Jump to content

Seetin vaihto?


Guest paha

Recommended Posts

Kuinka paljon puristussovitusta venttiilinseetin ja kannenväliin täytyis laittaa jotta seeti pysys paikallaan?? Jos joku miralla tehnyt seetin vaihtoa, niin miten saa mittailtua miranterän oikeaan mittaan tossa seetireijän tekemisessä?

Link to comment
Guest Toheltaja

ensin hipsulastu ja kolmileukareikämikrolla kattoo mikä reiästä tuli. Sitte tavallisella mikrolla terästä mitta ja siirtäen tarvittava määrä säteessä että tulee sopiva halkaisija. Sovitteen toleranssia en muista...

Link to comment

Sopiva krymppi vois olla 6-7 satkuu.

Yleensä seetiholkit kyllä asennetaan niin että ajetaan kanteen noin oikeat poterot, mitataan ne ja sorvataan holkit oikealle sovitteelle.

Sorvilla on huomattavasti helpompi tehdä oikea halkaisija, kuin miran terällä.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Helpompi tapa on tehdä tai ottaa valmis seetirengas, mitata mikrolla sen ulkomitta ja koneistaa miralla sen jälkeen pesä kanteen.

Itse en uskalla laittaa ainakaan kuplan kanteen 6-7 /100 sovitteella yhtään seetiä.

Link to comment

Hep!

 

Ettei ihan aiheesta hukkaan jouduttasi, niin monenko satasen verran oisi seetin syytä kylmänä olla koloaan isompi, kuplan kannessa, että pysysi hyvästi kiinni?

 

Materiaalitieto kiinnostaa myös.

 

-eemeli-

Link to comment

Mistähän kamasta noi seetit on sorvilla pyöräytetty?

Saapikohan sitä sopivana aihioputkena jostakin?

 

 

-Uddeholmi myy. En muista materiaalin nimeä, mutta kun sanoo käyttötarkoituksen, niin löytyy. Ja varmaan moottorikoneistamotkin voi myydä pätkiä.

 

Kerro sit Hytönen sun mielestä oikea sovite, jos kerran 6-7 hunttia on väärä.

Ja kyllä vähänkään vanhemmanaikaisella(ihan moderneja en ole käyttänyt) seetintekolaitteella halutuille sadasosille pääsy on melkoista spedeilyä. Paljon parempi onnistumisprosentti, varsinkin ensikertalaiselle, tulee holkin sorvauksella.

Link to comment

Taitaa olla helpointa ostaa valmis istukkarengas Tapio Päkki Oy:stä ja koneistaa Miralla sille sopiva pesä.

Näin itse olen reilu kymmenen vuotta tehnyt, ja on toiminut.

Miraan on olemassa terän säätöön mikrometri jolla terä passataan paikoilleen ja sit ei kun koneistamaan haluttuun syvyyteen.

Ja tulee samantien keskelle ohjaimesta keskittäen.

Puristusvälys taitaa olla jokaisella hommaa tehneelle niin että on oma mielipide ,mutta valmistaja antaa arvon:

 

Istukkarenkaan halkaisija / 250 = Puristustiukkuus.

Itse en ole aina käyttänyt tuota se kun on tapauskohtainen.

 

lisätietoja:

http://personal.inet.fi/kilpailu/racing

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Keiteleen Kone

Koko ajan lienee kohteena ollut VW T1 : n vakiomallinen sylinterikansi.

 

Seetin sorvaustyö on hidasta ja "nurinkurista" , ensin valmis seetirengas sitten Miralla pesä, mahdollisesti tuplaten koneistettuna, ensin lähelle ja sitten loppusilaus. Puristustiukkuus vaihtelee seetirenkaan paksuudesta riippuen , kun sovitteena käytetään 0.18-0.20mm. niin ollaan lähellä totuutta.

 

Kannen lämmitys ja seetirenkaan jäähdytys on myös muistettava.

 

Keiteleen Koneelle on tulossa seetirenkaita , suurin osa jäi vain jälkitoimitukseen . Hinnat ovat tietysti kohdallaan, kun vain toimitus onnistuisi. Odotellaan.

Link to comment
  • 2 years later...
  • 2 years later...

Olipa kannesta lipsahtanut seeti irti, lie sitten hieman pieni tuo puristus ollu. Seeti oli irronnut kokonaan ja jääny kannen ja venttiilin väliin ja mäntä antanut hieman kyytiä, siitä tuo painumajälki venttiilien välissä. Tuon korjaus ei liene paha homma osaavalle putiikille, mutta kukas näitä Etelä-Suomessa korjaisi, luotettavasti?

 

 

file.php?id=23123&t=1

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...