Racing Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Mitä Valtonen tarkoitat keskimmäisen nokkalaakeripukin tiivistämisellä?Sitä että siinä on yksi potentiaaline kohta jossa kone voi alkaa hukkaa ö-paineitaan. Tossa menee lohkon puoliskojen välinen ö-kanavfa (kiertää keskimmäisten nokan laakerin ulkoreunaa sivuten). Uudessa/100% terveessä tuskin suuri ongelma, mutta jos keskipukit päässy hieroo toisiaan ja/tai lohko rytkähtäny ulospäin jonkin kone kaputin yhteydessä = problem Millä sitten tivistät sen keskimmäisen nokkalaakeripukin ? Onko Kolbensmidt runkolaakerin puolikkaat vielä vanhoja "painavia" laakereita nykyäänkin,mahlella kun muuttuivat kevyiksi ja samalla laatu huonommaksi. Quote Link to comment
jukkis Posted December 14, 2013 Share Posted December 14, 2013 Ei oo nyky kolbenitkaan painavia, silver linet on. Ei oo ollu niiden kans mitään onkelmaa. Quote Link to comment
Racing Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Tallista löytyy originaali vw akseli joka on keskimmäisen runkolaakerin kohdalta 0,28mm kierossa mitattuna laakeri kaulasta,joten ei ne originaali saksanosatkaan ihmeitä kestä kun niistä tehoa ja kierroksia otetaan... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 Millä sitten tivistät sen keskimmäisen nokkalaakeripukin ?.Samalla tavalla / aineella kuin itte lohkon puoliskotkin Quote Link to comment
Guest Ändi- Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Millä sitten tivistät sen keskimmäisen nokkalaakeripukin ?.Samalla tavalla / aineella kuin itte lohkon puoliskotkin Eli millä tökötillä? Quote Link to comment
Anpu Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 (edited) Lainataas kun läheltää, kiina-akselin keskimmäisen pukin öljykanavathan eivät ole vastakkain (180astetta) vaan n.90 astetta, öljyuria on sorvattu kauloille mutta onko kukaan porannut kolmatta tai jopa neljättä öljykanavaa tasoittamaan öljyn virtausta? Edited December 16, 2015 by Anpu Quote Link to comment
VW-63 Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 En kyllä lähtisi kampiakselia heikentämään tuolta kohdalta ylimääräisillä reijillä. Ja jos olen oiken ymmärtänyt niin lisäksi reijistä olisi pikemminkin haittaa öljykalvon muodostukselle jos ne sijaitsevat kaulan kuormaa kantavilla puolilla (ne suunnat siis missä kk kaulat sijaitsee), koska kantavan öljykalvon muodostumiselle mahdollinen pinta-ala pienenee.Toisaalta tuo sorvattu öljyurakin jo pienentää öljykalvon pinta-alaa, mutta olisiko laakeri sitten niin leveä, että pinta-ala riittää vaikka siitä pari milliä olisi pois. Ei noita uria taida olla enää nykyisissä kaikkein kisasimmissa akselissa ollakaan? Tästä syystä olen päätynyt tekemää riittävän pitkät viisteet, kuten alkuperäisissäakseleissa, menemättä kuitenkaan kaulalla tuolle max. kuormituksen alueelle. Jossain oli hyvä hyvä kuvakin tuosta voitelukalvon muodostuksesta, mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt. Quote Link to comment
Anpu Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 En kyllä lähtisi kampiakselia heikentämään tuolta kohdalta ylimääräisillä reijillä. Ja jos olen oiken ymmärtänyt niin lisäksi reijistä olisi pikemminkin haittaa öljykalvon muodostukselle jos ne sijaitsevat kaulan kuormaa kantavilla puolilla (ne suunnat siis missä kk kaulat sijaitsee), koska kantavan öljykalvon muodostumiselle mahdollinen pinta-ala pienenee.Toisaalta tuo sorvattu öljyurakin jo pienentää öljykalvon pinta-alaa, mutta olisiko laakeri sitten niin leveä, että pinta-ala riittää vaikka siitä pari milliä olisi pois. Ei noita uria taida olla enää nykyisissä kaikkein kisasimmissa akselissa ollakaan? Tästä syystä olen päätynyt tekemää riittävän pitkät viisteet, kuten alkuperäisissäakseleissa, menemättä kuitenkaan kaulalla tuolle max. kuormituksen alueelle. Jossain oli hyvä hyvä kuvakin tuosta voitelukalvon muodostuksesta, mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt. Joo tottakai heikentää öljykalvoa, mutta rei-illä olisikin haettu varmuutta keskimmäisten kiertokankien kaulojen voitelulle. Quote Link to comment
VW-63 Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 Joo ne viisteetkin jo parantavat asiaa ja sinulla lisäksi tuo ura. Viimeksi käsissä pyöritellyssä "kiina-akselissa", jossa oli vain pienet viisteet reikien päissä, öljyn pääsy kiertokangille estyi kokonaan muutaman kampiakselin asteen ajaksi! Viisteitä kasvattamalla voitelun sai toteutumaan ainakin teoriassa koko kierrokselle. Quote Link to comment
Anpu Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 Jep mulla kiinan akseli pienillä viisteillä, uraa ei ole vielä sorvattu juolahti vaan mieleen onko kukaan kokeillu poraamista. Kobel laakereissa ISO ura akselin puolella syö kuulemma akselin toispuoleiseksi. Voishan sitä tietysti porata laakeriin lisäkanavia. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.