Jump to content

sytkän ajoituksesta


Recommended Posts

ohjekirja ja oppaat ja muut kertovat monta eri tarinaa mihin ennakkoon sytkän pitäisi jäädä, mutta onko tähän nyt selkeempää neuvoa sekasikiö setupille.

 

009 jakaja ilman alipainetta

1600 pict-3 34mm

 

strobolla ilman alipainetta, letkut lukittuna? 0 astetta vai jotain muuta? Liikkeelle lähtö tuntuu lämpimänä laiskalta, eli meinaa sammua mutta sitten taas ampasee. Sama oli aiemmalla koneella, ihan eri setupilla.

 

kiitos.

Link to comment

009 jakajan keskipakosäätö on maksimissaan muistaakseni 21 astetta, joten tuon 10 astetta vois laittaa perusennakkoa (siis stropolla mitattuna tyhjäkäynnillä) ja lähteä siitä hakemaan kokeilemalla. Pari astetta pois ja pari astetta lisää. Sen jälkeen valitsee sen mikä tuntuu ajossa parhaiten toimivan.

 

Noista tarvike jakajista ei aina tiedä mitä niiden todelliset ennakot on. Toinen ehkä parempi tapa on säätää sytys maksimiennakon mukaan. Mitata kierroksilla (noin 3500), minkä maksimiennakon jakaja antaa. Noin 30 astetta +/- pari astetta pitäs olla hyvä maksimiennakko vakio koneeseen. Ja sitten jättää perusennakon siihen mihin se jää.

 

Minä laittaisin vakiokaasuttimen kanssa ilman muuta keskipako/alipainejakajan. Sais koneen toimimaan helposti ja nätisti kaikissa tilanteissa.

 

Jos alipaino/keskipakojakajaa säätää pitää sytytys mitata alipaineletku irrotettuna ja kaasarin päästä tulpattuna. 009-jakajan kanssa pitää kaasarin alipainolähtö olla tulapttuna aina (mitatessa ja normaali käytössä).

Link to comment

Siinähän se tuli laajennettu vastaus. 009:ä ei tosiaan kannata vakiokoneeseen ja vakiokaasarin kaveriksi laittaa. Liian moni tyytyy sellaseen nykivään ja räpeltävään volkkariin, kun pienillä muutoksilla/säädöillä saa nätisti toimivan ja käynnistyvän auton.

 

Virikoneet erikseen, mut nekin saa toimimaan hyvin, kun pikkasen viitsii.

Link to comment

Sytkän ajoituksessa maksimiennakon on tosiaan hyvä pyöriä 30 asteen hujakoilla koneesta riippuen. Alipainejakaja ottaa sen alipaine-ennakon kaasarin läppäakselin kohdalta, jolloin ennakkoa saadaan lisää _pienillä_läpänaukeamilla_ kun ohivirtauksen nopeus on suurimmillaan (ts. kaikki moottorin ilma mahdollisimman pienestä raosta, myös käytetyt kierrokset vaikuttavat). Tästä syystä perusennakkoa ei voi säätää alipaine kytkettynä kun silloin ennakkoa tulisi oletuksena liikaa.

 

Sytkän ennakon maksimimäärä menee taas palotilassa liekkirintaman etenemisen myötä. Kaikki ennakko ennen nakutusta on hyödyksi, mutta ihan viimeiset asteet ennen nakutusta eivät enää niin paljoa merkitse.

 

Mitä pienempi palotila ja sitä myötä suuremmat puristukset, sen vähemmän maksimiennakkoa voi laittaa. Myös sylinterin täytös merkkaa tässä osaa (liekkirintaman etenemisen nopeus) samoin kuin palotilan ulkopuolisen alueen ja männän välinen "paljealue". Tämä takia esim. korkeilla ahtopaineilla voidaan joutua myöhästämään sytytystä ettei nakutusta esiintyisi.

 

Vakiokoneen täytös on melko huono, mutta taasen loiva nokka ei ylimääräisiä päästä läpikään, joten ennakkoa ei voi nostaa rajattomiin. Virittäessä jyrkemmät nokat "kestävät" enemmän ennakkoa varsinkin jos puristussuhdetta ei nosteta. Gene Bergihän käytti matalia puristuksia, portattuja semi-hemi-kansia, jyrkkiä nokkia ja luokkaa 40 asteen ennakoita.

 

Re85 -etanolivehkeissä asia on kuulemma helpottunut (huom! toisen käden tietoa, en mene takuuseen): karkeasti ottaen ennakkoa nostetaan dynossa mitaten niin kauan kunnes kone ei tuota enää lisää tehoa, ja sittenkin on vielä muutama aste marginaalia ennen nakutusta. Tämä johtuu sekä etanolin merkittävästi paremmasta puristuskestävyydestä että palotapahtuman hitaammasta etenemisestä.

 

Puavo

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...