Simon Templar Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Mistähän puodista löytyisi kuplan simpukan ja ohjausakselin väliin ristinivel? Nyt paikallaan on se kumilätkä, mutta ohjausakseli ei ole ihan linjassa simpukan kanssa. Ei sinänsä ihme kun on kavennettu akseli ja ohjausakselin läpivienti on hiukan liian sivussa, ehkä 5mm. Quote Link to comment
SePi Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Tossa hammastankosysteemissä käytin N9 Polon lyhennettyä kaksoisnivelakselia. Se vaatii pätkimistä ja paskartelua kun rattiakseli pitää laakeroida rattiputkeen. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Eikö simpukkaa ole mahdollista laittaa oikeaan linjaan? Quote Link to comment
Simon Templar Posted August 19, 2014 Author Share Posted August 19, 2014 Sivusuunnassa saa simpukkaa liikuteltua, mutta akseli tulee siihen kiinni jotenkin vinosti. En kyllä osaa sanoa onko tässä edes oikea akselikaan. Tämä on vähän sellanen sekasikiö. Auto on siis T34 jonka keula on vaihdettu oikealla ohjattavasta mallista, rattiakseli ja ratti on ilmeisesti (lähes varmasti) vanhemmasta T3 tai T34 mallista. Akselissa on se kokoonpainumisjuttu joka kanittaa rintapellin läpiviennin kumitiivisteeseen. Sellaisella akselilla jossa ei ole sitä kokoonpainumisjuttua ratti ei istu rattipylvääseen hyvin, eli siihen jää hirveä rako. Jossain netin syövereissä näin maininnan että T34 akseli on luonnollisesti ihan spesiaali, eli minkään muun volsun akseli eikäy koska ovat eri mittaisia. Nyt kun ratin ja pylvään väliin jää Ok rako, niin akseli kanittaa tuohon läpivientiin. Yksi vaihtoehto olis varmaan katkaista akselista kokoonpainumisjuttu pois ja laittaa tanko tilalle. Ei varmaan ihan laillinen juttu? Quote Link to comment
vwagen Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 (edited) Tyyppi 3 Karmannin ohjausakseli on omansa. Jäykkää akselia olisi helppo lyhentää alapäästa,tarvittava pätkä pois,kiristysuraa vastaavasti pitemmäksi ja pyöreällä viilalla uusi pultin upotus. Ohjaussimpukan kääntövarsi on myös KG:ssä omansa,jos sen tilalla on normaali kolmostyypin osa niin se voi aiheuttaongelmia simpukan suuntauksessa ja onhan simpukan kiinnityskappale oikein päin,osa on sama KG:ssä ja muissa kolmostyypeissä mutta asennussuunta toisinpäin. Edited August 20, 2014 by vwagen Quote Link to comment
Simon Templar Posted August 21, 2014 Author Share Posted August 21, 2014 En muistanut mainita että tässä on kuplan kavennettu akseli. Laitoin kuitenkin sellasen jäykän rattiakselin jolla poistui se läpiviennin hankaus, mutta täytyy vielä askarrella jotain jolla saa ratin lähemmäksi pylvästä. Ehkä tuo lyhennys + viilaus vois olla helpoin. Ratin ja pylvään välissä on noin 1.5cm rako ja se on aika ruma. Sitten jos akseliin laittaa sen c-sokan heti ratin taakse, ratin kiinntysmutteria ei saa kunnolla kiinni. Eikä ongelmat tähän lopu, miten ihmeessä tööttö toimii näissä? Rattipylväs on erotettu maasta kumityynyin ja ratissa ja pylväässä ei ole liukurengasta töötin kontaktipinnalle. Töötön releen maajohto tulee rättinivelen kautta. Mihin töötön katkasijan pitäisi yhdistää johto? Kellään kuvaa? Ja onhan tuo vilkun palautuskin vielä tekemättä... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.