Jump to content

Vinyylikatto


Recommended Posts

Olisikos täällä kenelläkään tietoa, mistä voisi löytää materiaalia auton vinyylikattoon? Kovasti tekisi mieli asentaa tuohon 411 Variantiin musta vinyylikatto, kun sellaisen on siihen ilmeisesti alkuperäisvarusteenakin saanut (tuskin kyllä yhtään autoa Suomessa ollut kyseisellä varusteella). Asennus ei olisi mikään ylivoimaisen kallis autoverhoomossakaan, mutta tuulilasin irrottaminen jäisi varmaan itselle -samalla rykäsyllä voisi sitten tietysti itsekin yrittää kattoa asennella.

Link to comment

En nyt mikään kauhea 411 tietäjä ole mutta uskaltaisin väittää että vinyylikattoa ei tehtaalta ole saanut. Mutta joku autoliike jokä niitä on myynyt on kyseisen kammotuksen saattasentaa ns speciaali malleihin. Siksi sanon kammotus kun ruostuu aika huolella sieltä alta. Mutta ulkonäöltään voi olla komeakin.

 

Google kertoo aikapaljon vinyylikatoosta ja muutamasta verhoomosta joka kyseistä hommaa tekee. https://www.google.fi/search?q=auton+vinyylikatto&gws_rd=cr,ssl&ei=VwWTVPiRPKTmywP25ICADA

Edited by Tanhis
Link to comment

Mulla on vuosimallin 1972 411:n suomenkielinen esite, jossa mainitaan, että kaikkien värivaihtoehtojen kanssa saa halutessaan mustan katon. En jotenkin usko, että kyseessä olisi ollut mustaksi maalattu katto, joten veikkaan vinyyliä. Brittiläisissä 411/412:ssa näkee paljonkin vinyylikattoja, mutta eipä juuri muualla ole taidettu niitä asentaa -ei edes Jenkeissä. Ja eipä tuo nyt haittaa, vaikka ei olisikaan orggisvarusteena ollut saatavilla -mun mielestä vinyylikatto vaan on kivan näköinen. Joku lapsuudesta jäänyt fiksaatio, kun kaikissa hieneoissa autoissa (esim. Ford Granada ja coupé Taunus) sellainen oli.

  • Like 1
Link to comment

411 ja 412 -mallithan olivat VW:n pyrkimys päästä ylempään keskiluokkaan ja eivät hinnaltaan olleet missään tapauksessa kansanautoja. Näihinhän oli saatavilla aika hienojakin varusteita ja muilla markkinoilla nelos-tyypin autot olivat yleensä luxus-varusteisia -vain täällä Suomessa nämä myytiin tavallisesti perusvarustein.

Mustaksi maalattua kattoa en ole yhdessäkään Nelkussa nähnyt, joitain kuvia vinyylikatolla varustetuista yksilöistä sentään löytää.

Link to comment

Pakko vielä sen verran lisätä, että kyllä Googlen käyttö sujuu ihan luontevasti. Tuon google-linkin takaa löytyy keskustelut, joita jo olin lukenutkin, mutta kun niitä käy vähän tarkemmin läpi, huomaa, että moni keskustelu saattaa olla melkein kymmenen vuotta vanha. Eikä materiaaleista puhuta keskusteluissa paljoakaan. Jenkkifoorumeillahan asiaa tyypillisesti käsitellään, mutta jenkkeihin on saatavilla valmiita, muotoon ommeltuja vinyylikattoja -näistä ei siis ole paljoa apua VW Variantin katon päällystämisessä. Eli lähinnä materiaalivinkkejä nyt etsin -verhoomoista olen jo asennustarjouksia saanut.

Link to comment

Vuosimallin -72 suomenkielisessä mainoksessa maininta mustasta katosta löytyy. Ehkä vastaavasta esitteestä muillakin markkinoilla, mutta thesambassa ei juuri vuosimallista -72 ole montaakaan esitettä. Mulla on kaikki suomalaiset 411/412 esitteet, mitä vain olen käsiini saanut ja tämä em. on ainoa, jossa tuo musta katto mainitaan. Olen Tipin kanssa samaa mieltä, että kaksivärimaalaus oli kyllä 70-luvulla jo pahasti pois muodista, joten siksi epäilen tuon mustan katon tarkoittavan vinyyliä. Missään tapauksessa en ole 100% varma asiasta, mutta eipä mulla ole parempaakaan tietoa asiasta. Toivottavasti kuva näkyy tarpeeksi hyvin, mutta tuossa värimallien alla siis on erikseen mainittu: "2 kattovärit, Lisähintaan mahdollisuus saada musta katto kaikkiin ulkoväreihin - 10 -"

etukansi_zps5c8b004b.jpg

takakansi_zps57fed6f7.jpg

vaumlrit_zpsec524f45.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...