metake Posted October 12, 2012 Posted October 12, 2012 Ihmettelin tänään tallissa kahden 40 IDF:n eroja, niin osaakos joku guru valottaa hieman paremmin. Molemmat Italialaisia, mutta melkoisen erilaisia. Ensimmäisessä kuvassa oikealla näkyvässä kaasarissa ylempänä ympyröity punaisella normi tyhjäkäyntisuuttimen paikka, vasemman puoleisessa kaasarissa sitä ei ole. Alempana ympyröity synkronoinnin säätöruuvi, ja tämäkin puuttuu vasemmasta. Toisessa kuvassa vasemmassa kaasarissa ympyröity "ylimääräinen" suutin, ilmeisesti tyhjäkäynti suuttimet on tässä, koska taasen oikean puoleisessa ei näitä ole? Kolmannessa kuvassa näkyy kaasareiden hajottimet, ja molemmat siis 40 IDF:stä. Olen ymmärtänyt että tuollainen vasemmanpuoleinen olis vasta 44 IDF:ssä? Sisäkurkut molemmissa 32, vasemmanpuoleisen ulkohalkaisija 42 mm, ja oikeanpuoleisen 40,7 mm. Eikös kaikkien 40 IDF:n sisäkurkut pitäis olla samanlaisia? Vielä pienenä erona kiihdytyspumpun mekanismi, vasemmanpuoleisessa se on tangolla (jossa jousi + mutteri säätö) oikeanpuoleisessa rullalla + vivulla (ilman säätöä), mutta tämä taitaa olla kaasuttimen iästä kiinni, vipu + rulla on vanha malli? Lisäksi oikeanpuoleisessa on nuo kurrkujen yläpuolelle kaartuvat messinkiputket, jotka ovat käsittääkseni kohokammioiden huohotukset (vai onko näillä joku muu tehtävä?), ja noitakaan ei taida olla kuin vanhemmissa? Mulla on lisäksi Espanjalaiset 40 IDF:t, jotka muistuttavat enemmän noita oikeanpuoleisia, hajottimen, sisäkurkun ja suuttimien osalta, mutta ilman noita messinkiputkia ja ruuvi + tanko käyttöisellä kiihdytyspumpulla. Selventäkääs nyt asiaa, että mikä sekasikiö tuo vasemmanpuoleisena oleva kaasari on? Quote
Pedalpusher Posted October 13, 2012 Posted October 13, 2012 Aika erikoinen on tuo vasemman puolimmainen versio, tyhjäkäyntisuuttimien sijainnin osalta ainaki. Freetechnicsin sivuilla kehotetaan 40 ja 44 IDF:ien sisäkurkkujen kohdalla mittaamaan niiden ulkohalkaisijat ennen tilausta, koska on kahta mallia 41,8 ja 40,8. Aika lähelle noita sun mittaamia arvoja. Eli tuo ero on aika normaali. Soittaisin kyllä mikalle Freetechnicsiin, jos ei sieltä saa vastausta niin jo on erikoiset kaasuttimet. -Mikko- Quote
Per Jernström Posted October 18, 2012 Posted October 18, 2012 Täys arvaus mutta voiko vasemmanpuoleinen olla Alfan boxerista? Se muistuttaa paljon Alfan Dellortoa korkeilla pääilmasuuttimilla ja kolmen ruuvin imusuppilolaipalla. Quote
janskuk Posted October 18, 2012 Posted October 18, 2012 Toinen arvaus ja aika vähän aihetta sivuten mutta eikös alfa käyttänyt dellorton frpa 40-kaasuttimia, ainakin 6-koneissa? Quote
Guest Toheltaja Posted October 19, 2012 Posted October 19, 2012 ja jos kattelet läppien nurkilta sisäpuolelta ei varmaankaan molemmissa ole samaa määrää niitä snadeja reikiä siellä? Nää vaikuttaa jonkin verran kaasarin elämään, joten jos ei ole pari, niin ei kannattane laitella samaan autoon pariksi :) Quote
Marko Posted October 19, 2012 Posted October 19, 2012 ja jos kattelet läppien nurkilta sisäpuolelta ei varmaankaan molemmissa ole samaa määrää niitä snadeja reikiä siellä? Nää vaikuttaa jonkin verran kaasarin elämään, joten jos ei ole pari, niin ei kannattane laitella samaan autoon pariksi :) Jep, ellei sit aja kaasupohjassa kokoajan jolloin pikkureikiä ei tarvi :). Itellä oli joskus IDF:ssä joku noista pikkureijistä tukossa ni ei meinannu toimii mitenkään. Quote
metake Posted October 19, 2012 Author Posted October 19, 2012 Noita kaasareita ei suinkaan ole tarkoitus laittaa eriparina paikalleen, vaan molempia kaasareita löytyy 2 kpl. Hämmästyttää vain tuo vasemman puoleinen yksilö, tai yksilöt, kun ei ole tuollaista ennen vastaan tullut. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.