Jump to content

Fullflow:n paluu


Recommended Posts

Posted

Fullflow:n paluulle löytyy esim. CSP:ltä helppo vaihtoehto tyrkätä se taemman öljynpaineventtiilin paikalle, mutta ohjeen mukaan alkuperäinen öljynjäähdytin pitää tuolloin poistaa, koska öljy ei enää kierrä sitä kautta, eli tuo paluu adapterin putki jää liian alas. Onko nämä kaikki samanlaisia valmistajasta riippumatta, ja onko ylipäätänsä mahdollista että putki menisi niin pitkälle että kaikki öljy tuupataan jäähdyttimen kautta? Alla pari kuvaa selventämään tilannetta..

 

22630_1.jpg

 

22630.jpg

post-948-13888366536021_thumb.jpg

Posted

Noi yläkanavat on lohkosta riipuen 6-8mm ja pää kanava 10. Eli kaikki-yläkautta-tyyline ratkasu ei välttämättä ole hyvä vaihtoehto kanavan kokoa tuijottaessa

Posted

Mutta eikös kuumassa koneessa kuitenkin kaikki öljy kierrä jäähyn läpi, eli yläkautta, siis jos taaempi öp-vena on kiinni? Vai onko se aina osittain auki, että öljyä menee myös alakanavaan?

Posted

Miksei omaa jäähdytystä voi käyttää? Pelkäävätkö ettei öljyt lämpeä tarpeeksi (tässä tapauksessa tulisi jatkuva kierto jäähyn kautta, mut käytetäähän lovettuja venttiileitä jotka tekevät saman tosin pienemmällä virtauksella)?.

 

Edit Tarkemmin ajateltuna tässähän käy vissiikin niin että jäähyn paluulinja on painelinjaa suurempi elikkäs öljy ei juurikaan kiertäisi jäähyn kautta. Mutta jos putki olisi pitempi kaikki ööli menisi ylälinjan kautta mitä Metake hakikin. Kunhan ei ole liian suurta pumppua että vakiojäähy poksahtaisi kylmillä öljyillä.

Posted
Miksei omaa jäähdytystä voi käyttää?

Tuolla CSP:n adapterilla se ei ainakaan onnistu, koska kuten alimmassa kuvassa näkyy niin putki on liian lyhyt ja öljy karkaa alakanavaan. Eli onko kaikki vastaavat adapterit samanlaisia, vai onko jollain valmistajalla sellainen joka ylettää ylemmäs?

Posted
Noi yläkanavat on lohkosta riipuen 6-8mm ja pää kanava 10.

Eikös tuo yläkanava ole 8 mm (1-öp venainen lohko) tai 10 mm (2-öp venainen lohko), vai olenko mä elänyt harhaluulossa?

Posted
Miksei omaa jäähdytystä voi käyttää?

Tuolla CSP:n adapterilla se ei ainakaan onnistu, koska kuten alimmassa kuvassa näkyy niin putki on liian lyhyt ja öljy karkaa alakanavaan. Eli onko kaikki vastaavat adapterit samanlaisia, vai onko jollain valmistajalla sellainen joka ylettää ylemmäs?

 

Kerkesit näköjään vastaamaan ennenkuin korjasin ajatusta.

 

Noi yläkanavat on lohkosta riipuen 6-8mm ja pää kanava 10.

Eikös tuo yläkanava ole 8 mm (1-öp venainen lohko) tai 10 mm (2-öp venainen lohko), vai olenko mä elänyt harhaluulossa?

 

Tässä uskossa olen minäkin. Jakajan alla oleva tulppa ainakin AB-lohkossa on 12 mm.

Posted
Mutta jos putki olisi pitempi kaikki ööli menisi ylälinjan kautta mitä Metake hakikin. Kunhan ei ole liian suurta pumppua että vakiojäähy poksahtaisi kylmillä öljyillä.

Juuri tätä haetaan. Paineen liiallinen nousu on tarkoitus hoitaa öljypumpun kannella jossa on paineventtiili. Alkaa näyttää siltä että menee sorvi hommiksi...

Posted

Jos öljy johdetaan putkella yläkanavaan, moottori lämpenee hitaammin. Ei siitä muuta haittaa voi olla. Silloin kun öljynpaine on matala (lämmin öljy) öljy ohjataan yläkanavaan vakio moottorissakin. Vakiomoottorissakaan tuo venttiili ei suojaa öljyjäähyä liialliselta paineelta, koska paine pääsee jäähdyttimeen paluukanavan kautta. Liialliselta paineelta suojaa se toinen venttiili, joka laskee öljyä suoraan kampikammioon.

Posted
Noi yläkanavat on lohkosta riipuen 6-8mm ja pää kanava 10.

Eikös tuo yläkanava ole 8 mm (1-öp venainen lohko) tai 10 mm (2-öp venainen lohko), vai olenko mä elänyt harhaluulossa?

Pitihän se käydä mittaamassa:

 

1öp kanavat oli 8mm jäähyn tivarin kohdalla mutta tästä lähtevät pysty kanavat olivat reikää suurempia (9mm?). 6-7mm kokoluokassa taas oli ö-kellon kierto (ö-jäähyltä vaaka hihnikseen päin ja hihniksen puolinen pysty kanava). Varsinainen pääkanava oli 11mm.

 

2öp kanavat oli 9,5mm jäähyn tivarin kohdalla mutta tästä lähtevät pysty kanavat olivat samaten reikää suurempia. 8mm kokoluokassa taas oli ö-kellon kierto. Varsinainen koko lohkon pitunen pääkanava oli yli 11, mutta alle 12mm.

 

Se tässä vielä on sotkemassa, että eri valuissa on mitä todennäkösemmin (saman lohko tyypin) sisällä vaikka mitä erona; mm kanava kokoja :)

  • 5 weeks later...
Posted

Nyt kun sai adapterin käsiinsä ja lohkosta öp-venan pois, niin tuli tähänkin asiaan selvyys. Pystykanava, jossa alkuperäinen öp-vena majailee, ei tietenkään ole koko matkalta samalla halkaisijalla. Kanavan yläosassa, vaakasuuntaisten ala- ja yläkanavien välissä on olake, johon öp-vena jousen painamana pohjaa. Tässä olakkeessa on melko pieni reikä, arviolta ehkä 7 mm. Jos kaikki öljy ohjattaisiin ko. adapterilla yläkanavaan, se joutuisi kulkemaan tämän reiän läpi, joka arvatenkin kuristaa kulkua melko mukavasti..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...