Jump to content

Leiffin kupla -68


Guest Leiffi

Recommended Posts

Posted

Nuorena miehena vuonna 1990 tuli hankittua kuplavolkkari vuosimallia 1968. Auto oli kohtalaisen hyvässä kunnossa mutta aikeissa oli rakentaa cal-looker joten auto palasiksi. Cal-looker reseptillä edettiin. Ruosteet tuli hitsattua, kromilistat poistettua, leveämmät lokasuojat ja mintunvihreä maali. Tummennetut ja yksiosaiset lasit, teardroppsit, Mangelssit ja keulaa tiputettiin. Keinonahka verhoilu, Datsun100A penkit ja ralliratti. Levyjarrut ja 1200 moottori käärmeenpesällä (myöhemmin 1300). Vesikouru katolla tuli poistettua ja ovenkulmat pyöristettiin. Siis ihan normi cal-lookeri. Työt tehtiin pikkuhiljaa ja paljon opittiin kantapään kautta. Projektiin meni aikaa noin kolme vuotta.

Kovaa ajoa muutama kesä kunnes tuli hankittua perhe. Aika ja innostus harrastukseen loppui.

 

Talvella -09 tuli lapsilta kysyttyä että, ajettaisiinko ensi kesänä volkkarilla? -Jee, vastaus oli selvä. Ei muuta kuin auto ajokuntoon ja katsastukseen.

 

post-2823-0-97381400-1418231904_thumb.jpg 

 

Nyt autolla on taas ajettu kuusi kesää. Tässä kuva viime kesältä. Auton keulaa on madallettu säätöpaloilla ja droppiolilla ja peräpäätä on tipautettu parin hakasen verran. Takapää muutettu irtoperäksi moottorin värkkäämistä helpottamaan.

 

post-2823-0-51200300-1418232322_thumb.jpg

 

Moottorivaihtoehtoja on nykyään kaksi.

1. Esa-30 palopumpun 1600  moottori. Öljypuoli muutettu doghousiksi ja virranjakajana kärjetön 009 kopio. Pakoputkena ahdas käärmeenpesä.

2. Itsekasattu 1776. Aarporattu ja laippa suoristettu. Uudet laakerit, kunnostetut veivit. Mahle 90,5 putket ja männät. Engle 120 nokka, 36 Dellupari, avarampi 4-2-1 käärmeenpesä ja kärjetön sytkä. 8-tappi kevennetty vauhtis tasapainotettuna kampiakselin ja kytkinasetelman kanssa. Öljypuolella isompi pumppu ja typ-4 öljynlaihdutin doghouse. Kannet itse viilattu Bill Fisherin oppikirjan ohjeiden mukaan.

 

post-2823-0-11080000-1418233045_thumb.jpg

 

Viime katsastuksessa löytyi pohjan etuosasta reikä. Leima tuli nipin-napin. Maalipinta alkoi olemaan erittäin huono.

 

Tässä vähän "pohjia" syksyllä alkaneelle "toiselle" kunnostukselle. Aikaa projektiin arvioitu sama kolme vuotta kuin ensimmäisellä kertaa. Saa nähdä riittääkö!!

Posted

No mitkäs on ne oikean cal-lookerin tunnusmerkit? Ainahan näitä ähtäreitä on samaistettu cal-lookereihin. :) 

Posted (edited)

242224080_Rsfjg-L.jpg

 

Sama juttu se on mullakin, kultaisella -90 luvulla rakennettu 2010 "entisöity" Cal look on muuttunut 20 vuodessa "ähtäriksi".

Se kuuluisa TM-artikkeli on ollut usean ukon käsissä kun näitä on rakennettu. Silloin "ähtärin" määritelmä oli mun mielestä lasikuitu loksua, porscheluukkua/puskuria, flake-väri candya raitaa sekotusta yms, pinkki plyyshi jopa kojelaudassa, valot upotettu lokareihin tuplana yms, mut kukas niitä vanhoja muistelee  ;).

 

Ah,, Paadren postaus on aika tyhjentävä selvitys tyylisuunnista.

Edited by Anpu
Posted

Ok! Hyvä kuva! 1990 tökki netti sen verran että jostain lehdestä katsottu joku kuva minkä yläpuolella on lukenut cal-looker. Eletty siis valheessa nyt jo 24 vuotta! Kiitos! :-)

Posted

Syksyllä aloitin rempan toista kertaa. Aikaa olen suunnitellut kuluvan noin kolme vuotta. Ensimmäisenä laitetaan pohja ja jarrut. Vaihdelaatikkoon on ehkä tulossa jokkislukko. Siinä on eräs vw jokkisguru luvannut avittaa. Toiselle vuodelle jäisi korityöt ja kolmannelle koko paketin kasaus.

Aloitin auton purun poistamalla lokasuojat, ovet ja luukut. Seuraavaksi piti irroittaa lasit. Siinä sattui moka. Olen muutama kesä sitten tiivistänyt tuulilasin kutistuneen tiivisteen sikaflexillä. Luulin saanneeni kaiken irti mutta ei. Lasi jumitti ja halkesi. Ajattelin että ei mitään hätää, noitahan löytyy uusia. Siinä olin väärässä. Savutummennettuja laseja ei kuulemma saa valmistaa enää. Liian myrkyllistä luonnolle. Joten jos jostain löytyy Jaakko-tuotteen tumma tuulilasi niin ottakaa ihmeessä yhteyttä. Muussa tapauksessa laitan kirkkaan lasin. Ero ei loppujen lopuksi ole kuitenkaan suuri.

 

post-2823-0-53273500-1418329980_thumb.jpg

 

Seuraavaksi sähköt pois. Piirsin varmuuden vuoksi uuden kytkentäkaavion koska viime rempassa ei käytetty pelkästään volkkarin osia.

Sitten sisusta pois ja koripultit irti. Korista perheen voimin kiinni ja pihalle.

 

post-2823-0-90133800-1418330729_thumb.jpgpost-2823-0-63221900-1418330782_thumb.jpg

 

Vielä vaihdelaatikko ja etuakseli irti niin työt pohjan kanssa saa alkaa.

 

post-2823-0-88568800-1418331081_thumb.jpgpost-2823-0-59431600-1418331167_thumb.jpg

 

Jatkoa seuraa....

  • 2 weeks later...
Posted

post-2823-0-75028700-1419271812_thumb.jpg

 

Pohjassa reikä ymmärtääkseni tavallisessa paikassa. Ajattelin että korjaan keulan ensin ja sen jälkeen hiekkapuhallan loput pohjasta. Neoretrolta Kokkolasta hain uuden pellinpalan. Samalla Huhta näytti volkkariaarteitaan, tosi uskomatonta kuinka paljon mies on satsannut kuplavolkkareihin!

Rälläkällä pohja auki ja putsaus puhaltamalla. Laitoin 2mm pellistä vahvistukset runkopalkin sisäpuolelle sekä ulkopuolelle koska palkissa pieni halkeama bensaputken vieressä.

post-2823-0-76464900-1419272815_thumb.jpgpost-2823-0-81252700-1419272837_thumb.jpg

post-2823-0-65298100-1419272902_thumb.jpgpost-2823-0-14665600-1419272923_thumb.jpg

Jouduin laittamaan kummallekkin puolelle palaset 2 mm pellistä koska pelti siinä kohtaa ei ollut ihan tervettä.

Sitten hiekkapuhaltamaan (kovempi homma kuin osasin odottaa)!

Jatkuu....

 

Posted

Viime perjantaina kävin pojan kanssa myös peltiostoksilla Huhdalla Kokkolassa. Samalla ihailtiin VW-kokoelmaa. Tais kulua aikaa reippa pari tuntia eikä tuota juuri huomannutkaan.:)

  • Like 1
  • 5 weeks later...
Posted

Vähän päivitystä.

Nyt om pohja hiekkapuhallettu puhtaaksi. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli säästää lattiapellit mutta puhaltaessa rupesi löytymään pieniä reikiä lattian etuosasta. Neoretrolta uudet pellit kummankin puolen etuosaan. Puhallukseen meni paljon enemmän aikaa kuin olin ajatellut koska puhallin ja kompura on harrasteluokkaa. Mutta tunteja harrastuksen parissa ei lasketa.

post-2823-0-66951400-1421844713_thumb.jpgpost-2823-0-19305900-1421844880_thumb.jpg

Kuten varmaan ymmärrätte kuvat ovat ennen ja jälkeen hiekkapuhallusta.

 

Maaliasioitakin on tullut selviteltyä alan liikkeestä. Alle tulee epoksi ja päälle jokin raskaan kaluston pintamaali. Pohjamaali tulee luultavasti vedettyä pensselillä jotta kerroksesta tulee paksumpi, Käytännön syistä maalaus joutuu odottamaan kevääseen joten pohja menee säilöön kuivaan paikkaan.

 

Seuraavaksi on tarkoitus käydä vaihdelaatikon kimppuun.

post-2823-0-50863200-1421845275_thumb.jpg

Posted

Puhallettu pelti vetää sitten aika nopeasti pintaruosteeseen eli joku maali pitäisi päälle saada jos levyä ei kosteudelta suojaan saa (kylmässä ruostuu) esim lämpimään sisätilaan.

Posted

Joo, oot oikeassa. Kylmässä tilassa peltiin tulee kuuraa lämpötilan vaihteluiden takia.

Oman auton pohjaa säilytän kevääseen lämpimässä autotallissa. En maalaa sitä vielä koska maalinhaju tulee asumistilaan. Keväällä voin tuulettaa tallia paremmin.

  • 2 months later...
Guest Leiffi
Posted

Päivitystä pitkästä aikaa!

 

Nyt hiekkapuhallukset tältä talvelta puhallettu! Aikaa kului ja lääkärilläkin käytiin näyttämässä silmää hiekanmurun takia, mutta ei hätää. Aikaahan on ja silmäkin parani! Nyt on kaikki alustan irroitettavat osat puhallettu paitsi jarrusylinteri ja putket. 

Vaihdelaatikkokin ja vetoakselien putket ovat saaneet maalin pintaan.

post-2823-0-56892400-1427727510_thumb.jpg post-2823-0-20070700-1427727549_thumb.jpg post-2823-0-02340700-1427727590_thumb.jpg

Etuakselissa vähän korjaamista ennen maalausta mutta vain hyvin vähän. Viimeiseksi tuli puhallettua polkimet.

post-2823-0-28369200-1427727752_thumb.jpg

 Seuraavaksi tallin suursiivous ja sitten pensseli käteen!!

Guest Leiffi
Posted

Purkki kiiltävää kilikalia riitti koko laatikolle. Ruostuviin osiin parempi maali.

  • 2 months later...
Guest Leiffi
Posted

Päivitetäänpä projektia.

 

Pohja on saanut maalinsa. Pohjalle epoksi pohjamaali ja pintaan musta epoksi. Irtonaiset osatkin ovat saaneet mustan maalin.

Uutta osaa on tullut hankittua jarruille ja ohjaukseen. Viimeinkin saan aloitta kasauksen.

post-2823-0-75427700-1433767379_thumb.jpg

post-2823-0-68795300-1433767467_thumb.jpg

post-2823-0-63979800-1433767541_thumb.jpg

post-2823-0-80347600-1433767957_thumb.jpg

  • 7 months later...
  • 5 weeks later...
Posted

Vähän päivitystä, edellisestä kerrasta jo yli puoli vuotta!

Pohja kasattu rullaavaksi.

post-2823-0-32690700-1454932770_thumb.jpgpost-2823-0-55341100-1454932843_thumb.jpgpost-2823-0-99639200-1454932999_thumb.jpg

post-2823-0-83356200-1454933252_thumb.jpgpost-2823-0-23942400-1454933901_thumb.jpgpost-2823-0-87763300-1454933944_thumb.jpg

Paljon uutta osaa laitettu kiinni. Ohjauspuolella vain simpukka käytetty, jarrupuolella vain takajarrurummut ja pääjarrusylinteri vanhoja. Taakse tuli säädettävät takalaatat. Edessä oli ennestään droppiolat ja säätöpalat. Koppa kannettu talliin syksyllä ja kummitteleva ruiskupakkeli hiottu pois joka paikasta. Koppa paikoittain hiekkapuhallettu.

 

Posted

Vähän päivitystä, edellisestä kerrasta jo yli puoli vuotta!

Pohja kasattu rullaavaksi.

attachicon.gif20150719_113946.jpgattachicon.gif20150719_113956.jpgattachicon.gif20150618_162706.jpg

attachicon.gifIMG_20150715_121915.jpgattachicon.gif20150828_084332.jpgattachicon.gif20150828_084321.jpg

Paljon uutta osaa laitettu kiinni. Ohjauspuolella vain simpukka käytetty, jarrupuolella vain takajarrurummut ja pääjarrusylinteri vanhoja. Taakse tuli säädettävät takalaatat. Edessä oli ennestään droppiolat ja säätöpalat. Koppa kannettu talliin syksyllä ja kummitteleva ruiskupakkeli hiottu pois joka paikasta. Koppa paikoittain hiekkapuhallettu.

Sama vika rahikaisella v.-90 ruiskukitin kanssa, kupla oli kuplia täys mutteivat olleet peltiin asti.

  • 3 months later...
Guest Leiffi
Posted

Laitetaanpa vähän päivitystä pitkästä aikaa.

Talven ja kevään aikana koria kitattu ja hiottu aika monta tuntia. Vesikourujen paikalla pitkä hitsaussauma aika vaikea saada siistiksi hiottua varsinkin ovien kohdilla. Konepellistä löytyi ruostetta varastomaalin alta joten se meni puhallukseen. Nyt kuitenkin valmis!

Pari viikkoa sitten polkimet, jarrupääsylinteri, jarruputket ja uusi bensaputki asennettu. Sen jälkeen kori nostettu paikalleen.

Vanteetkin saatu puhallettua ja maalattua. Kumit ja valkosivut vanteilla. Leveämmille kromilistoille sivuille tehty valmiiksi reijät.  Nyt vielä kun saisi etupellin, ovet, astinlaudat ja lokasuojat tehtyä niin pääsisi maalailemaan!

 

post-2823-0-53043600-1463680809_thumb.jpgpost-2823-0-07490100-1463680968_thumb.jpgpost-2823-0-84774500-1463681005_thumb.jpg

 

post-2823-0-91050200-1463681040_thumb.jpgpost-2823-0-66073700-1463681085_thumb.jpg

Posted

Toi on kyllä siisti kun saa noi vesikourut pois. Jospa joskus saisi tuon omaankin laitteeseen tehtyä.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...