Jopesa Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Voiko kannet laittaa liian kireälle? Itse kiristin ensin 2.5kg mutta tuntui aika löysiltä niin laitoin käsituntumalla kiinni. Voiko olla haittaa liian paljon kiristetyistä kansista? Eli kysymys kuuluu että mites ootte itse kiristellyt ja mihin tiukkuuteen? Quote Link to comment
x-pj Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Moottorin lämmetessä kannet kiristyy "oikeaan" tiukkuuteen. Jos laittaa liian kireälle, kampikammion kierre ei kestä. Miksi kiristäisi ohjearvoja kireämmälle? Quote Link to comment
Soukka Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Kai se riippuu pyttysarjasta myös. Alla olevat momentit on mopo-sportista saatavasta mustasta 'Miten kokoat vw-kuplan moottorin' 88mm slip-on sarja 2,5kgm 88mm sarja paksuilla sylinteriseinillä 3kgm 90,5mm paksuilla seinillä 3,2kgm (mulla on nämä ja vedin tuohon momenttiin) 92mm sarja 3kgm 94mm sarja 2,5kgm Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 3,2kgm (n. 32nM) on vakiomomentti johon mie olen kiristänyt ohuempiseinäisetkin sarjat ongelmitta, ja viimeksi eilen just 90,5mm sarjan kuten siekin :) Slipareista ei tosin kokemusta, tai no 87 taitaa jo olla slip-in. Quote Link to comment
hpa Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Manuaalit sanoo 8 mm pultit 25Nm ja 10 mm pultit 32Nm.Kiristys kolmessa vaiheessa. Quote Link to comment
Jopesa Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Moottorin lämmetessä kannet kiristyy "oikeaan" tiukkuuteen. Jos laittaa liian kireälle, kampikammion kierre ei kestä. Miksi kiristäisi ohjearvoja kireämmälle? Lähinnä sen takia kun tuossa 25nm saa sormin aukastua ja ei oikein usko riitä että pysyy mutterit tolla nm kiinni. Mutta mutta uskotaan manuaalia ja löysätään mutterit Quote Link to comment
Meto Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Ei kai 25 nm ihan sormin saa väännettyä ? 2,5 nm vois mennä Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Just muuten eilen kokeilin tätäkin, 15mm mutterista väännettynä miun sormet riitti naksauttamaan momenttiavainta just tuossa 2-3nm hollilla olkoonkin että se avain tuskin oli kovin tarkka tuossa kohtaa :) Mie oon kyllä laittanut 8mm pultitkin 32nm momenttiin ja kiristys vain kahdessa vaiheessa. Tosin yleensä sen ensimmäisen 10nm saavuttaakseen kaikkiin pultteihin, joutuu kuvion käymään 2-3 kertaa läpi. Quote Link to comment
Recommended Posts