Jump to content

uusimmat pykälät jousituksen muutoksesta?


Guest tommi nylund

Recommended Posts

niin siis kenellä on suoraan linkkinä uusin versio Liikenneministeriön päätös 779/1998 auton rakenteen muuttamisesta. vai onko mikalla nimenomaan tämä uusin painos juuri printattuna?

 

en jaksa tuota sontahelvettiä lähteä kaivamaan läpi....

 

tai oikeastaan siis tarkemmin vielä tarvitsen luotettavan tiedon tämän hetkisestä pykälästä akselistomuutoksiin, eli onko nyt varmasti jousitustyypin vaihto mahdollista toteuttaa muutoskatsastamalla ja tukivarsien ja tolppien kiinnitykset voi tehdä itse kaikkien muiden osien ollessa tehdastekoisia?

Link to comment
niin siis kenellä on suoraan linkkinä uusin versio Liikenneministeriön päätös 779/1998 auton rakenteen muuttamisesta. vai onko mikalla nimenomaan tämä uusin painos juuri printattuna?

 

en jaksa tuota sontahelvettiä lähteä kaivamaan läpi....

 

No jos klikkasit tuohon laittamaani linkkiin niin siinähän se olisi ollut ylimmäisenä juurikin tuo linkki mitä kyselit.

 

En halua kettuilla tai mitään, mutta kyllä googlella löytää jos vain vähän jaksaa nähdä vaivaa.

Link to comment

siis mulla on tuo 779/1998 jopa paperillakin mutta tarkennuksia on tullut tuon jälkeen. nämä löytyikin mikan linkistä..

 

mutta ei ollut apua siihen muistikuvaan mistä täällä joskus ainakin vuosi sitten taidettiin jauhaa että jousituksen tyyppiä saisi nykyään muutta muutoskatsastamalla. täytyy sitten käydä konttorilla näköjään keskustelemassa aiheesta..... :)

Link to comment

Kaverin autossa ainakin kierrejouset vaihtui ilmapusseihin ja muutoskatsastus sujui ilman ongelmia. Sen jälkeen ovat kuulemma alkaneet vaatia automaattista korkeudensäätöä noihin ilmavehkeisiin.

 

Vaan en minäkään äkkiseltään tuosta asetusta tai edes aken tulkintaohjetta löytänyt.

 

t. Mika

Link to comment
Niin ei sieltä löydy uutta asetusta kun toi toinen laki on kumonnut ton pykälän jossa jousitustyypin muutos kielletään. Lukekaa ne kumoukset siitä alusta.

 

Luettu on ja printatusta versiosta olen tietenkin ne myös yliviivannut. Mutta ei kai se nyt tarkoita sitä, että jos jotain ei ole laissa kielletty niin se on sitten automaattisesti sallittu? Tulkintaongelmaa ei olisi jos uuteen asetukseen olisi kirjoitettu että ajoneuvon jousituksen tyyppiä saa muuttaa.

 

Asetuksessa lukee siis:

 

" Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:"

 

Tuostapa voi siis tulkita saako vääntösauvan vaihtaa kierrejouseen tai ilmapussiin. Pientä tulkintaa voi olla onko kyseessä muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavan auton osa vai eikö se ole vastaava.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eiköhän vastaava auto oo sillon, kun se on samaa ajoneuvoluokkaa. Ja tietysti kantavuus sama tai suurempi kun alkuperänen.

 

Ajoneuvoluokka on itseasiassa ainoo konkreettinen tapa määrittää vastaavan lainen.

Link to comment

Sama kai se on, onko jousitus ollut alunperin esim. vääntösauvoilla vai lehtijousilla. Näitä on siis tänä vuonna muutoskatsastettu ilman mitään vilunkia. Lehtijouset ->kierrejouset. Tiedän myös auton jossa lehtijouset korvattu ilmapusseilla.

 

Mutta ei kai se nyt tarkoita sitä, että jos jotain ei ole laissa kielletty niin se on sitten automaattisesti sallittu?

Eikös kaikki porsaanreijät juuri perustu tuohon?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...