Jump to content

Startti jättää päälle


Recommended Posts

Kuplassa uusi IMI voimastartti, mutta nytten lmeni ongelmaa. Startti jää päälle. Lopputulos sama mistä herätteen ottaa vaikka suoraan hyppylangalla akulta. Solenoidi kolahtaa ja kytkee rattaat, muttei irrota. Startti ei sammu muusta kuin päävirtakytkimestä ja sammuttuaan solenoidi tai mikään muu ei ole päällä - jos kytkee virrat välittömästi päälle. Eli mistä muualta se solenoidi voi saada virtaa siksi hetkeksi kun startti pyörii?

Muut virtakytkennät tehty tuon "vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä" -ohjeen mukaan, jonka Tanhis laittoi palstalle.

Link to comment

Pelkällä akun kaapelilla ja hyppylangallakin sama vika, eli pahalta näyttävät vaihtoehdot - varsinkin kun kaikki on paketissa auton ahtaimmassa kolossa. Kaikki pitäis kokeilla pöydällä ennen kuin asentaa paikoilleen. Nytkään en ostanu halvinta, mutta sain ilmeisesti sen yhden kappaleen miljoonasta joka ei toiminukkaa. Mistähän mä ostin ton - siitä on jo kohta vuosi aikaa?

Link to comment

Voi tehdä myös tuota ongelmaa jos jostain syystä jumittaa itse startti siihen kehälle. En muista säädettiikö startin etäisyyttä korjaamiseen vai pitikö hampaita hieman viistää tms. Liekö joku hampaiden sopimattomuus/linjausongelma/halkaisija.

Tuo jäi tekemättä kun ei siinä kiinnityksessä ole säätöjä tai mahdollisuutta testata hammaskosketusta. Se solenoidi kyllä kolahtaa ikään kuin toimisi normaalisti kun sitä kokeilee pelkästään ilman muita virtoja. Kysyin nyt IMI:ltä onko tuttu ongelma ja kannattaako edes availla kotosalla - jos tuon nyt jaksais äheltää irti noiden peltien ja putkien takaa purkaen puoli moottoria toiselta puolelta tulipeltiä että pääsee niihin pultteihin ja muttereihin - voi hyvää päivää näitä virityksiä

Link to comment

Pääsiäismämmin voimalla taioin käteni ameeboiksi ja poistin startin. Kuten oletin, maailman yksinkertaisin systeemi. Mutta mitäs anti spatteria nyt pitäis käyttää kun näyttää tuolla sisällä tapahtuvan hitsaantumista? Tuo selittäisi kyllä ongelman, mutta miten tollainen estetään, koska ihan lähitulevaisuudessa en halua enää palata asiaan.

 

P1120755.JPG

 

P1120753.JPG

Link to comment

Näyttäisi startin kokoamisvirheeltä tehtaalla. Solenoidin ankkurin kontaktit kiristetty

vinoon ja tuo kytkentärengas ottaa kiinni vain niiden kulmiin.

Virta kasvaa liian suureksi kytkentähetkellä pienen kosketuspinta-alan vuoksi ja

kontaktori hitsautuu kiinni. Viilaa ja säätöä niin eiköhän tuo ala toimia.  

Edited by wp
Link to comment

Eli onko niin, että tuo kootaan ja pidetään kuivana ja puhtaana. Tulee mieleen ajatus virranjakajan konkasta, että panis jonkun kondensaattorin plussan ja maaton välille, mutta pitänee olla kaljatölkin kokoinen että kestää tai riittää. - ehkä mä en ehdottele sähköasioista tämän enempää

Link to comment

 

Pääsiäismämmin voimalla taioin käteni ameeboiksi ja poistin startin. Kuten oletin, maailman yksinkertaisin systeemi. Mutta mitäs anti spatteria nyt pitäis käyttää kun näyttää tuolla sisällä tapahtuvan hitsaantumista? Tuo selittäisi kyllä ongelman, mutta miten tollainen estetään, koska ihan lähitulevaisuudessa en halua enää palata asiaan.

Musta toi hitsaantuminen ei ihan selitä hommaa, jos hitsais kiinni niin startinhan pitäisi jatkaa starttaamista kun päänvirran kytkee takaisin päälle. Ennemmin selityksenä vois olla solenoidin kannen virtavuoto herätteeseen tahi gerbiilin esittämä vaihtoehto.

MUTU

  • Like 1
Link to comment

Totta Anpu tuokin. Eilinen ilta meni sosiaaliseen kanssakäymiseen, mutta tänään täytyy testata virroilla työpöydän päällä ja katsoa mitä tapahtuu. Kummallista vaan, että startti oli tiukasti omalla kohdallaan ja sovituksissa ei oo juuri klappia ja hampaiden päät ovat jo nätisti viistettyjä startin puolella ja niinhän ne on siinä hammaskehälläkin. Olin myös laittanu vaseliinia liukasteeksi startin hampaisiin.

Link to comment

Sain / dyykkasin "yhteistyökumppanin" roskiksesta asiakaspalautuksena tulleen IMI-startin missä samanlainen oire.

Viaksi paljastui väärin tehtaalla asennettu "nokka-kappale", eli se säädettävä nikale..

Pura & kokoa korjauksen jälkeen toiminut moitteetta.

 

-Pete-

Link to comment

Mitään tämän kummempaa näkyvää ei tuolta sisuksista löydy - vähän tuo käämi koskee runkoa, mutta rakosen tekeminenkään ei muuttanu käytöstä. Nyt on startti menossa vaihtoon ja uusi täytyy testata ennen kuin sen asettelee koloseensa.

 

Kait ne kokoamistoleranssit on aika isot tuollakin päin maailmaa ja tätähän tämän harrastuksen täytyykin olla että kaikki vapaa-aika varmasti menee tallilla ja hermo alkaa kestää mitä vaan

 

P1120756.JPG

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...