SePi Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Kuplassa uusi IMI voimastartti, mutta nytten lmeni ongelmaa. Startti jää päälle. Lopputulos sama mistä herätteen ottaa vaikka suoraan hyppylangalla akulta. Solenoidi kolahtaa ja kytkee rattaat, muttei irrota. Startti ei sammu muusta kuin päävirtakytkimestä ja sammuttuaan solenoidi tai mikään muu ei ole päällä - jos kytkee virrat välittömästi päälle. Eli mistä muualta se solenoidi voi saada virtaa siksi hetkeksi kun startti pyörii? Muut virtakytkennät tehty tuon "vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä" -ohjeen mukaan, jonka Tanhis laittoi palstalle. Quote Link to comment
Anpu Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Solkku vialta kuullostas, takuu hommia jos kestää hermo odotella, tai voipi sitä ropata tai jopa vaihtaa uusi jos ei jaksa odotella. Quote Link to comment
SePi Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 Pelkällä akun kaapelilla ja hyppylangallakin sama vika, eli pahalta näyttävät vaihtoehdot - varsinkin kun kaikki on paketissa auton ahtaimmassa kolossa. Kaikki pitäis kokeilla pöydällä ennen kuin asentaa paikoilleen. Nytkään en ostanu halvinta, mutta sain ilmeisesti sen yhden kappaleen miljoonasta joka ei toiminukkaa. Mistähän mä ostin ton - siitä on jo kohta vuosi aikaa? Quote Link to comment
Gerbiili Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Voi tehdä myös tuota ongelmaa jos jostain syystä jumittaa itse startti siihen kehälle. En muista säädettiikö startin etäisyyttä korjaamiseen vai pitikö hampaita hieman viistää tms. Liekö joku hampaiden sopimattomuus/linjausongelma/halkaisija. Quote Link to comment
SePi Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 Voi tehdä myös tuota ongelmaa jos jostain syystä jumittaa itse startti siihen kehälle. En muista säädettiikö startin etäisyyttä korjaamiseen vai pitikö hampaita hieman viistää tms. Liekö joku hampaiden sopimattomuus/linjausongelma/halkaisija. Tuo jäi tekemättä kun ei siinä kiinnityksessä ole säätöjä tai mahdollisuutta testata hammaskosketusta. Se solenoidi kyllä kolahtaa ikään kuin toimisi normaalisti kun sitä kokeilee pelkästään ilman muita virtoja. Kysyin nyt IMI:ltä onko tuttu ongelma ja kannattaako edes availla kotosalla - jos tuon nyt jaksais äheltää irti noiden peltien ja putkien takaa purkaen puoli moottoria toiselta puolelta tulipeltiä että pääsee niihin pultteihin ja muttereihin - voi hyvää päivää näitä virityksiä Quote Link to comment
SePi Posted April 21, 2014 Author Share Posted April 21, 2014 Pääsiäismämmin voimalla taioin käteni ameeboiksi ja poistin startin. Kuten oletin, maailman yksinkertaisin systeemi. Mutta mitäs anti spatteria nyt pitäis käyttää kun näyttää tuolla sisällä tapahtuvan hitsaantumista? Tuo selittäisi kyllä ongelman, mutta miten tollainen estetään, koska ihan lähitulevaisuudessa en halua enää palata asiaan. Quote Link to comment
wp Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 (edited) Näyttäisi startin kokoamisvirheeltä tehtaalla. Solenoidin ankkurin kontaktit kiristetty vinoon ja tuo kytkentärengas ottaa kiinni vain niiden kulmiin. Virta kasvaa liian suureksi kytkentähetkellä pienen kosketuspinta-alan vuoksi ja kontaktori hitsautuu kiinni. Viilaa ja säätöä niin eiköhän tuo ala toimia. Edited April 21, 2014 by wp Quote Link to comment
SePi Posted April 21, 2014 Author Share Posted April 21, 2014 Eli onko niin, että tuo kootaan ja pidetään kuivana ja puhtaana. Tulee mieleen ajatus virranjakajan konkasta, että panis jonkun kondensaattorin plussan ja maaton välille, mutta pitänee olla kaljatölkin kokoinen että kestää tai riittää. - ehkä mä en ehdottele sähköasioista tämän enempää Quote Link to comment
Anpu Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Pääsiäismämmin voimalla taioin käteni ameeboiksi ja poistin startin. Kuten oletin, maailman yksinkertaisin systeemi. Mutta mitäs anti spatteria nyt pitäis käyttää kun näyttää tuolla sisällä tapahtuvan hitsaantumista? Tuo selittäisi kyllä ongelman, mutta miten tollainen estetään, koska ihan lähitulevaisuudessa en halua enää palata asiaan. Musta toi hitsaantuminen ei ihan selitä hommaa, jos hitsais kiinni niin startinhan pitäisi jatkaa starttaamista kun päänvirran kytkee takaisin päälle. Ennemmin selityksenä vois olla solenoidin kannen virtavuoto herätteeseen tahi gerbiilin esittämä vaihtoehto. MUTU 1 Quote Link to comment
SePi Posted April 22, 2014 Author Share Posted April 22, 2014 Totta Anpu tuokin. Eilinen ilta meni sosiaaliseen kanssakäymiseen, mutta tänään täytyy testata virroilla työpöydän päällä ja katsoa mitä tapahtuu. Kummallista vaan, että startti oli tiukasti omalla kohdallaan ja sovituksissa ei oo juuri klappia ja hampaiden päät ovat jo nätisti viistettyjä startin puolella ja niinhän ne on siinä hammaskehälläkin. Olin myös laittanu vaseliinia liukasteeksi startin hampaisiin. Quote Link to comment
PZQ Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Sain / dyykkasin "yhteistyökumppanin" roskiksesta asiakaspalautuksena tulleen IMI-startin missä samanlainen oire. Viaksi paljastui väärin tehtaalla asennettu "nokka-kappale", eli se säädettävä nikale.. Pura & kokoa korjauksen jälkeen toiminut moitteetta. -Pete- Quote Link to comment
SePi Posted April 22, 2014 Author Share Posted April 22, 2014 Mitään tämän kummempaa näkyvää ei tuolta sisuksista löydy - vähän tuo käämi koskee runkoa, mutta rakosen tekeminenkään ei muuttanu käytöstä. Nyt on startti menossa vaihtoon ja uusi täytyy testata ennen kuin sen asettelee koloseensa. Kait ne kokoamistoleranssit on aika isot tuollakin päin maailmaa ja tätähän tämän harrastuksen täytyykin olla että kaikki vapaa-aika varmasti menee tallilla ja hermo alkaa kestää mitä vaan Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.