkäs muuten mulla ois yksi 009 jakaja samassa romukuormassa mistä tuli nämä kaasaritkin, kandeeko tuota sovitella tämmöiseen vakiomoottoriin vai pitäydynkö orkkiksessa vacuum-only jakajassa. Kone on siis muuten vakio 1200 paitsi pakoputkistona on empin econo exhaust ja ensi kesänä aattelin laittaa tohon 1385 cc pytty/mäntäsarjan. Toi 009 jakaja ei ilmeisesti ainakaan muuta yhteensopivuustilannetta ton pict31-3 kaasarin kanssa kun 009 on pelkällä keskipakosäädöllä.

Link to comment

Nyt ois sitten PICT 30:n kaasuläppä "holkitettu", tai ainakin moinen projekti on jo suht. hyvässä vaiheessa. Nettiä lueskelemalla sain semmoisen käsityksen että kyse olisi hyvinkin hankalasta operaatiosta, mutta ainakin tässä vaiheessa (kaasaria en ole vielä täysin läjännyt saatikka sitten koekäyttänyt) homma vaikuttaa aika helpolta. Holkit tein nylon putkesta, PTFE ois varmaan ollut parempi mutta sitä ei ollut pienissä erissä tässä kylässä saatavilla. 10mm ulkohalkaisijalla ja 8mm sisähalkaisijalla oleva putki on tarkoitettu pneumatiikkahommiin mutta pitäis kuulemma kestää sen verran bensaakin että tuohon tarkoitukseen käy. Tein kaasuttimelle telineen jotta sain sen hyvin tukevasti ja suoraan kiinni pylväsporakoneeseen. Avensin akselin reikiä n. 10mm matkalta 9,9 millisiksi ja laitoin niihin holkit tuosta nylon putkesta. Olisi ehkä pitänyt käyttää 10mm poraa kun nyt tuo sovitus on niin tiukka että akselin päästä pyörittäen akselia on hieman jäykkä pyörittää kaasuttimen rungon puristaessa holkkia akselia vasten. Onko kellään muulla kokemuksia muoviholkkien laitosta noihin solexeihin?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...