Jump to content

Tuplien tyhjäkäynti kateissa lämpimänä startatessa


Recommended Posts

Miksi tuplilla moottorit eivät käy heti lämpimästä startista tyhjäkäyntiä? Tämä sama on toistunut miulla parissa moottorissa niin 40, 45 drla:illa kuin 48 IDA-parillakin.

 

Startin jälkeen kun koneen antaa ottaa kerran kunnolla kierroksia - tyhjäkäynti toimii ja nuo moottorit ovat vetäneet puhtaasti heti tyhjäkäynniltä alkaen eikä kerrassaan mitään ongelmia.

 

Jos em. moottoreiden ei anna ottaa kierroksia vaan pitää kaasulla käynnissä matalilla kierroksilla, niin missään vaiheessa tyhjäkäyntiä ei löydy eikä vastaa kaasuun kunnolla. Sit vaikka minuutti tätä röpeltämistä -> kerralla 3500rpm tauluun -> toimii kun junan vessa siitä eteenpäin. Kunnes taas sammuttaa, odottelee hetken ja starttaa uudelleen -> sama ongelma.

 

Näissä moottoreissa seokset erinomaiset lambdalla katsottuna, kiihdytyspumput toimii oikein, eivät tulvi, synkat kohdallaan, loivat nokat, venat säädetty jne. Kylmänä korkealle kierrätystä ei tarvitse kunhan vaan 10 sekuntia pitää käynnissä vähän pumppaamalla kuten ryypyttömissä yleensäkin. Liekö joku lämmönnousujuttu?

 

Ja onkohan kuvan koneessa sama ongelma kolme kertaa pahempi.

1961_Ferrari_250_TR_61_Spyder_Fantuzzi_e

 

Puavo

Link to comment

Mulla samanmoiset havainnot, itsekseni olen pähkäilly että ilmiön juurikin aiheuttaa lämmön "nousu" kansista kaasareihin. Bensa höyrystyy kohokammiossa, kuumat imarit höyrystää yms tän takia käynnistysvaikeuksia. Läppä auki kiekaisu "huuhtelee" höyryt pois ja jäähdyttää kaasarit ja imarit. Sähköinen bensapumppu tieteskii helpottaa. Olen myös huomannut että tovin koneen sammuttamisen jälkeen kaasari kuumenee, joka aiheuttaa paineen nousua kohokammiossa tästä johtuen kaasari kurluttaa bensaa imusarjaan (tulvii). Tapahtuu ainakin mulla vain kuskin puolella, netistä löytyy samanmoisia havaintoja kaasarit siis idf. Nää siis omia pähkäilyjä ja voivat olla täyttä fuulaa.

Link to comment

Mulla on ollut ihan sama juttu tässä mielessä pitkän aikaa, mutta mulla ongelma ilmeni ekaa kertaa vasta kun vaihdoin viimeisimpiin kaasareihin, jotka ovat 42 DCNF:t ja nehän on hyvin lähellä noita kuvan kaasareita. Kohokammio sivulla ja matalalla.

Seosmittari hytissä ja seokset on hyvät kunnes sammuttaa lämpimänä ja starttaa hetken päästä, mittari näyttää tosi laihaa (17-19) ja käynti sen mukaista. Ja ehkä juuri tuo kaasun polkaisu auttaa selviämään asiasta vähän nopeampaa. Mutta kyllä hetken pitää paikallaan käytellä ettei tarvi lähteä liikenteeseen paukuttelemaan ja kaasuttelemaan.

Samassa koneessa ollut DRLA:t ja IDF:t kiinni mutta kyseistä ongelmaa ei ole ennen ollut. Tai ainakin ongelma suurentui niin paljon DCNF:ien myötä että vasta sitten huomasin sen.

Ja se on ihan loogista kun yleensä DCNF:ien imarit on aika tumpit ja vielä kohokammio tosi alhaalla niin bensat on paljon lähempänä kansia kuin dellortoissa tai IDF:ssä.

 

Heikolan Mika meinasi tuon johtuvan nykybensan matalasta höyrystymislämpötilasta, kun soitin hänelle ja kyselin asiasta.

 

-Mikko-

Link to comment

Puavon vikaan kyssäriin vastaus: On x 3.

Noiden vinkkelikoneiden kanssa tuo ongelma on ihan toisissa mittasuhteissa. Bensat höyrystyy alta aikayksikön ilman noita lämpösuojia.

Isot pojat on kehitelly kaikennäköistä http://www.robobugs.net/wordpress/wp-content/gallery/1969-camaro-ss/1969%20Camaro%20SS%20396%20For%20Sale%20-%20Holley%20650%20Custom%20Heat%20Shield%20Left%20Side.JPG

suojaa noihin.

 

Sun tapauksessa pikku eristeet kaasareiden alle?

 

Mun 5cnt täsä.

Link to comment
  • 8 months later...

Palaan aiheeseen - nyt DRLA:n ja imusarjan välissä bakeliitit (tai mitä Pertinaxia ne nyt olivatkaan) jotka saa esim. CSP:ltä. Alkuperäisessä kysymyksessä esitetty ongelma ratkesi käytännössä kokonaan. Nyt lämpimästäkin koneesta tyhjäkäynti toimii käytännössä heti ja minkäänlaisia veto-ongelmia lämpimän startin jälkeen ei enää esiinny.

 

Eli - ostakaa em. eristeet, ovat hyvät. http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi?func=detail&artnr=14457a

 

Puavo

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vaikea kuumakäynnistys vaikuttaa olevan entistä yleisempi vaiva. Ja myös ihan vakiokaasareilla jos vaan ovat tarpeeksi lämpimässä kohtaa. Höyrystymisestä enemmän tai vähemmän vaikuttaa olevan kyse, ja suuri noilla lämpölevyillä sitä voi usein auttaa. Kuulin myös että bensasta toiseenkin on eroja. Joku oli saanut ongelman poistumaan pelkästään tankkaamalla shellin v-poweria. Tuo on vielä itse testaamatta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...