hyeena Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 ohjekirja ja oppaat ja muut kertovat monta eri tarinaa mihin ennakkoon sytkän pitäisi jäädä, mutta onko tähän nyt selkeempää neuvoa sekasikiö setupille. 009 jakaja ilman alipainetta 1600 pict-3 34mm strobolla ilman alipainetta, letkut lukittuna? 0 astetta vai jotain muuta? Liikkeelle lähtö tuntuu lämpimänä laiskalta, eli meinaa sammua mutta sitten taas ampasee. Sama oli aiemmalla koneella, ihan eri setupilla. kiitos. Quote Link to comment
NordBling Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Tohon komboon ei varmaan löydykään taulukosta arvoja. Sanoisin että lisää ennakkoa, ainakin 10 astetta, jopa yli. Ja alipaine pitää olla kaasarista tukittuna tässä tapauksessa aina. Quote Link to comment
x-pj Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 009 jakajan keskipakosäätö on maksimissaan muistaakseni 21 astetta, joten tuon 10 astetta vois laittaa perusennakkoa (siis stropolla mitattuna tyhjäkäynnillä) ja lähteä siitä hakemaan kokeilemalla. Pari astetta pois ja pari astetta lisää. Sen jälkeen valitsee sen mikä tuntuu ajossa parhaiten toimivan. Noista tarvike jakajista ei aina tiedä mitä niiden todelliset ennakot on. Toinen ehkä parempi tapa on säätää sytys maksimiennakon mukaan. Mitata kierroksilla (noin 3500), minkä maksimiennakon jakaja antaa. Noin 30 astetta +/- pari astetta pitäs olla hyvä maksimiennakko vakio koneeseen. Ja sitten jättää perusennakon siihen mihin se jää. Minä laittaisin vakiokaasuttimen kanssa ilman muuta keskipako/alipainejakajan. Sais koneen toimimaan helposti ja nätisti kaikissa tilanteissa. Jos alipaino/keskipakojakajaa säätää pitää sytytys mitata alipaineletku irrotettuna ja kaasarin päästä tulpattuna. 009-jakajan kanssa pitää kaasarin alipainolähtö olla tulapttuna aina (mitatessa ja normaali käytössä). Quote Link to comment
NordBling Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Siinähän se tuli laajennettu vastaus. 009:ä ei tosiaan kannata vakiokoneeseen ja vakiokaasarin kaveriksi laittaa. Liian moni tyytyy sellaseen nykivään ja räpeltävään volkkariin, kun pienillä muutoksilla/säädöillä saa nätisti toimivan ja käynnistyvän auton. Virikoneet erikseen, mut nekin saa toimimaan hyvin, kun pikkasen viitsii. Quote Link to comment
pko Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Mulla sama kaasari kone 1,6 eikä toiminut 009 jakajalla, teki samanlaista rykimistä.Laitoin alipainesäätöisenjakajan niin alkoi toimia ihan ok. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Sytkän ajoituksessa maksimiennakon on tosiaan hyvä pyöriä 30 asteen hujakoilla koneesta riippuen. Alipainejakaja ottaa sen alipaine-ennakon kaasarin läppäakselin kohdalta, jolloin ennakkoa saadaan lisää _pienillä_läpänaukeamilla_ kun ohivirtauksen nopeus on suurimmillaan (ts. kaikki moottorin ilma mahdollisimman pienestä raosta, myös käytetyt kierrokset vaikuttavat). Tästä syystä perusennakkoa ei voi säätää alipaine kytkettynä kun silloin ennakkoa tulisi oletuksena liikaa. Sytkän ennakon maksimimäärä menee taas palotilassa liekkirintaman etenemisen myötä. Kaikki ennakko ennen nakutusta on hyödyksi, mutta ihan viimeiset asteet ennen nakutusta eivät enää niin paljoa merkitse. Mitä pienempi palotila ja sitä myötä suuremmat puristukset, sen vähemmän maksimiennakkoa voi laittaa. Myös sylinterin täytös merkkaa tässä osaa (liekkirintaman etenemisen nopeus) samoin kuin palotilan ulkopuolisen alueen ja männän välinen "paljealue". Tämä takia esim. korkeilla ahtopaineilla voidaan joutua myöhästämään sytytystä ettei nakutusta esiintyisi. Vakiokoneen täytös on melko huono, mutta taasen loiva nokka ei ylimääräisiä päästä läpikään, joten ennakkoa ei voi nostaa rajattomiin. Virittäessä jyrkemmät nokat "kestävät" enemmän ennakkoa varsinkin jos puristussuhdetta ei nosteta. Gene Bergihän käytti matalia puristuksia, portattuja semi-hemi-kansia, jyrkkiä nokkia ja luokkaa 40 asteen ennakoita. Re85 -etanolivehkeissä asia on kuulemma helpottunut (huom! toisen käden tietoa, en mene takuuseen): karkeasti ottaen ennakkoa nostetaan dynossa mitaten niin kauan kunnes kone ei tuota enää lisää tehoa, ja sittenkin on vielä muutama aste marginaalia ennen nakutusta. Tämä johtuu sekä etanolin merkittävästi paremmasta puristuskestävyydestä että palotapahtuman hitaammasta etenemisestä. Puavo Quote Link to comment
hpa Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Kiertoilmakaasutin ja mekaaninen jakaja toimivat yhdessä huonosti. Tuossa linkki parannusohjeisiin:http://www.aircooledtech.com/34pict3_modification/ kokeiltu on. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.