Guest Kyybel Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 -62 kuplassani on vääränlaisten raidetangonpäiden (liian pitkä) takia jouduttu aikoinaan tilanteeseen, jossa vääränlaista osaa kompensoitiin toisen puolen raidetangonpäätä säätämällä sisään päin eli nyt simpukka ei ole keskiasennossa, kun renkaat ovat suorassa. Mistä tiedän mikä on simpukan keskiasento? Mikä on karkeasti raidetankojen oikea pituus? Jos rattia kääntäessä tuntuu joissain kohdissa pientä pykimää (joka pahenee, jos simpukkaa kiristää), voiko simpukkaa rempata, auttaisiko kunnollinen rasvaus vai pitäälö uusia simpukka? Quote Link to comment
Tanhis Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Simpukan keskiasento on kohtuu helppo säätää. Katso kuinkamonta astetta ratti kääntyy laidasta laitaan reidetangot irti ja sitten vain käännät sen keskiasentoon. Ja raidetankojen yksittäistä päätä ei kuuluisi säätää vain koko tankoa kerralla eli toisessa päässä on vastakierteet ja toisessa tavalliset. Eli homma menisi jotenkuten näin. -Ratti keskelle -säädä raidetankojen päät yhtäpitkälle raidetangossa eli siis samanlainen säätövara kummallakin puolella. -Mittaa simpukasta olka-akseliin mitta ratin ollessa keskellä ja pyörä suorassa jousituksen ollessa normaali asennossa. -Säädä toinen tanko tähän mittaan pöydällä. -Sitten vain toistat toisella puolelle. -Kun ns karkea säätö on tehty niin sitten vain mittailemaan aurausta ja kiertämään tankoja sen mukaan. Ja mitä simpukan pykäliin tulee niin kuplan simpukat eivät ole kauhean kalliita ja kohtuu helposti saatavilla uutena ja vaikuttaa pirusti ajettavuuteen ja vanhaa simpukkaa ei oikein saa kunnostettua muutakuin uusilla osilla = uusi simpukka tai kauheasti vaivaa ja silti se olisi vanha simpukka. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Itellä aiheutui kulmikas ohjaus raidetangon hinkatessa tankkiin tai koriin, eli mataloittaessa tarpeeksi saattaa käydä sil viisiinkin ;) Quote Link to comment
mite^ Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Eikös simpukkaa pysty liikuttamaan myös akselissa? Mikä on simpukan oikea sianti akselissa? Itsellä myös pientä raidetanko/simpukka jumppaa talvella tiedossa, siksi tämä kysymys. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 Eikös simpukkaa pysty liikuttamaan myös akselissa? Mikä on simpukan oikea sianti akselissa? Itsellä myös pientä raidetanko/simpukka jumppaa talvella tiedossa, siksi tämä kysymys. Akselissa on sellaset pykälät mitkä pitää simpukan oikeassa kohtaa. Ja ei sitäjokatapauksessa pysty liikuttamaan vaikka ne pykälät puuttuisivatkin kun rattiakseli on kumminkin yhtä puuta ilman niveliä. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 Jos ei akselissa ole pykäliä, tai ne on väärässä asennossa, niin kuin joissain Puma akseleissa on tavattu, voi simpuka olla sivusuunnassa väärässä paikkaa tai radiaalisesti päin peffaa. Onhan ohjausakselissa rättinivel joka antaa jonkun verran periksi, eikä se ole laakeroitu kuin yläpäästä, joten se pystyy olemaan epäkeskeisesti suojaputkessaankin. Tuokin voinee aiheuttaa kulmikkuutta. Quote Link to comment
mite^ Posted November 29, 2012 Share Posted November 29, 2012 Eikös simpukkaa pysty liikuttamaan myös akselissa? Mikä on simpukan oikea sianti akselissa? Itsellä myös pientä raidetanko/simpukka jumppaa talvella tiedossa, siksi tämä kysymys. Akselissa on sellaset pykälät mitkä pitää simpukan oikeassa kohtaa. Ja ei sitäjokatapauksessa pysty liikuttamaan vaikka ne pykälät puuttuisivatkin kun rattiakseli on kumminkin yhtä puuta ilman niveliä. Mun oli 2011 kesällä pakko siirtää simpukkaa toiseen suntaan kun otti rättinivel kiinni tankkiin. Ehkä ei ollut alunperin oikeassa kohdassa... Quote Link to comment
Tanhis Posted November 30, 2012 Share Posted November 30, 2012 Eikös simpukkaa pysty liikuttamaan myös akselissa? Mikä on simpukan oikea sianti akselissa? Itsellä myös pientä raidetanko/simpukka jumppaa talvella tiedossa, siksi tämä kysymys. Akselissa on sellaset pykälät mitkä pitää simpukan oikeassa kohtaa. Ja ei sitäjokatapauksessa pysty liikuttamaan vaikka ne pykälät puuttuisivatkin kun rattiakseli on kumminkin yhtä puuta ilman niveliä. Mun oli 2011 kesällä pakko siirtää simpukkaa toiseen suntaan kun otti rättinivel kiinni tankkiin. Ehkä ei ollut alunperin oikeassa kohdassa... Tai sitten auto on kolaroitu ja akseli ei ollut enää suorassa. Eli tottatoki niitä voi joutua säätämään mutta perusoletuksena on se että ne tehtaan knöölit ovat oikeassa paikkaa. Quote Link to comment
Guest Kyybel Posted November 30, 2012 Share Posted November 30, 2012 Kiitos vinkeistä! Tosiaan simpukka ja etuakseli ovat originaaleja, eikä niitä ole tod.näk koskaan irrotettu. Se pykimä rattia kääntäessä poistuu kun simpukkaa "löysää" siitä säätöruuvista eli ei voi johtua mekaanisesta kosketuksesta esim tankkiin. Pitääpi avata se simpukka ja heittää uudet rasvat sisään ja katsoa mitä käy. Jos ei pelitä niin ostetaan uusi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.