Jump to content

1972 kupla ei vain toimi....


Guest Janhonen

Recommended Posts

Guest Janhonen

Moi, 

 

Nyt ei enää keksi mikä vois kuplassa olla vikana. Auto käynnistyy joskus, mutta erittäin huonosti kylmänä, lämpimänä ei ollenkaan. 

Kyseessä 1,6 kone johon olen vaihtanut uuden 34 Pict-3 kaasarin, uudet tulpat, uudet kärjet, uus konkka, uus pyörijä, uus jakakjan kansi, tulpan johdot hyvässä kunnossa. 

 

Aikaisemmin oli bugpack sähköpumppu paineensäätimellä ja se on tyrkänny bensat öljyn sekaan. Tällä viikolla vaihdettu 

uus mekaaninen vakiopumppu, mutta ei millään tavalla vaikuttanut käynnistyvyyteen. 

 

Puola on autossa vanha. 

 

Autosta säädetty venttiilit, kärkiväli, sytytys..... 

 

Nyt jos lähtee käyntiin niin joutuu kaasulla pitämään käynnissä, ei siis minkälaista tyhjäkäyntii. Samalla kun hieman antaa kaasuu vaeltaa kierrokset todella korkeelle, mikä toisaaltaan viittais siihen ettei sais bensaa. (muistaa kun moposta aikoinaan loppu bensa, niin rupes kiekat nousee) Saman teki kyllä sähköpumpulla.. 

 

Kaasarii olen myös yrittänyt säädellä, mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta mihinkään... 

 

Loppuu ideat.... voisiko tuo puola olla jotenkin viallinen? 

 

 

 

Link to comment
Guest Janhonen

imusarjan kumiholkit ja klemmarit uudet myös... :)

Imusarjan tiivisteet kanteen en ole vaihtanut. ...löytyy nekin uudet jos vielä keksis miten ne mahtuu vaihtamaan

 

En ole vain pystynyt testaamaan edes mahdollisa vuotoja kun käy niin huonosti. 

Link to comment
Guest Janhonen

Uuden kaasarin vaihdon yhteydessä letkut ja uusi suodatin vaihdettu. 

Ei siis enää sähköistä pumppua vaan uus mekaaninen vakiopumppu käytössä.

Edited by Janhonen
Link to comment

Juu, ymmärrän, mut sähköpumppu ei kyllä saa bensaa lohkon sisään ellei kaasarissa ole vikaa. Eli tarkista neulaventtiilin toiminta samalla polvistumisella kun otat tyhjäkäyntisuuttimen irti ja puhallat puhtaaks. Onko solexin säätötoimenpiteet hallussa?

Link to comment
Guest Janhonen

Mäpä tsekkaan noi. Neulaventtiilii katoin jo kerran syksyllä, mutta vaikutti toimivan. 

 

http://www.fvwa.fi/index.php?option=com_jfusion&Itemid=162&jfile=viewtopic.php&f=25&t=1968

 

Tota ohjetta oon käyttänyt, mutta en tietty oo päässyt kovin paljon pidemmälle kun ohjeessa sanotun  isoa ruuvia 2 kierrosta ja pientä ruuvia 2,5 kierrosta.

Mutta kaippa toi nyt pitäisi jo niillä käydä jotenkin. Nyt ei kuitenkaan niin ole tilanne. :)

Link to comment

Tärkein on hoksata noista ohjeista että tyhjäkäyntiä ei säädetä kaasuläpän asennolla (vivussa oleva rajoitinruuvi), vaan just tolla isommalla ruuvilla. Jos ei käy tyhjää vaikka miten kääntää ruuvia auki, on bensansaannissa vikaa, yleensä suutin tukossa.

 

Tietty ryypyn toiminta pitää varmistaa ja.

Link to comment
Guest Janhonen

Neulaventtiilin toiminta testattu, ok. 

Tyhjäkäyntisuutin puhdas ja kanava puhdas. 

Ryyppy tarkistettu. 

 

Lähtee edelleen yhtä huonosti käyntiin kuin ennenkin. Ja kun sain käymään, niin ottaa pienellä kaasun painallukseella ihan julmetusti kierroksia. 

Tämän jälkeen sammutin ja koitin muutaman kerran uudestaan käynnistää, mutta ei mitään. 

Nyt kattelin että lämmönvaihtimet oli kastunut molemmin puolin bensasta, ja näyttäisi että sitä tulisi imusarjan ja kannen välistä sitä bensaa. 

 

Voinko siis olettaa että tiiviste falskaa oikeen olan takaa kun sieltä tunkee, vai mahtaako olla jotain vakavampaa... 

Saako noi tiivisteet jotenki vaihdettuu ilman että koneen irrottaa?  (kovin vaikuttaa ahtaalta :)

Edited by Janhonen
Link to comment

Jos bensaa valuu pässinsarvien ja kannen välistä niin eiköhän siellä ole aikamoinen imuvuoto. Ja oletko kurkannut kaasarin kurkkuun koneen käydessä ettei se tulvi (neulaventiilin toiminta). Voit myös testata että onko siellä imuvuoto ruiskuttamalla starttispraytä tai wd-40 mahdollisiin vuotokohtiin.

Link to comment

Imusarjat (=pässinsarvet) pitää kiristää kansiin niin, että ensin vetää toisen pultin "löysät pois", sitten toisen, ja siitä hieman vuorotellen kumpaakin kiristäen lopulliseen tiukkuuten. Jos kiristää niin, että vetää ensi toisen kokonaan tiukasti kiinni, niin imusarja yleensä asettuu vinoon (etenkin peltisillä tiivisteillä) ja jää vuotamaan toisesta päästä. Seurauksena on imuvuoto jolloin moottori varmasti käy huonosti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...