Jump to content

Mihin säädän kierrostenrajottimen?


Recommended Posts

Mitkäs asiat määrittelevät kuinka korkealle uskaltaa rajottimen nostaa? H-profiilit ja tuplavenajouset löytyy. Nyt rajotin muistaakseni 7300rpm. Pohdin vain että varttimaililla kun nelosta ei kannata päälle vaihtaa ni kuinkahan pitkälle tota kolmosta uskaltais laulattaa? 8000?

Link to comment

Venakoneisto on kriittisempi kuin hyvälaatuisista osista rakennettu, tasapainotettu kampura-veivi-mäntä -osasto.

 

Venakoneistossa kaikki lähtee nokan profiilista = millaisen kiihtyvyyden nokka-akseli aiheuttaa liikkuvalle kokoelmalle komponentteja vs. kierrosluku. Kierrosluvun kasvaessa noston aiheuttama kiihtyvyys ja osien loppunopeus kasvaa. Siitä taas saadaan taas liikkuvien osien massasta voima, jota vastaan pitäisi venajousilla pystyä palauttamaan. Simulaatiohommaahan tuo olisi mutta siihen ei miulla mitenkään tietämys riitä.

 

Nämä speksit auttaisivat kyllä veikkailussa:

 

- Nokan profiili / mikä nokka-akseli

- Keinuvipujen välityssuhde

- Massat: Nostajat, työntötangot, retainerit, venttiilit

- Jousivoimat: vena kiinni - täysinosto (ja mahdollisesti vielä etäisyys coil-bindiin ja vastaava jousivoima että tietää onko varaa shimmata)

- Materiaali, lähinnä siis tönäreissä

 

Puavo

Link to comment
- Materiaali, lähinnä siis tönäreissä

 

Materiaali tai millasta se materiaali on, esim alumiinisten kohdalla huimat kestoerot.

 

Kasaamalla kevyistä ja laadukkaista venakoneistoon, saa kivasti naukumista ( +8000r/min ) kestävän koneen:)

Link to comment

Nokan profiilista ja asteista ei ole oikein tietoa/muistia. Eikä osien painoista/materiaaleista myöskään pahemmin.

 

-Mustat terästönärit

-Vakionostajat

-1,25 keinut

 

Kyllä mä nyt jokatapauksessa tota rajotinta nostan jonkinverran. Jos oletan että auto kulki 7300rpm rajotintavasten 162kmh ni 7800 antais jo 172kmh. Tokikaan en ole varma mentiinkö rajottimelle vedon lopussa ja kuinka pitkälle se edes ehtisi kiihtyä korotetulla rajottimella...

Link to comment
  • 4 weeks later...

Viikonloppuna Hyvinkään kiihdytysajoissa mulla oli rajotin laitettuna 8000rpm. Sen se ainakin kesti muutaman kerran vetää kolmosella loppuun asti.

Tekisi kyllä mieli vieläkin nostaa vähän ylemmäs.

Pehmeä rajotin oli 7950rpm jossa pudotetaan ensin ennakkoa pois ja sitten 8000rpm aletaan katkomaan 4/5 kipinää. Jos koittais laittaa rajottimet vaikka 8000 ja 8100.

Puhaltimen hihna kiinni se meni tota pehmeetä rajotinta vasten nätisti loppuun asti ja 166,9kmh loppunopeus. Sitten ilman hihnaa se oli senverran äkkinäisempi että läsähti kovalle rajottimelle, vaihdoin neloselle ja huiput tippui 162kmh.

 

Paljokos muuten vakiopuhaltimen oletetaan kestävän varvia? Mulla on kyllä pieni alahihnapyörä kun on sumppupumppu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...