Jump to content

Reilut 30 vuotta seisseen kuplan eheytys


Guest Yuki

Recommended Posts

Terve!

 

Täällä kun tuntuu olevan tietämystä reilunlaisesti, niin..

 

Mökillä makaa varastossa vuodesta 1981 seissyt -57 kupla. Ehjänä tuo on sinne ajettu.

 

Homman nimi olisi saattaa auto ajokuntoon, ei entisöidä. Tosin päällisin puolin on todella siistissä kunnossa. Pohjaa ja lokareita yms olen koputellut ja ehjältä vaikuttaa.

 

Kysymys kuuluu seuraavasti: mitä moottorille kannattaa tehdä? Kannattaako yrittää käynnistää? Mitä tehdä ennen tuota yrittämistä? Ensimmäinen homma varmaan koittaa käsin pyöriikö kone?

 

Mitäs muuta ottaa huomioon? Mitä noin näppituntumalta kannattaa esimerkiksi jarruilla tehdä, koittaako saada vanhat liikkumaan vai tilata heti kaikki jarruromut uutta?

 

Mistä tuollaiseen autoon kannattaa osia tilailla? Saako esim. Saksasta halvemmalla kuin Suomen verkkokaupoista?

Link to comment

Vaikuttaa mielenkiintoiselta :) Itte aloittaisin lievillä rasvaus ja puhdistus toimilla. Palstan PRO:t tietää tarkemmin varmaan :D

 

-Kaasarin putsaus?

 

-Öljynvaihto

 

-CRC tai jotain pyttyihin tulpanreijän kautta,  männänrenkaat lievästi jumissa mahdollisesti?

 

-Venttiilien säätö ja venttiilikoneiston kevyt öljyäminen

 

-Jos ei lähde käyntiin noilla, niin uudet kärjet, jakajan kansi ja tulpat

 

-Liikkuvien jarruosien kunnon tarkastus sekä mahdollinen notkistaminen.

 

-Etuakselin rasvaus

Edited by -Alex-
Link to comment
Guest Kalsuto

Vautsi, aikamoinen peli. Hienoa, että tällaisia vielä löytyy. Mielestäni kannattaa ehdottomasti pitää mahdollisimman alkuperäisenä kun näyttäisi olevan osiltaan lähes täydellinen. Tälle varmasti löytyy myös ostajia jos haluat sen euroiksi muuttaa.

 

Yllä tulikin hyviä neuvoja ja enempää niitä vaikea antaa tarkemmin näkemättä. Kokeile pyörittää kampiakselin päästä, jotta näet, ettei kone ole jumissa. Akku (6v) pitää hankkia ja renkaat ovat varmasti korput ja soikeat. Jarrut voit kokeilla toimiiko / onko jumissa kun nostat auton ilmaan.

 

Edit. Käsin pyörittäminen olikin jo avausviestissä.

Edited by Kalsuto
Link to comment

Tankin putsaus ja bensalinjan puhallus voisi olla myös fiksua.

 

Ja mitä jarruihin tulee niin ainakin letkut kannattaa vaihtaa kaikki samantien.

 

Ja en suuria toiveita elättelisi että yksikään jarruosa olisi sellaisenaan kunnossa. Eli alkuperäisistä voi hyvinkin saada käyttökuntoisia jos vähän näyttää vesipaperia ja laittaa uudet tiivisteet. Mutta ekaksi kannattaa tarkistaa uusien osien saatavuus ja hinta ennen kun rupeaa vanhaa kunnostamaan.

Link to comment
  • 4 months later...

Noniin, nyt olisi kupla ehosteltu kesäkuntoon. Onpas hyvä mieli kun sai kaiken tuon työn jälkeen auton vielä museokilpiin. Muutama kuva:post-2463-14032056227274_thumb.jpgpost-2463-1403205650631_thumb.jpgpost-2463-1403205736171_thumb.jpgpost-2463-14032058886452_thumb.jpg

Edited by Yuki
Link to comment

No jo on! Äijä menee mökille, kaivaa jonkun rytökasan alta esiin kuplan ja pienen sipistelyn jälkeen ajelee noin upealla autolla. Ei se voinu olla noin helppoa...

Kyllä tuosta ekasta postauksesta on aikaa puoli vuotta ja reilut parisataa tuntia töitä tallissa. Eli on tuossa työtäkin tehty :) Tosin lähtökohta oli huippu. Sisusta täysin ehjä ja maalipinta 3 myllytyksen jälkeen uuttavastaava. Kone oli täysin jumissa joten se meni ihan palasiksi, jarrut pääsylkyltä rummuille kaikki uutta. Mutta kieltämättä, onhan tuo palkitsevaa ajella kaiken tuon työn jälkeen.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...