metake Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Fullflow:n paluulle löytyy esim. CSP:ltä helppo vaihtoehto tyrkätä se taemman öljynpaineventtiilin paikalle, mutta ohjeen mukaan alkuperäinen öljynjäähdytin pitää tuolloin poistaa, koska öljy ei enää kierrä sitä kautta, eli tuo paluu adapterin putki jää liian alas. Onko nämä kaikki samanlaisia valmistajasta riippumatta, ja onko ylipäätänsä mahdollista että putki menisi niin pitkälle että kaikki öljy tuupataan jäähdyttimen kautta? Alla pari kuvaa selventämään tilannetta.. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Noi yläkanavat on lohkosta riipuen 6-8mm ja pää kanava 10. Eli kaikki-yläkautta-tyyline ratkasu ei välttämättä ole hyvä vaihtoehto kanavan kokoa tuijottaessa Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Mutta eikös kuumassa koneessa kuitenkin kaikki öljy kierrä jäähyn läpi, eli yläkautta, siis jos taaempi öp-vena on kiinni? Vai onko se aina osittain auki, että öljyä menee myös alakanavaan? Quote Link to comment
Anpu Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Miksei omaa jäähdytystä voi käyttää? Pelkäävätkö ettei öljyt lämpeä tarpeeksi (tässä tapauksessa tulisi jatkuva kierto jäähyn kautta, mut käytetäähän lovettuja venttiileitä jotka tekevät saman tosin pienemmällä virtauksella)?. Edit Tarkemmin ajateltuna tässähän käy vissiikin niin että jäähyn paluulinja on painelinjaa suurempi elikkäs öljy ei juurikaan kiertäisi jäähyn kautta. Mutta jos putki olisi pitempi kaikki ööli menisi ylälinjan kautta mitä Metake hakikin. Kunhan ei ole liian suurta pumppua että vakiojäähy poksahtaisi kylmillä öljyillä. Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Miksei omaa jäähdytystä voi käyttää? Tuolla CSP:n adapterilla se ei ainakaan onnistu, koska kuten alimmassa kuvassa näkyy niin putki on liian lyhyt ja öljy karkaa alakanavaan. Eli onko kaikki vastaavat adapterit samanlaisia, vai onko jollain valmistajalla sellainen joka ylettää ylemmäs? Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Noi yläkanavat on lohkosta riipuen 6-8mm ja pää kanava 10. Eikös tuo yläkanava ole 8 mm (1-öp venainen lohko) tai 10 mm (2-öp venainen lohko), vai olenko mä elänyt harhaluulossa? Quote Link to comment
Anpu Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Miksei omaa jäähdytystä voi käyttää? Tuolla CSP:n adapterilla se ei ainakaan onnistu, koska kuten alimmassa kuvassa näkyy niin putki on liian lyhyt ja öljy karkaa alakanavaan. Eli onko kaikki vastaavat adapterit samanlaisia, vai onko jollain valmistajalla sellainen joka ylettää ylemmäs? Kerkesit näköjään vastaamaan ennenkuin korjasin ajatusta. Noi yläkanavat on lohkosta riipuen 6-8mm ja pää kanava 10. Eikös tuo yläkanava ole 8 mm (1-öp venainen lohko) tai 10 mm (2-öp venainen lohko), vai olenko mä elänyt harhaluulossa? Tässä uskossa olen minäkin. Jakajan alla oleva tulppa ainakin AB-lohkossa on 12 mm. Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Mutta jos putki olisi pitempi kaikki ööli menisi ylälinjan kautta mitä Metake hakikin. Kunhan ei ole liian suurta pumppua että vakiojäähy poksahtaisi kylmillä öljyillä. Juuri tätä haetaan. Paineen liiallinen nousu on tarkoitus hoitaa öljypumpun kannella jossa on paineventtiili. Alkaa näyttää siltä että menee sorvi hommiksi... Quote Link to comment
x-pj Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jos öljy johdetaan putkella yläkanavaan, moottori lämpenee hitaammin. Ei siitä muuta haittaa voi olla. Silloin kun öljynpaine on matala (lämmin öljy) öljy ohjataan yläkanavaan vakio moottorissakin. Vakiomoottorissakaan tuo venttiili ei suojaa öljyjäähyä liialliselta paineelta, koska paine pääsee jäähdyttimeen paluukanavan kautta. Liialliselta paineelta suojaa se toinen venttiili, joka laskee öljyä suoraan kampikammioon. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Noi yläkanavat on lohkosta riipuen 6-8mm ja pää kanava 10. Eikös tuo yläkanava ole 8 mm (1-öp venainen lohko) tai 10 mm (2-öp venainen lohko), vai olenko mä elänyt harhaluulossa? Pitihän se käydä mittaamassa: 1öp kanavat oli 8mm jäähyn tivarin kohdalla mutta tästä lähtevät pysty kanavat olivat reikää suurempia (9mm?). 6-7mm kokoluokassa taas oli ö-kellon kierto (ö-jäähyltä vaaka hihnikseen päin ja hihniksen puolinen pysty kanava). Varsinainen pääkanava oli 11mm. 2öp kanavat oli 9,5mm jäähyn tivarin kohdalla mutta tästä lähtevät pysty kanavat olivat samaten reikää suurempia. 8mm kokoluokassa taas oli ö-kellon kierto. Varsinainen koko lohkon pitunen pääkanava oli yli 11, mutta alle 12mm. Se tässä vielä on sotkemassa, että eri valuissa on mitä todennäkösemmin (saman lohko tyypin) sisällä vaikka mitä erona; mm kanava kokoja :) Quote Link to comment
metake Posted February 22, 2013 Author Share Posted February 22, 2013 Nyt kun sai adapterin käsiinsä ja lohkosta öp-venan pois, niin tuli tähänkin asiaan selvyys. Pystykanava, jossa alkuperäinen öp-vena majailee, ei tietenkään ole koko matkalta samalla halkaisijalla. Kanavan yläosassa, vaakasuuntaisten ala- ja yläkanavien välissä on olake, johon öp-vena jousen painamana pohjaa. Tässä olakkeessa on melko pieni reikä, arviolta ehkä 7 mm. Jos kaikki öljy ohjattaisiin ko. adapterilla yläkanavaan, se joutuisi kulkemaan tämän reiän läpi, joka arvatenkin kuristaa kulkua melko mukavasti.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.