Jump to content

Pallokeulan vilkut hukassa, oisko ideoita?


Recommended Posts

Heips.

 

Tuorein hankinta (Pallokeula bussi vm '71 (12/70 orig. Suomi-peli) hukkasi vilkut tässä päivänä eräänä, no onneksi katsastusta seuraavana päivänä. Nyt ei jaksa ajella kun ei oo vilkkuja eli apuja tarvitaan.

 

Autossa on joskus muutettu valokytkin kahdelle "tein-itse-ja-säästin" -tyylin on/off-kytkimelle á la Biltema, eli parkit ja ajovalot kytketään erikseen omista kytkimistään. Valot saa myös kytkettyä päälle kun virta on poikki (!). Ilmeisesti edellinen omistaja on halunnut jännitystä elämään että koska unohtaa valot päälle ja akku tyhjäks :) Molemmat kytkimet toimivat, toinen lähivalo ei syty. Parkit ja kaukovalot pelaavat. Myös taka- ja jarruvalot toimivat.

 

Vilkut pelasivat siis normaalisti aiemmin: vilkun merkkivalot syttyivät (molempien kuulemma pitääkin syttyä vilkun merkiksi mittarissa) ja relekin pelasi ilmeisen hyvin mitä nyt toiseen suuntaan taisi vilkkua eri tahtiin ja tämähän johtui rikkoutuneesta polttimosta joka vaihdettiin.

 

Oireet:

 

Nyt ei pelaa. Vilkkuviiksestä kun kääntää vilkun päälle ei syty merkkivalot mittaristoon jos rele on paikallaan. Vilkku kyllä syttyy mutta ei vilku, kummallakin puolella. Myös hätävilkkujen katkaisija sytyttää kaikki vilkut palamaan mutta ne eivät vilkuta.

 

Kun poistaa releen mittaristoon syttyy merkkivalot mittaristossa mutta vilkun valo ei. Vilkkujen ja hätävilkkujen sulakkeille tulee ja lähtee virtaa kun vilkkuviiksestä laittaa vilkun päälle. Mikä perkele tässä nyt mättää?

 

Oma ajatusmaailma johtaa koko ajaan releeseen, joka on siis uusi.

 

Tähän mennessä ihmeteltyä:

- vaihdettu toisen vilkun polttimo uuteen

- putsailtu samalla kontakteja hapettumista

- irroitettu molemmat releet ja putsattu kontaktipinnat

- vaihdettu uusi sulake vilkulle (12. sulake eli viimeinen oikealla taulussa), entinen oli mittarillakin mitattuna ehjä mutta varmuuden vuoksi vaihdettiin

- haettu uusi vilkkurele ja vaihdettu se (samaa 3-nastaista tyyppiä kuin edeltäväkin)

 

Hetken mietittiin että onko se vilkkurele väärässä paikassa eli mennyt ulkomuistista väärin mutta ei se ollut sekään :)

 

Jos tulee jotain hyviä ideoita niin saa esittää, omat ideat alkaa loppumaan kesken.

 

Kytkentäkaavio jota ollaan käytetty löytyy tuolta:

 

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... bus_71.jpg

 

Tuossa sulakerasia on väärän mallinen mutta muuten taitaa täsmätä aika hyvin.

Link to comment

Jos siellä on itse puuhasteltu kytkimiä yms. niin ei saata kytkentäkaaviot enää auttaa. Muuten kuin poistamalla kaikki tee-se-itse hölmöilyt ja vetämällä joka piuha uudestaan kaavion mukaan. Mulla esim. oli joku neropatti laittanu taka-ajovalon piuhan sulakerasiaan väärälle puolelle -> virta ei kulkenu nallin läpi -> oikari takavaloilla -> koko taakse menevä johtonippu oli sulanu -> vedetty uudet johdot miten sattuu -> kaikki uusiksi kaavion mukaan.

Link to comment
Jos siellä on itse puuhasteltu kytkimiä yms. niin ei saata kytkentäkaaviot enää auttaa. Muuten kuin poistamalla kaikki tee-se-itse hölmöilyt ja vetämällä joka piuha uudestaan kaavion mukaan. Mulla esim. oli joku neropatti laittanu taka-ajovalon piuhan sulakerasiaan väärälle puolelle -> virta ei kulkenu nallin läpi -> oikari takavaloilla -> koko taakse menevä johtonippu oli sulanu -> vedetty uudet johdot miten sattuu -> kaikki uusiksi kaavion mukaan.

 

Itse tein kanssa omaan ghiaan kaikki uudestaan kun vanhasta nipusta ei ollut juurikaan mitään käyttökelpoista. Yhden johdon kumminkin säästin kun oli hyvännäköinen ja aika vittumainen tehdä ja se mittarivalojen johto sitten sulikin ekan viikon aikana kun auton liikenteeseen sain.

 

Eli oikeasti jos siellä on paljon jotai pellepeloton kytkentöjä ja kierrä ja teippaa liitoksia niin kannattaa viettää joku ilta sähköistä ymmärtävän kaverin kanssa alkuperäiskytkentöjä selvittäen. Ja noita kyseenalaisia kytkentöjä poistaen.

Link to comment

Tämä ratkesi - en kyllä ihan tarkkaan tiedä miten :)

 

Otin uuden releen irti, levitin hieman nastoja erilleen koska tuntui olevan tavattoman löysä sulakerasian pohjaan. Seuraavaksi kävin läpi vielä kerran kaikki sulakkeet ja sitten virkistelin kojetaulun alta löytyvän maadoituksen.

 

Akku oli irti releiden kanssa kun pelattiin joten viimeiseksi kytkin akun kiinni ja kas. Nyt pelaa bensamittari ja vilkut.

 

Enää ei ole hukassa kuin oikea lähivalo. Ja polttimo on uusi ja ehjä (mitattu). Sähkö ei tule polttimolle asti paitsi tietty lähivalolle ja parkille...phuuh.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...