Guest Leiffi Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Nuorena miehena vuonna 1990 tuli hankittua kuplavolkkari vuosimallia 1968. Auto oli kohtalaisen hyvässä kunnossa mutta aikeissa oli rakentaa cal-looker joten auto palasiksi. Cal-looker reseptillä edettiin. Ruosteet tuli hitsattua, kromilistat poistettua, leveämmät lokasuojat ja mintunvihreä maali. Tummennetut ja yksiosaiset lasit, teardroppsit, Mangelssit ja keulaa tiputettiin. Keinonahka verhoilu, Datsun100A penkit ja ralliratti. Levyjarrut ja 1200 moottori käärmeenpesällä (myöhemmin 1300). Vesikouru katolla tuli poistettua ja ovenkulmat pyöristettiin. Siis ihan normi cal-lookeri. Työt tehtiin pikkuhiljaa ja paljon opittiin kantapään kautta. Projektiin meni aikaa noin kolme vuotta. Kovaa ajoa muutama kesä kunnes tuli hankittua perhe. Aika ja innostus harrastukseen loppui. Talvella -09 tuli lapsilta kysyttyä että, ajettaisiinko ensi kesänä volkkarilla? -Jee, vastaus oli selvä. Ei muuta kuin auto ajokuntoon ja katsastukseen. Nyt autolla on taas ajettu kuusi kesää. Tässä kuva viime kesältä. Auton keulaa on madallettu säätöpaloilla ja droppiolilla ja peräpäätä on tipautettu parin hakasen verran. Takapää muutettu irtoperäksi moottorin värkkäämistä helpottamaan. Moottorivaihtoehtoja on nykyään kaksi. 1. Esa-30 palopumpun 1600 moottori. Öljypuoli muutettu doghousiksi ja virranjakajana kärjetön 009 kopio. Pakoputkena ahdas käärmeenpesä. 2. Itsekasattu 1776. Aarporattu ja laippa suoristettu. Uudet laakerit, kunnostetut veivit. Mahle 90,5 putket ja männät. Engle 120 nokka, 36 Dellupari, avarampi 4-2-1 käärmeenpesä ja kärjetön sytkä. 8-tappi kevennetty vauhtis tasapainotettuna kampiakselin ja kytkinasetelman kanssa. Öljypuolella isompi pumppu ja typ-4 öljynlaihdutin doghouse. Kannet itse viilattu Bill Fisherin oppikirjan ohjeiden mukaan. Viime katsastuksessa löytyi pohjan etuosasta reikä. Leima tuli nipin-napin. Maalipinta alkoi olemaan erittäin huono. Tässä vähän "pohjia" syksyllä alkaneelle "toiselle" kunnostukselle. Aikaa projektiin arvioitu sama kolme vuotta kuin ensimmäisellä kertaa. Saa nähdä riittääkö!! Quote Link to comment
Anpu Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Hyvä hyvä ähtärit kunniaan. Quote Link to comment
vwagen Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Edustaa tyypillistä 90 luvun suomirakentamista mutta kaukana on cal-lookista. Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 No mitkäs on ne oikean cal-lookerin tunnusmerkit? Ainahan näitä ähtäreitä on samaistettu cal-lookereihin. :) Quote Link to comment
Anpu Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 (edited) Sama juttu se on mullakin, kultaisella -90 luvulla rakennettu 2010 "entisöity" Cal look on muuttunut 20 vuodessa "ähtäriksi". Se kuuluisa TM-artikkeli on ollut usean ukon käsissä kun näitä on rakennettu. Silloin "ähtärin" määritelmä oli mun mielestä lasikuitu loksua, porscheluukkua/puskuria, flake-väri candya raitaa sekotusta yms, pinkki plyyshi jopa kojelaudassa, valot upotettu lokareihin tuplana yms, mut kukas niitä vanhoja muistelee ;). Ah,, Paadren postaus on aika tyhjentävä selvitys tyylisuunnista. Edited December 10, 2014 by Anpu Quote Link to comment
Paadre Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/18376-volkkareiden-suositut-tyylisuunnat-meill%C3%A4-ja-maailmalla/ Tuolta mukava keskustelu eri tyylilajeista. Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Ok! Hyvä kuva! 1990 tökki netti sen verran että jostain lehdestä katsottu joku kuva minkä yläpuolella on lukenut cal-looker. Eletty siis valheessa nyt jo 24 vuotta! Kiitos! :-) Quote Link to comment
Kujis Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Tää on todellinen suomi Cal lookki, ja aivan v**** HIENO! Harmi että oma minttukupla ei pääsyt edes 2000 luvulle. 1 Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Syksyllä aloitin rempan toista kertaa. Aikaa olen suunnitellut kuluvan noin kolme vuotta. Ensimmäisenä laitetaan pohja ja jarrut. Vaihdelaatikkoon on ehkä tulossa jokkislukko. Siinä on eräs vw jokkisguru luvannut avittaa. Toiselle vuodelle jäisi korityöt ja kolmannelle koko paketin kasaus. Aloitin auton purun poistamalla lokasuojat, ovet ja luukut. Seuraavaksi piti irroittaa lasit. Siinä sattui moka. Olen muutama kesä sitten tiivistänyt tuulilasin kutistuneen tiivisteen sikaflexillä. Luulin saanneeni kaiken irti mutta ei. Lasi jumitti ja halkesi. Ajattelin että ei mitään hätää, noitahan löytyy uusia. Siinä olin väärässä. Savutummennettuja laseja ei kuulemma saa valmistaa enää. Liian myrkyllistä luonnolle. Joten jos jostain löytyy Jaakko-tuotteen tumma tuulilasi niin ottakaa ihmeessä yhteyttä. Muussa tapauksessa laitan kirkkaan lasin. Ero ei loppujen lopuksi ole kuitenkaan suuri. Seuraavaksi sähköt pois. Piirsin varmuuden vuoksi uuden kytkentäkaavion koska viime rempassa ei käytetty pelkästään volkkarin osia. Sitten sisusta pois ja koripultit irti. Korista perheen voimin kiinni ja pihalle. Vielä vaihdelaatikko ja etuakseli irti niin työt pohjan kanssa saa alkaa. Jatkoa seuraa.... Quote Link to comment
Jaku82 Posted December 12, 2014 Share Posted December 12, 2014 Ittee aina callookkeri miellyttäny kovin!! Sellaisen vois joskus haluta! Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted December 22, 2014 Share Posted December 22, 2014 Pohjassa reikä ymmärtääkseni tavallisessa paikassa. Ajattelin että korjaan keulan ensin ja sen jälkeen hiekkapuhallan loput pohjasta. Neoretrolta Kokkolasta hain uuden pellinpalan. Samalla Huhta näytti volkkariaarteitaan, tosi uskomatonta kuinka paljon mies on satsannut kuplavolkkareihin! Rälläkällä pohja auki ja putsaus puhaltamalla. Laitoin 2mm pellistä vahvistukset runkopalkin sisäpuolelle sekä ulkopuolelle koska palkissa pieni halkeama bensaputken vieressä. Jouduin laittamaan kummallekkin puolelle palaset 2 mm pellistä koska pelti siinä kohtaa ei ollut ihan tervettä. Sitten hiekkapuhaltamaan (kovempi homma kuin osasin odottaa)! Jatkuu.... Quote Link to comment
Arska Posted December 22, 2014 Share Posted December 22, 2014 Viime perjantaina kävin pojan kanssa myös peltiostoksilla Huhdalla Kokkolassa. Samalla ihailtiin VW-kokoelmaa. Tais kulua aikaa reippa pari tuntia eikä tuota juuri huomannutkaan.:) 1 Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Vähän päivitystä. Nyt om pohja hiekkapuhallettu puhtaaksi. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli säästää lattiapellit mutta puhaltaessa rupesi löytymään pieniä reikiä lattian etuosasta. Neoretrolta uudet pellit kummankin puolen etuosaan. Puhallukseen meni paljon enemmän aikaa kuin olin ajatellut koska puhallin ja kompura on harrasteluokkaa. Mutta tunteja harrastuksen parissa ei lasketa. Kuten varmaan ymmärrätte kuvat ovat ennen ja jälkeen hiekkapuhallusta. Maaliasioitakin on tullut selviteltyä alan liikkeestä. Alle tulee epoksi ja päälle jokin raskaan kaluston pintamaali. Pohjamaali tulee luultavasti vedettyä pensselillä jotta kerroksesta tulee paksumpi, Käytännön syistä maalaus joutuu odottamaan kevääseen joten pohja menee säilöön kuivaan paikkaan. Seuraavaksi on tarkoitus käydä vaihdelaatikon kimppuun. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Puhallettu pelti vetää sitten aika nopeasti pintaruosteeseen eli joku maali pitäisi päälle saada jos levyä ei kosteudelta suojaan saa (kylmässä ruostuu) esim lämpimään sisätilaan. Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Joo, oot oikeassa. Kylmässä tilassa peltiin tulee kuuraa lämpötilan vaihteluiden takia. Oman auton pohjaa säilytän kevääseen lämpimässä autotallissa. En maalaa sitä vielä koska maalinhaju tulee asumistilaan. Keväällä voin tuulettaa tallia paremmin. Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Päivitystä pitkästä aikaa! Nyt hiekkapuhallukset tältä talvelta puhallettu! Aikaa kului ja lääkärilläkin käytiin näyttämässä silmää hiekanmurun takia, mutta ei hätää. Aikaahan on ja silmäkin parani! Nyt on kaikki alustan irroitettavat osat puhallettu paitsi jarrusylinteri ja putket. Vaihdelaatikkokin ja vetoakselien putket ovat saaneet maalin pintaan. Etuakselissa vähän korjaamista ennen maalausta mutta vain hyvin vähän. Viimeiseksi tuli puhallettua polkimet. Seuraavaksi tallin suursiivous ja sitten pensseli käteen!! Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 (edited) Maalasitko laatikonkuoret ruiskulla, vai kilikali maalilla?, meinaan siistin näköinen jälki. Edited March 30, 2015 by sleepercooler Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Purkki kiiltävää kilikalia riitti koko laatikolle. Ruostuviin osiin parempi maali. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 30, 2015 Share Posted March 30, 2015 Poljinasetelma kantsii purkaa ja rasvata kun kerran pöydällä jo irtonaisena on. Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Päivitetäänpä projektia. Pohja on saanut maalinsa. Pohjalle epoksi pohjamaali ja pintaan musta epoksi. Irtonaiset osatkin ovat saaneet mustan maalin. Uutta osaa on tullut hankittua jarruille ja ohjaukseen. Viimeinkin saan aloitta kasauksen. Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Vähän päivitystä, edellisestä kerrasta jo yli puoli vuotta! Pohja kasattu rullaavaksi. Paljon uutta osaa laitettu kiinni. Ohjauspuolella vain simpukka käytetty, jarrupuolella vain takajarrurummut ja pääjarrusylinteri vanhoja. Taakse tuli säädettävät takalaatat. Edessä oli ennestään droppiolat ja säätöpalat. Koppa kannettu talliin syksyllä ja kummitteleva ruiskupakkeli hiottu pois joka paikasta. Koppa paikoittain hiekkapuhallettu. Quote Link to comment
Anpu Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Vähän päivitystä, edellisestä kerrasta jo yli puoli vuotta! Pohja kasattu rullaavaksi. 20150719_113946.jpg20150719_113956.jpg20150618_162706.jpg IMG_20150715_121915.jpg20150828_084332.jpg20150828_084321.jpg Paljon uutta osaa laitettu kiinni. Ohjauspuolella vain simpukka käytetty, jarrupuolella vain takajarrurummut ja pääjarrusylinteri vanhoja. Taakse tuli säädettävät takalaatat. Edessä oli ennestään droppiolat ja säätöpalat. Koppa kannettu talliin syksyllä ja kummitteleva ruiskupakkeli hiottu pois joka paikasta. Koppa paikoittain hiekkapuhallettu. Sama vika rahikaisella v.-90 ruiskukitin kanssa, kupla oli kuplia täys mutteivat olleet peltiin asti. Quote Link to comment
Guest Leiffi Posted May 19, 2016 Share Posted May 19, 2016 Laitetaanpa vähän päivitystä pitkästä aikaa. Talven ja kevään aikana koria kitattu ja hiottu aika monta tuntia. Vesikourujen paikalla pitkä hitsaussauma aika vaikea saada siistiksi hiottua varsinkin ovien kohdilla. Konepellistä löytyi ruostetta varastomaalin alta joten se meni puhallukseen. Nyt kuitenkin valmis! Pari viikkoa sitten polkimet, jarrupääsylinteri, jarruputket ja uusi bensaputki asennettu. Sen jälkeen kori nostettu paikalleen. Vanteetkin saatu puhallettua ja maalattua. Kumit ja valkosivut vanteilla. Leveämmille kromilistoille sivuille tehty valmiiksi reijät. Nyt vielä kun saisi etupellin, ovet, astinlaudat ja lokasuojat tehtyä niin pääsisi maalailemaan! Quote Link to comment
AVe Posted May 19, 2016 Share Posted May 19, 2016 Toi on kyllä siisti kun saa noi vesikourut pois. Jospa joskus saisi tuon omaankin laitteeseen tehtyä. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.