Jump to content

Ajovalot katosivat


Recommended Posts

Kuplasta -73 katosivat ajovalot. Parkit toiminat seka edessä, että takana.

Aikani asiaa tutkittuani epäilykset suuntautuivat valokatkaisijaan.

Kuplassa on kuvan mukainen katkaisija.

Napaan 30 tulee ilmeisestikin jatkuva virta ( punainen johto )

Kun katkaisijan vetää parkkiasennolle, tulee virta nastoihin 58 ja 58b ja parkit ja mittarivalot syttyvät.

Kun katkaisijan vetää ajovaloasentoon, ei mihinkään nastaan edellisten lisäksi tule virtaa.

Pitäisikö nyt virran olla myös 56 nastassa?

Entä mikä on tuo nasta x?

Nastassa 57 ei ollut johtoa. Mikä on sen tarkoitus?

post-610-13888367756693_thumb.jpg

Link to comment

Parkkiasennossa pitää olla virta nastoissa 58 ja 58 b, näihin sähkö tulee nastasta 30.

 

Ajovaloasennossa pitää tulla lisäksi virta nastaan 56, (josta lähtee virta ajovaloille), tähän sähkö tulee nastasta X, johon tulee sähkö virtalukolta (ajovalot sammuu kun virta käännetään pois).

 

57 kuluukin olla tyhjä kytkentäkaavion mukaan.

Link to comment

Johto valokatkaisijan X:ään tulee suoraan virtalukon nastalta X (musta keltainen paksuhko johto, 4 mm²). Samasta johdosta tulee sähkö myös tuulilasin pyyhkimille, eli jos virtalukolta ei tule sähköä, niin myös lasinpyyhkijät pitäisi olla mykkänä.

 

EDIT:

Tuossa linkki sähkökaavioon: http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... wiring.jpg

E1 = Valokatkaisija

D = Virtalukko

E = Lasinpyyhkijöiden katkaisija

Link to comment
  • 4 weeks later...

Lainaanpa tätä kun oman 73 kuplan valoissa häikkää.. katkaisijassa ei ole x napaa, muuten sain valot pelittämään mutta katkaisija kuumenee, joten onko vika kytkennöissä vai onko katkaisija vaan tiensä päässä? Valot tosiaan toimii muuten, mutta ajovalot ei mene parkeille virrat poistettaessa vaan pelaa suoraan. Tuo ei itseä haittaa mutta liekkö sitten kyykennässä vikaa. Muutenkin on niin monta seppää varmaan ollut sähköjen kimpussa ettei ihan saa selkoa mikä menee minkäkin kautta. Osaako joku tuohon lämpiämiseen sanoa mitään...?

Link to comment

Juu sori eli tuo 1300 kyseessä. Ja katkaisija "kaikilla herkuilla" eli himmennys mittarivaloille on muttei myöskään toimi. Ongelma on ollut koko aja kun auto itsellä ollut mutta parkeilla menty sitten.

Link to comment

Kuplaasi on vaihdettu vanhemmanmallinen valokytkin ja todennäköisesti kytketty väärin,hanki oikeanmallinen kytkin ja kytke Metaken linkittämän kaavion mukaan,valokytkimen kytkennän osalta samanlainen kuin eurooppan mallissa,muuten noihin Samban kaaviohin kannattaa suhtautua varauksella,eroavat aina jossain määrin erooppalaisesta,mitä uudempi sitä enemmän.

X kytkennän tarkoitus/toiminta on sellainen että jos käynnistäessä on tarpeettomia sähkönkuluttajia päällä,esim.Ajovalot niin niiden sähkö katkeaa starttiasennossa.

Link to comment

Ahaa. No se vois olla kyllä. Nyt on siis selllainen kytkin kun tuossa vilkasin että on 3x30 napaa, 58, 58b, 56, ja 2x 57.

 

57 napaan menee keltamusta johto, jokailmeisesti tulee sitten virtalukolta? 58b menee mittarivaloille, 58 Harmaa johto ilmeisesti parkeille? 56 valkomusta, ajovalot? ja 30 punainen johto eli jatkuva virta. Sinäpä ne tais olla. Mutta tuolla katkaisijalla tuota ei siis saa pelaamaan järjellisesti vai? Parilla kympillähän tuon oikean mallisen kyllä saa että pitänee tilailla sellainen. Kiitos avusta! :-)

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...