Jump to content

Rumpujarrujen uusiminen/päivittäminen


Recommended Posts

Tarkoitus uusia/hankkia projektikuplaan kaikki uudet jarruosat. Haluan pitää 5-205 jaon.

 

Suunnittelin että vaihdan pääsylinterin 2-piiriseksi, eli tarvitsen tietenkin myös 2-piirisen säiliön. Mieluiten -67 one-year-only säiliön, niin uppooa alkuperäisen paikalle näppärästi. Jarruvalon katkaisijoiden kytkentä ei liene ongelma.

 

Miten pyöränsylinterit? Vissiin onnistuis laittaa -64 sylinterit, mutta onko uudemmista eri halkaisijalla olevista hyötyä/haittaa? Tai voiko niitä yleensäkään käyttää vanhemman jarrukilven, kenkien, rumpujen kanssa.

 

Hieman lueskellut myös jos taakse tulis kolkin rummut, mutta se ei liene oleellista kun edessä ei kuitenkaa ole levyjä. Tosin, takapyörän halkaisija on varmsti isompi kuin edessä, missä vaiheessa tarvii miettiä kompensaatiota, vai tarviiko?

 

Kaikenlaiset kommentit ja vinkit tervetulleita.

Link to comment
Laske mitä maksaa hommata kaikki uudet rumpujarruosat. Ja vertaa sitten mitä maksaa levyjarrusetit, onko erotus liikaa paremmista jarruista?

 

Enpä ole laskutoimituksia tehnyt, mutta levyjarrut olkatappikeulaan, missä vielä sais pidettyä 5-pulttisena maksaa kyllä jo aikasta paljon. Ainakin kun vertaa siihen että uusis vain pääsylinterin, pyöränsylinterit, letkuja ja putkia yms. Rumpuja, kilpiä jne en aio uusia. Mutta mielessä on kyllä käynyt myös nuo levyjarrut keulille.

 

Käykö vanhemmat -64 jarrukengät uudempien pyöränsylinterien kanssa?

Link to comment
muista kattoa myös sylkkyjen koot, et pysyy jarrubalanssi kohdallaan...

 

No tämä on just sitä mitä vähän tässä myös tarkoitan. Eli, jos haluan uudemman pääsylinterin, että saa 2-piiriseksi, niin tarvinko silloin myös uudemmat pyöränsylinterit.

 

Tällä hetkellä (luulisin):

Pääsylinteri T-1 50-64, 19mm

Jarrusyl. eteen T-1 58-64 22MM

Jarrusyl. taakse T-1 58-64 19,05MM

 

Nämä ihan vaan sen perusteella arvailtu mitä HC myy. Eli takanako on pienemällä halkasijalla? Pidemmät putket -> pienempi halkasija? Miten nämä menee?

 

Kun uudemmissa, 67 eteenpäin olisi:

Pääsylinteri T-1 67-79 (olisko 19,05 mm, HC ei ilmoita)

Jarrusyl. eteen T-1 65-77 22.2MM

Jarrusyl. taakse T-1 65-67 19,5MM (edit: piti olla Jarrusyl. taakse T-1 68-79 17MM)

 

Isoja erojahan noissa ei ole, mutta näissä asioissa niillä luulis olevan merkitystäkin. Sori nyt jos kyselen tyhmiä. Tai ei ole tyhmiä kysymyksiä, vaan pelkästään tyhmiä kysyjiä.

Link to comment
Guest Toheltaja

putkien pituus ei autossa juuri vaikuta, kun eroa ei o kymmeniä metrejä :) Eteen se paino enimmäkseen tulee jarrutettaessa, joten edessä isommat sylkyt. Pienestä pääsylinteristä isompaan painettaessa voima on suhteessa isompi samalla poljinliikkeellä kuin mitä menee taakse pienempiin sylkkyihin. Pitä suhde samana jos mahdollista, niin et mee paljoa puihin. Tai sitte nappaat koko jarrujärjestelmän uudemmasta autosta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...