DWL_Puavo Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Oire: Moottori käy nopeaa tyhjäkäyntiä hyvin 5-10sek jonka jälkeen tiputtaa kierroksia ja sammuu heti ellei kaasua avaa reilusti. Tarkastettu: Imuvuodot (oli pässinsarven laipassa, koko imarisetti kasattu uudelleen), kaasari puhdistettu kahdesti, toista vastaavaa kolmesti läpikäytyä kaasaria kokeiltu (brosol h30/31 jolla toimi viime kesänä vielä hyvin), venat on säädöissään, ennakot kohdallaan. Tarkastettu myös tyhjäkäyntisolenoidin toiminta. Moottori 1641cc, rutut ~8,4, w100 bussinokka, vakio 2-reikäkannet vähän portattuna, perus-kärmes. Kaasarin suuttimet: Pää olikohan 125 tai 128, lisäilma jaa-a en muista enkä muista kiihdytyspumppuakaan, pääpiiri tuntuu kuitenkin toimivan hienosti. Kyljessä olevat suuttimet on nyt 50 ja 52,5, tallista löytyy kokoja 45 - 60 välille aika hyvin. Isompia suuttimia ei ole vielä testattu nyt kun ei ole imuvuotoa, silloin kun oli imuvuotoa niin oli ihan sama oliko 45 vai 60 suuttimet, kaikilla kävi huonosti. Moottori kuitenkin vetää hienosti ja vastaa kohtuudella kaasuun, ja n. 1500-2000rpm alkaen toimii aina hyvin. Ainoastaan nuo pienet kierrokset ja tyhjäkäynti ontuu. Lambdaa ei ole vielä viitsitty rikitellä, kunhan nyt saisi sen pysymään edes tyhjäkäyntiä että olisi miellyttävämpi ajaa kunnolla lämpimäksi. Säädöt tehty ohjeiden mukaan ja siihen ryyppyportaita vastaavaan ruuviin ei ole perussäädön jälkeen kajottu muuta kuin testiksi. Kyljessä olevat pieni ja iso ruuvi vaikuttavat nopeaan tyhjäkäyntiin, mutta eivät millään säädöillä poista tuota totaalista hyytymistä. Mainittakoon vielä, että sama tyhjäkäynnin totaalinen hetken päästä sammuminen tapahtuu lämpimällä koneella vaikka ryyppyä pakottaisi päälle. Neulaventtiili / kaasarin tulviminenkaan ei vaikuttaisi todennäköiseltä koska sillä brosolilla oli sama ongelma. Testailen nyt vielä illalla isontaa nuo kyljen suuttimet, mutta ehdotuksia saa viskoa. EDIT: jakaja on 009, sen perusennakko vaikuttaa tuohon nopeaan tyhjäkäyntiin mutta ei poista tuota tyhjäkäynnin häviämisongelmaa vaikka kuinka säätäisi. EDIT2: jakajan ym. alipaineet on tulpattu tiiviisti. Puavo Quote Link to comment
x-pj Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Minusta tuo kuulostas siltä, että tyhjäkäyntipiirissä olis tukos, nopeeta "tyhjäkäyntiä" käy pääpiirin varassa. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 No niin miustakin, mutta kun kaks eri kaasaria ja moneen kertaan molemmat läpi käyntynä (siis auki asti, kaikki suuttimet pois, bräkleenii varovasti paineilmaa jne). Yhtä 34:sta kun kokeilin (tuossa imarissa siis iso laippa) niin oireet oli niin erilaiset että se oli varmasti tukossa :) Quote Link to comment
metake Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 (edited) Kyllä toi vahvasti vaikuttaa siltä, että tyhjäkäyntipiiri tukossa, joka on valitettavan yleinen vika 31 ja 34 solexissa. Koitas kaivaa jostain 30:n ja koita poistuuko ongelma sillä, niin saat suljettua kaasarivian ainakin pois. En hämmästyis vaikka olisit testannu 5 kpl 31:iä ja kaikista tyhjäkäyntipiiri tukossa. Edited February 1, 2014 by metake Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Jemmassa olis kyllä vielä ainakin 3 kpl 31:iä, 4 kpl 34:ia, ei yhtään 30:ä mutta pari 28:ia kyllä. Aavistuksen enempi noissa hommaa kun pitää vaihtaa adapteri isompilaippaisen imarin takia, ja kaasuvaijerikin rispaantunut. Enkä saanut kokeiltua isompia suuttimia kun tällä kertaa 4,5% voitti 98E5:n. Edellisestä vielä unohtui yksi vaikuttava asia: imarin esilämmitysputkin on auki ja pakosarjan laipat porattu auki, lisätty lisäksi kiertoa todennäköisesti edistävä haitta toiseen putkeen sisäpuolelle. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Jep, tukossahan se 31pict on. Kun vaihdoin pykälää isommat suuttimet kylkeen (45/52,5 -> 52,5/55) ja ruuvasin just sitä ryyppyporrasta varten nojaavaa ruuvia kierroksen auki jota ei normaalisti saisi tehdä, niin nyt se käy nätisti korkeaa tyhjäkäyntiä ja vetää puhtaasti ihan tyhjäkäynniltä asti. Pitää vielä ruuvata tuota stoppariruuvia niin paljon taaksepäin kuin suinkin kärsii ilman että se putoaa tukossa olevalle piirille että saa tyhjäkäynnit niin matalaksi kuin ne vaan tuolla nyt saa. Nyt ne korvakuulolta 1000rpm mutta jos edes 100rpm sais alaspäin niin hyvin välttäisi. Muutoin kyllä veti niin hyvin että katson enää vaan lambdalla seoksen hienosäädön ja varmistan sytkän ajoituksen. Nämäkin lähinnä kulutuksellisista syistä koska toiminnassa ei ole muutoin nyt oikeastaan ollenkaan puutteita. Ihan jees lopputulos siis. Tuommoinen vähän viritelty 1641 muuten sysää ihan kivasti doppelia näin neljän kuukauden tauon jälkeen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.