Jump to content

Pallukan kaasuvaijeri/poljin ongelma


Recommended Posts

Nyt kun sain koneen pörisemään pallukan konehuoneeseen, niin alkoi paljastua pikku ongelmia/vikoja kaasupolkimen ja vaijerin suhteen. Ohessa kuvia miten homma on nyt kasattu, polkimen vivusto on sama mitä bussin mukana aikoinaan tuli, muuta toimivaa paketissa ei silloin ollutkaan edes malliksi joten kaikki muu on askarreltu paskarreltu kasaan fiilispohjalta. 

 

Nyt poljinta painaessa kaasuvaijeri liikkuu noin 15-20mm maksimissaan konehuoneen päässä (suurin piirtein saman verran tuossa polkimen vivustollakin) eli kaasuläpät eivät aukea läheskään tarpeeksi. 

 

Kaasupoljin on nyt tällainen

 

post-1830-0-82441700-1426329122_thumb.jpg

 

Polkimen vivusto tällainen

 

post-1830-0-22262000-1426329147_thumb.jpg

 

Polkimen vivustolta vaijeri kulkee taka-aksekelille saakka suoraa muoviputkea pitkin. Taka-akselilta konehuoneeseen tein tällaisen putken alumiinista.

 

post-1830-0-37591700-1426329267_thumb.jpg

 

Yllä oleva putki pyöräntää sitten taka-akselin, vaihteiston ja startin yli ja tulee sitten oikealta puolen konehuoneeseen sisään jotta vaijeri osoittaisi kaasuvivuston käyttöakselille suoraan. Tuplakaasarit ja tuon vivuston vaijerin kiinnitys on siis apukuskin puoleisen kaasarin päässä.

 

post-1830-0-38382700-1426329332_thumb.jpg

 

Suurin ongelma mahtanee olla tuo kaasupolkimen vivusto, siellä pitäisi varmaankin olla enemmän liikevaraa ? Mikä mahtaisi olla oikea mekanismi tähän kohteeseen ?

 

Onko tuollainen putki peräpäässä OK vai pitäisikö siinä käyttää ihan normaalia vaijerin kuorta ?

 

Kaasun palautusjousi on sitten toinen tarina, mihin se kuuluisi virallisesti kiinnittää kone huoneessa ja kuinka järeä jousi ? Kaasupolkimen päässä on sellainen täysin ponneton jousi mikä ei jaksa nostaa poljinta edes yksinään ylös, pitäisikö polkimen päässäkin olla jonkin sortin palautusjousi ettei poljin kanittaisi vaijerin takaisin liikettä ?

 

Apuva!!! Koe-ajo olisi niin lähellä mutta silti niin kaukana...

 

Link to comment

Tarpeeksi pähkäiltyäni päätin hylätä tuon alkuperäisen vaijerin reitin, se on selkeästi 1600:lle tai muuten vasemmanpuoleiselle vivustolle tarkoitettu reitti. Vetäisen kokonaan uuden suoran putken edestä taakse apukuskin puolta käyttäen, sitten ainakin vaijeri liikkuu ilman ongelmia. 

 

Kaasupolkimesta jos lyhentäisi tuota "stopparia" puolisen senttiä, niin sitten taitaisi aueta läpätkin tarpeeksi.

Link to comment

Mahtuisiko poljin nousemaan vähän pystympään? Miulla tuo kaasupolkimen läpivientireikä on kulunut vähän soikeaksikin kun tuon vivun kaasupolkimen tankoon tuleva osa on sitä ajan saatossa muokannut. Miulla siis tuo kaasupolkimen tankoon kiinnittyvä osa tulee vähän jopa kabiinin puolelle lattian läpi, ja vastaavasti pedaali näyttäisi lepoasennossaan olevan vähän pystymmässä.

 

Itte oon miettinyt tuon vippasen rakentamista uudelleen toisenlaiselle geometrialle kun tuplakaasareilla se tuppaa olemaan vähän pintaherkkä, jos siihen saisi progressiivisuutta jotenkin noita kulmia muuttamalla. Itsehän siihen tottuu mutta kokemattomammat kaverit saa ykkösellä vähän kengurukyytiä aikaiseksi. Mutta hyvin mietinnän tasolla on.

Link to comment

Ei tule ylemmäs yhtään, alemmas menisi reilun sentin jos tuota kaasupolkimen päässä olevaa stopparia vähän taivuttaisi/lyhentäisi. Huomenna olisi tarkoitus kasata viimeisin prototyyppiajatus tuosta vaijerin putkesta ja sitten näkee mitä sattuu tulemaan. Tuota vivuston geometrian muutosta olen tässä pari päivää itsekkin tuumaillut...

 

Suurin ongelma tuntui olevan tuo vaijerin "heitto" askin yli toiselle puolen konetta, vaijerin liikkeeseen tuossa mutkaisessa putkessa hukkui liikettä niin paljon ettei tuonne kaasareille saakka lopulta välittynyt paljon mitään.

 

Lattian läpi menevän tangon tiivistykset taidan ottaa pois, tuntuvat kanittavan tangon liikettä liikaa varsinkin paluu liikkeessä.

Link to comment

Taitaa olla vähän sekalainen kokoelma osia, kaasuttimien vivusto on  automaattivaihteisesta jos vaijerin (tai automaatissa on tanko) kiinnitys on oikealla puolella. Hommaa manuaalivaihteisen alkuperäiset osat niin vaijeri kulkee suorassa ja toimii ihan hyvin.

Link to comment

Tyyppikilven mukaan auto on tosiaan automaatilla tehtaalta lähtenyt. Mulle tämä tuli manuaaliaskilla, varustettuna läjällä sekalaisia osia. Ihmettelinkin miksen mistään kuvista löytänyt tuollaista kaasarivivustoa mikä tässä on, kaikissa näytti vivut olevan vasemmalla puolen :)  

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt on manuaaliaskin kaasutanko konehuoneessa ja on se vain kumma miten oikeilla osilla homma toimii kuin ajatus ;) Nyt kaasu palautuu välittömästi ilman takerteluja ja toimii muutenkin miljoona kertaa paremmin.

 

Nyt kun vain nuo lumet sulais, niin pääsis konttorille...

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...