Jump to content

Kampiakselin valmistusmaa


Kumman kampuran sullosit koneeseesi  

42 members have voted

  1. 1. Kumman kampuran sullosit koneeseesi

    • Kiinanpaska kiinnileikkuu takuulla
      28
    • Made-in-Finland (iskut eripituset, saumassa 20% huokosta, 10% kuonaa)
      14


Recommended Posts

Posted
Mitä Valtonen tarkoitat keskimmäisen nokkalaakeripukin tiivistämisellä?
Sitä että siinä on yksi potentiaaline kohta jossa kone voi alkaa hukkaa ö-paineitaan. Tossa menee lohkon puoliskojen välinen ö-kanavfa (kiertää keskimmäisten nokan laakerin ulkoreunaa sivuten). Uudessa/100% terveessä tuskin suuri ongelma, mutta jos keskipukit päässy hieroo toisiaan ja/tai lohko rytkähtäny ulospäin jonkin kone kaputin yhteydessä = problem

 

Millä sitten tivistät sen keskimmäisen nokkalaakeripukin ?

 

Onko Kolbensmidt runkolaakerin puolikkaat vielä vanhoja "painavia" laakereita nykyäänkin,mahlella kun muuttuivat kevyiksi ja samalla laatu huonommaksi.

Posted

Tallista löytyy originaali vw akseli joka on keskimmäisen runkolaakerin kohdalta 0,28mm kierossa mitattuna laakeri kaulasta,joten ei ne originaali saksanosatkaan ihmeitä kestä kun niistä tehoa ja kierroksia otetaan...

Posted
Millä sitten tivistät sen keskimmäisen nokkalaakeripukin ?.
Samalla tavalla / aineella kuin itte lohkon puoliskotkin

 

Eli millä tökötillä?

  • 2 years later...
Posted (edited)

Lainataas kun läheltää, kiina-akselin keskimmäisen pukin öljykanavathan eivät ole vastakkain (180astetta) vaan n.90 astetta, öljyuria on sorvattu kauloille mutta onko kukaan porannut kolmatta tai jopa neljättä öljykanavaa tasoittamaan öljyn virtausta?

Edited by Anpu
Posted

En kyllä lähtisi kampiakselia heikentämään tuolta kohdalta ylimääräisillä reijillä. Ja jos olen oiken ymmärtänyt niin lisäksi reijistä olisi pikemminkin haittaa öljykalvon muodostukselle jos ne sijaitsevat kaulan kuormaa kantavilla puolilla (ne suunnat siis missä kk kaulat sijaitsee), koska kantavan öljykalvon muodostumiselle mahdollinen pinta-ala pienenee.Toisaalta tuo sorvattu öljyurakin jo pienentää öljykalvon pinta-alaa, mutta olisiko laakeri sitten niin leveä, että pinta-ala riittää vaikka siitä pari milliä olisi pois. Ei noita uria taida olla enää nykyisissä kaikkein kisasimmissa akselissa ollakaan? Tästä syystä olen päätynyt tekemää riittävän pitkät viisteet, kuten alkuperäisissäakseleissa, menemättä kuitenkaan kaulalla tuolle max. kuormituksen alueelle.

 

Jossain oli hyvä hyvä kuvakin tuosta voitelukalvon muodostuksesta, mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt.

Posted

En kyllä lähtisi kampiakselia heikentämään tuolta kohdalta ylimääräisillä reijillä. Ja jos olen oiken ymmärtänyt niin lisäksi reijistä olisi pikemminkin haittaa öljykalvon muodostukselle jos ne sijaitsevat kaulan kuormaa kantavilla puolilla (ne suunnat siis missä kk kaulat sijaitsee), koska kantavan öljykalvon muodostumiselle mahdollinen pinta-ala pienenee.Toisaalta tuo sorvattu öljyurakin jo pienentää öljykalvon pinta-alaa, mutta olisiko laakeri sitten niin leveä, että pinta-ala riittää vaikka siitä pari milliä olisi pois. Ei noita uria taida olla enää nykyisissä kaikkein kisasimmissa akselissa ollakaan? Tästä syystä olen päätynyt tekemää riittävän pitkät viisteet, kuten alkuperäisissäakseleissa, menemättä kuitenkaan kaulalla tuolle max. kuormituksen alueelle.

 

Jossain oli hyvä hyvä kuvakin tuosta voitelukalvon muodostuksesta, mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt.

Joo tottakai heikentää öljykalvoa, mutta rei-illä olisikin haettu varmuutta keskimmäisten kiertokankien kaulojen voitelulle.
Posted

Joo ne viisteetkin jo parantavat asiaa ja sinulla lisäksi tuo ura. Viimeksi käsissä pyöritellyssä "kiina-akselissa", jossa oli vain pienet viisteet reikien päissä, öljyn pääsy kiertokangille estyi kokonaan muutaman kampiakselin asteen ajaksi! Viisteitä kasvattamalla voitelun sai toteutumaan ainakin teoriassa koko kierrokselle.

Posted

Jep mulla kiinan akseli pienillä viisteillä, uraa ei ole vielä sorvattu juolahti vaan mieleen onko kukaan kokeillu poraamista. Kobel laakereissa ISO ura akselin puolella syö kuulemma akselin toispuoleiseksi. Voishan sitä tietysti porata laakeriin lisäkanavia.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...