Juniori Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Ajelin tuossa n.2km matkan kotia ja sammutin moottorin niin latauksenmerkkivalo syttyi, sekä jäi päälle vaikkei virrat olleet kytkettynä. Tarkistin tottakai ensimmäisenä laturinhihnan, kireys oli kondiksessa. Menin siitä sitten sisälle ja tulin n.30min päästä takaisin auton luo ja latauksenvalo paloi vieläkin, laitoin virrat päälle niin latauksen valo sammui ja öljyvalo syttyi kuten pitääkin. Käynnistin moottorin ja öljyvalo sammui. Konehuoneesta ei kuulunut ylimääräisiä ääniä joten sammutin moottorin, mutta tälläkertaa latauksenvalo ei syttynytkään. Käynnistin moottorin heti uudestaan ja vähän ajan käytön jälkeen sammutin jolloin latauksen valo jäi jälleen päälle. Menin siitä sisälle 15min tuumaustauolle ja palasin autolle mutta nyt valo olikin sammunut. Latauksenmerkkivalo ei siis pala ajaessa ja sammuu itsestään kun auto seisoskelee. Laturi tuntui myös polttavan kuumalta. Omat veikkaukseni olisi joko laturinhiilet tai laakerit? Auton speksit: VW kupla 1300 vm.69 12V Kiitos neuvoista etukäteen. Quote Link to comment
metake Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Tärkein speksi puuttui, eli vaihtovirta vai tasavirtalaturi? Jos on alkuperäinen -69 niin tasavirta. Ja jos on perinteinen latauksen säädin, niin syyttäisin sitä ensimmäiseksi. Quote Link to comment
Juniori Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Juu tasavirta vehje on, voiko laturinsäädintä testata jotenkin vai suoraa uutta rautaa kehiin? Quote Link to comment
Juniori Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Minä kun en ole näiden kuplien kanssa paljoa pelaillut niin miten paljon laturi oikein kuumenee? Kun tuo tosiaan oli noin lyhyen ajon jälkeen jo niin kuuma ettei siitä sormia paljoa pidellyt. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Kuplan laturi ei pitäisi ihan mahdottomia lämmetä mutta kyllä se lämpimäksi tulee. Oliskohan laturin puhallinkoppaan kiinnittävä levy koottu väärin paikalleen eli saa jäähdytys ilmansa sitä kautta. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Laturin kuumuus (tasasähkösessä) kielisi siitä, että säätimessä kärki, joka irrottaa laturin muusta sähköverkosta jännitteen ollessa alhaalla, ei nyt irrottas. Eli kun laturi ei tuota sähkö, pääsee sen kautta koneen seistessä akku purkamaan itteään maihin = lämpötehoa. Tuolla pika ohjeet testaamisen tasasähkö laitteille http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/11933-kuplan-lataus/ Quote Link to comment
Juniori Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Kiitos kaikille neuvoista, lataurinsäädinhän se oli kärähtänyt. Mikä funktio tuossa säätimessä on tuolla paksulla langalla joka kulkee säätimen takapuolella säätimen reunaa? Se oli nimittäin kokonaan poikki mutta laturi latasi akkua silti? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.