HSuomi Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Mitkäs asiat määrittelevät kuinka korkealle uskaltaa rajottimen nostaa? H-profiilit ja tuplavenajouset löytyy. Nyt rajotin muistaakseni 7300rpm. Pohdin vain että varttimaililla kun nelosta ei kannata päälle vaihtaa ni kuinkahan pitkälle tota kolmosta uskaltais laulattaa? 8000? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Venakoneisto on kriittisempi kuin hyvälaatuisista osista rakennettu, tasapainotettu kampura-veivi-mäntä -osasto. Venakoneistossa kaikki lähtee nokan profiilista = millaisen kiihtyvyyden nokka-akseli aiheuttaa liikkuvalle kokoelmalle komponentteja vs. kierrosluku. Kierrosluvun kasvaessa noston aiheuttama kiihtyvyys ja osien loppunopeus kasvaa. Siitä taas saadaan taas liikkuvien osien massasta voima, jota vastaan pitäisi venajousilla pystyä palauttamaan. Simulaatiohommaahan tuo olisi mutta siihen ei miulla mitenkään tietämys riitä. Nämä speksit auttaisivat kyllä veikkailussa: - Nokan profiili / mikä nokka-akseli - Keinuvipujen välityssuhde - Massat: Nostajat, työntötangot, retainerit, venttiilit - Jousivoimat: vena kiinni - täysinosto (ja mahdollisesti vielä etäisyys coil-bindiin ja vastaava jousivoima että tietää onko varaa shimmata) - Materiaali, lähinnä siis tönäreissä Puavo Quote Link to comment
ARTO Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 - Materiaali, lähinnä siis tönäreissä Materiaali tai millasta se materiaali on, esim alumiinisten kohdalla huimat kestoerot. Kasaamalla kevyistä ja laadukkaista venakoneistoon, saa kivasti naukumista ( +8000r/min ) kestävän koneen:) Quote Link to comment
HSuomi Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 Nokan profiilista ja asteista ei ole oikein tietoa/muistia. Eikä osien painoista/materiaaleista myöskään pahemmin. -Mustat terästönärit -Vakionostajat -1,25 keinut Kyllä mä nyt jokatapauksessa tota rajotinta nostan jonkinverran. Jos oletan että auto kulki 7300rpm rajotintavasten 162kmh ni 7800 antais jo 172kmh. Tokikaan en ole varma mentiinkö rajottimelle vedon lopussa ja kuinka pitkälle se edes ehtisi kiihtyä korotetulla rajottimella... Quote Link to comment
HSuomi Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Viikonloppuna Hyvinkään kiihdytysajoissa mulla oli rajotin laitettuna 8000rpm. Sen se ainakin kesti muutaman kerran vetää kolmosella loppuun asti. Tekisi kyllä mieli vieläkin nostaa vähän ylemmäs. Pehmeä rajotin oli 7950rpm jossa pudotetaan ensin ennakkoa pois ja sitten 8000rpm aletaan katkomaan 4/5 kipinää. Jos koittais laittaa rajottimet vaikka 8000 ja 8100. Puhaltimen hihna kiinni se meni tota pehmeetä rajotinta vasten nätisti loppuun asti ja 166,9kmh loppunopeus. Sitten ilman hihnaa se oli senverran äkkinäisempi että läsähti kovalle rajottimelle, vaihdoin neloselle ja huiput tippui 162kmh. Paljokos muuten vakiopuhaltimen oletetaan kestävän varvia? Mulla on kyllä pieni alahihnapyörä kun on sumppupumppu. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.