Guest Yuki Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Terve! Täällä kun tuntuu olevan tietämystä reilunlaisesti, niin.. Mökillä makaa varastossa vuodesta 1981 seissyt -57 kupla. Ehjänä tuo on sinne ajettu. Homman nimi olisi saattaa auto ajokuntoon, ei entisöidä. Tosin päällisin puolin on todella siistissä kunnossa. Pohjaa ja lokareita yms olen koputellut ja ehjältä vaikuttaa. Kysymys kuuluu seuraavasti: mitä moottorille kannattaa tehdä? Kannattaako yrittää käynnistää? Mitä tehdä ennen tuota yrittämistä? Ensimmäinen homma varmaan koittaa käsin pyöriikö kone? Mitäs muuta ottaa huomioon? Mitä noin näppituntumalta kannattaa esimerkiksi jarruilla tehdä, koittaako saada vanhat liikkumaan vai tilata heti kaikki jarruromut uutta? Mistä tuollaiseen autoon kannattaa osia tilailla? Saako esim. Saksasta halvemmalla kuin Suomen verkkokaupoista? Quote Link to comment
-Alex- Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 (edited) Vaikuttaa mielenkiintoiselta :) Itte aloittaisin lievillä rasvaus ja puhdistus toimilla. Palstan PRO:t tietää tarkemmin varmaan :D -Kaasarin putsaus? -Öljynvaihto -CRC tai jotain pyttyihin tulpanreijän kautta, männänrenkaat lievästi jumissa mahdollisesti? -Venttiilien säätö ja venttiilikoneiston kevyt öljyäminen -Jos ei lähde käyntiin noilla, niin uudet kärjet, jakajan kansi ja tulpat -Liikkuvien jarruosien kunnon tarkastus sekä mahdollinen notkistaminen. -Etuakselin rasvaus Edited January 15, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
Guest Yuki Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Muutama huono kuva ko. Laitteesta: Quote Link to comment
Guest Kalsuto Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 (edited) Vautsi, aikamoinen peli. Hienoa, että tällaisia vielä löytyy. Mielestäni kannattaa ehdottomasti pitää mahdollisimman alkuperäisenä kun näyttäisi olevan osiltaan lähes täydellinen. Tälle varmasti löytyy myös ostajia jos haluat sen euroiksi muuttaa. Yllä tulikin hyviä neuvoja ja enempää niitä vaikea antaa tarkemmin näkemättä. Kokeile pyörittää kampiakselin päästä, jotta näet, ettei kone ole jumissa. Akku (6v) pitää hankkia ja renkaat ovat varmasti korput ja soikeat. Jarrut voit kokeilla toimiiko / onko jumissa kun nostat auton ilmaan. Edit. Käsin pyörittäminen olikin jo avausviestissä. Edited January 15, 2014 by Kalsuto Quote Link to comment
Guest Yuki Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Korjausta tietoihin, auto rekisteröity 10/57 mutta mallivuodeltaan 1958. Quote Link to comment
Guest Yuki Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Myyntiin tuo ei tule. Ollut samassa perheessä uudesta asti ja siinä myös pysyy :) kiitos vinkeistä! Kaikki ohjeet ja vinkit tervetulleita! Quote Link to comment
Tanhis Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Tankin putsaus ja bensalinjan puhallus voisi olla myös fiksua. Ja mitä jarruihin tulee niin ainakin letkut kannattaa vaihtaa kaikki samantien. Ja en suuria toiveita elättelisi että yksikään jarruosa olisi sellaisenaan kunnossa. Eli alkuperäisistä voi hyvinkin saada käyttökuntoisia jos vähän näyttää vesipaperia ja laittaa uudet tiivisteet. Mutta ekaksi kannattaa tarkistaa uusien osien saatavuus ja hinta ennen kun rupeaa vanhaa kunnostamaan. Quote Link to comment
Guest Yuki Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Mikähän tämän ko. Kuplan moottorin kampiakselin hihnapyörän mutterin/pultin avainväli on? Että tietää varata oikeita kaluja kun koittaa tuota mottia pyöräyttää.. Quote Link to comment
Guest Yuki Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 (edited) Noniin, nyt olisi kupla ehosteltu kesäkuntoon. Onpas hyvä mieli kun sai kaiken tuon työn jälkeen auton vielä museokilpiin. Muutama kuva: Edited June 19, 2014 by Yuki Quote Link to comment
SePi Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 No jo on! Äijä menee mökille, kaivaa jonkun rytökasan alta esiin kuplan ja pienen sipistelyn jälkeen ajelee noin upealla autolla. Ei se voinu olla noin helppoa... Quote Link to comment
kuplatin Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Myyntiin tuo ei tule. Ollut samassa perheessä uudesta asti ja siinä myös pysyy Oikea päätös, ei kannata luopua kun autolla noin hieno historia! 1 Quote Link to comment
Guest Yuki Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 No jo on! Äijä menee mökille, kaivaa jonkun rytökasan alta esiin kuplan ja pienen sipistelyn jälkeen ajelee noin upealla autolla. Ei se voinu olla noin helppoa... Kyllä tuosta ekasta postauksesta on aikaa puoli vuotta ja reilut parisataa tuntia töitä tallissa. Eli on tuossa työtäkin tehty :) Tosin lähtökohta oli huippu. Sisusta täysin ehjä ja maalipinta 3 myllytyksen jälkeen uuttavastaava. Kone oli täysin jumissa joten se meni ihan palasiksi, jarrut pääsylkyltä rummuille kaikki uutta. Mutta kieltämättä, onhan tuo palkitsevaa ajella kaiken tuon työn jälkeen. Quote Link to comment
ARTO Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Tää pesee kaikki rotta/linttaviritelmät puhtaasti 10-0! 1 Quote Link to comment
Guest Yuki Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Kunnostusprojektin päämäärä saavutettiin lauantaina kun kupla toimi hääautonamme. Quote Link to comment
Guest Rockatansky Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Wow! Onnittelut! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.