Jump to content

Synttärilahja 1966 Kuplan entisöintiä


Guest Juhis.

Recommended Posts

Aloitetaanpa ensimmäisenä postauksena foorumille projektitarinan alkupotkulla. =)  Pienimuotoista autonrakentelua tullut harrastettua aiemminkin, ja tulipa jatkumona ostettua Rouvalle merkkipäivälahjaksi tällainen Kupla vuodelta 1966, josko saisi Rouvaakin vähän enemmän innostumaan autotallissa puuhailusta kun olisi oma projekti kyseessä ;-)

 

Ajattelin että Käferi olisi sopivan yksinkertainen projekti ja osat suht edukkaita, sen verran raja-arvoja halusin asettaa projektille että tuli katseltua enemmän juurikin näitä pre-1967 –mallisia. Olisihan voinut tietysti olla ”paksutolppainenkin”, mutta ompahan edes omaan silmään kauniimmilla lokasuojilla ja luukuilla.

 

Kun en omaa hitsauslaitteita niin toiveissa oli löytää suht vähän sitä puolta vaativa aihio jollainen löytyikin ennen pitkää, auto on edellisen omistajan aloittama projekti, mutta innostus oli kaiketi lopahtanut jo tovin aikaa sitten kun auto oli seissyt samoilla sijoillaan betonilattiaisessa hallissa vuodesta 1999, joten olihan se jo aikakin ottaa ulos tuulettumaan.

 

20150901_183751_small_Bug_zpszxx5bu9o.jp

 

Kertoman mukaan suht kaikki osat pitäisi olla mukana, ja niitä tulikin irroitettuna neljä laatikollista. Eilen saatiin auto kotiin, pitänee alkaa tehdä inventaariota mitä käyttökelpoista löytyy ja mitä pitää hankkia. Ensi katselulla auto vaikutti aikalailla hyväpeltiseltä, maalauksen pohjatöitäkin oli jo aloiteltu ja moottori vaikuttaa olevan eheänä, edellisen omistajan muistin mukaan vaihdelaatikon 4-vaihteessa oli ”jotain” häikkää, joten ehkä toimiva laatikko pitää pistää suosiolla hankintalistalle.

 

Jatkanen projektitarinaa tähän ketjuun kun homma etenee, tyhmältä tuntuviakin havaintoja ja kysymyksiä saattaa tulla kun ei ole ilmajäähdytteisiä Volkkareita ennen tullut harrastettua.

 

Mitä tästä sitten pitäisi tulla? Kun noita muita ei-alkuperäiskuntoisia harraste-autoja on jo muutama, niin Kuplasta olisi ajatus tehdä museoauto, ehkäpä ”perioid-correct” extroilla (näkyvin ”extra” omaan silmään olisi ehkä jo aloitetun projektin mukaisesti maalata kupeet eri värillä kun itse auto, jota ei muutamaa erikoismallia(?) lukuun ottamatta taida kyllä uutena olla tarjottu kun avoissa, mutta näyttääpä Nettiautossa tälläkin hetkellä olevan yksi harmaa ’64 vaaleilla kupeilla, joten tuo voitaneen laskea aikakauden varusteluksi)  ja saada hänet (siis auto) viisikymmenvuotisajelulle ensi kesälle.

 

Onko Suomessa joku valikoimaltaan, hinnaltaan ja palvelultaan ylivoimainen varaosafirma (HotCars, Kuplapaja ym.) vai eBay.de:kö on kätevin osienhankintakanava näissä?

Edited by Juhis.
Link to comment

Aircooled.fi

Paruzzi.fi

neoretro.fi

hotcars.net

kuplapaja (asiantuntemusta)

keiteleen kone

 

Tuossahan nuo suomen pääosakauppiaat listattuna.

 

Aika ryhdikkään näköinen projekti ja tuosta saa varmaan aika pienellä vaivalla hyvän jos ei hitsattavaa ole.

 

Ekaksi kannattaa tarkistaa ruosteen osalta takapyörän etupuoli, etupyörän takapuoli, akun upotus, helmakotelot, takapurkurin kiinnikkeet ja tietty varapyöräkotelon pohja. Jos noissa edellämainituissa ei ole ruostetta niin tuskin suuria hitsattavia muualtakaan löytyy.

Link to comment

Kiitoksia vaan vinkeistä. Tuo Kuplapaja taitaa pitää ainakin haarakonttoria tuossa Elimäellä, joka sinänsä lähellä, pitänee käydä tutustumassa paikanpäällä ainakin siihen.

 

Pitänee tyhjentää sisusta ensitöikseen, ja katsoa pohjan kunto kauttaaltaan. Helmat vaikuttivat ainakin ehjiltä ja pohjalevy vaikutti jo edellisen omistajan läpikäymältä ja oli (jostain syystä) maalattu siniseksi. Varapyöränkotelon osasinkin katsoa (joku joskus vinkannut että sieltä nämä ruostuu). Lokasuojien alusten katselu oli taskulampun varassa, mutta varmaan lähipäivinä ottaa lokasuojat irti jolloin selvinnee loputkin potentiaaliset ruostepaikat. 

Link to comment

Folkkari saatu jo liuotinpesun jälkeen sisään talliin, vaikkei tallikausi vielä oikein käyntiin ole lähtenytkään. Pölyn alta paljastui odotetusti jo aloitettu projekti. Jonkunasteisessa hiontamaalissa.

 

Kupla_01_zpshdyvwem7.jpg?t=1441818191

 

Kupla_02_zps283pyqtw.jpg?t=1441818229

 

Sisätilatkin näyttävät kohtuullisilta, katsotaan minkälaiset noista pesemällä saa. Penkinpäälliset ja ovipahvit liene alkuperäiset, lattiamatto vaikuttaa jossain vaiheessa vaihdetulle.

 

Kupla_03_zpstcwkwdbr.jpg

 

Kojetauluakaan ei ole vuosikymmenten saatossa "pilattu" paitsi parilla ylimääräisellä varoitusvalon reijällä radion paikan yläpuolella. Radion paikalla on hieno peitelevy, voisiko olla ettei autossa ole koskaan radiota ollut. Kojetaulukin on maalattu, harmittavasti pinta ei vain ole kiiltävän musta, joten sekään ei taitane rajoittaa jatkon värivalintaa, uudestaan joutunee maalaamaan jokatapauksessa. Alkuperäistä väriäkään ei ole vielä näkynyt mistään, mutta katsotaan purkaessa tuleeko mitään muuta vastaan kun mustaa. Onhan tämä tietysti voinut olla mustakin.

 

Kupla_04_zpstay4gidf.jpg

 

Kaivelin samalla historiatietoja Kuplasta, valmistenumeron 116 617 xxx perusteella auto on siis valmistunut tammikuussa 1966 (ja ompa vielä "isolohko" 1300), ja edellinen katsastus on toimitettu vuonna 1996, joten samalla "6-vuosien" jatkumolla seuraava katsastuskin olisi loogista toimittaa vuonna 2016. :-D

 

Jatketaanpa kun pääsee purkuhommiin. :-)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Projekti nytkähti taas menneenä viikonloppuna pikkusen eteenpäin. Lokasuojat lähtivätkin odotetusti kiroilematta irti, kun olivat vaan malliksi kiinnitettykin. Auton mukana tulleista lapuista löytyi myös "projektipäiväkirja" jonka mukaan pari talvea oli käytetty auton kanssa askarointiin 90-luvun loppupuolella. Tuolloin mm. nostettu koppa pois alustasta ja "hitsausta"-merkittyjä päiviäkin oli jonkun verran, joka selittänee nykykunnon vähäruosteisuutta. Repsikan oven alakulma ja takapalan kulma on tähän mennessä ainoat kohteet joista peltitöiden tarvetta olen havainnut.

 

Pölyjen pesun jälkeen:

Kupla_05_zpsf5wtcwhu.jpg?t=1442754117

 

Kupla_06_zpsmjhbn6de.jpg?t=1442754118

 

Sisustastakaan ei purun jälkeen löytynyt suurempia yllätyksiä, Muuta kun se että auton alkuperäinen väri vaikuttaisi olevan punainen. Sisustan suhteen suunnitelmana irtoruosteiden irroitus ja peltien maalaus. Josko vaikka mustaksi tällä kertaa. Onko kokeneemmilla suosituksia maalista lattiapeltiin?

 

Kupla_09_zpsub1ixuay.jpg?t=1442755405

 

Harrastusta tuli jatkettua moottorin irroituksella, kohtuullisen helpostihan sekin läksi näin ensikertalaiselta, kolme pulttia alapuolelta ja yksi tuuletinkopan takaa, Rouvan avustaessa (muutenkin kun neuvomalla vierestä, toim. huom.). :-)

 

Kupla_08_zpsimk9iaqu.jpg?t=1442755538

 

Vaihdelaatikosta näyttää vuotaneen öljyä joltain puolelta, ja edellisen omistajan muistelu että siinä olisi jotain vikaa 4-vaihteessa sai jatkamaan purkuhommia. Muut pultit ja kiinnikkeet lähtivätkin mukavasti irti, harmittavasti työkaluista puuttui 36mm hylsy vetareiden irroitusta varten pyörän keskiöstä, joten harrastus loppui eiliseltä siihen. Josko joku päivä jatkamaan työkalukaupan kautta.

 

Edited by Juhis.
Link to comment

Osaako joku muuten sanoa mikä tämä konehuoneessa tulipellissä oleva mötikkä on?

 

Kupla_10_zpsdgzjugef.jpg?t=1442756004

 

Ennen sisustan purkua arvelin että kyseessä olisi jonkunlainen tuuletin, mutta kääntöpuolelta ei löydykkään kun piirilevy ja tulipellin toisesta reunasta tämän pötkylän taustaan johdoin yhdistetty virtalukko, johon yksi auton mukana tulleista avaimista käy. Virtalukon ajattelin ensin olevan jonkunlainen "varkaussuoja", mutta mikähän tuo putkilo on?

 

Kupla_11_zpshrobdbbl.jpg?t=1442756114

 

Pahoitteluni epäselvistä kännykkäkuvista. :-/

Edited by Juhis.
Link to comment

Kaivelin samalla historiatietoja Kuplasta, valmistenumeron 116 617 xxx perusteella auto on siis valmistunut tammikuussa 1966

 

Helmikuussa, näemmä loppupuolella:

 

Beetle VIN / Chassis Numbers

Each chassis number is the last vehicle produced in that month.

 

Year  Chassis

1966

Jan    116 543 112

Feb    116 622 320

 

ja ompa vielä "isolohko" 1300

 

Eipä ihme koska 1300 tuli '66 vuosimalliin ns. vakioksi. Jos katsotaan moottorinumeroita autosi valmistusajankohtana, nähdään että 1300:sia tehtiin kymmenkertainen määrä 1200 verrattuna.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Juhis.

Aloitteleva Volkkariharrastaja on ehtinyt noutaa Motonetistä 36 mm hylsyn ja sopivat ulosvetäjät, joten alkoi vetaritkin purkautua ja laatikko irrota pikkuhiljaa autosta. Ei ollut pultitkaan ruosteessa kun oli vanhanajan oppien mukaan pohja hyvin öljytty. Tällä kertaa öljyiset osat näyttivät vaan olevan hyvinkin vaihdelaatikon ympärillä. 

 

Kupla_14_zpsothrjoed.jpg

 

Ja tulipa tuo laatikkokin tuolta ulos. En tiedä oliko tämä sitten se helpoin tapa purkaa vetarit ja loota, mutta tulihan ainakin ulos. :-D

 

Kupla_13_zpsruhlywgd.jpg

 

Seuraavien iltojen ohjelmassa taitaa olla osien puhdistusta liuottimella, ei kovin kuvauksellista, mutta ainakin omasta mielestä kivempi alkaa jatkamaan kuivilla ja puhtailla osilla eteenpäin.

 

Kone sai säilöpaikan tallin nurkasta, tutkittaneen hänen kuntonsa kuhan kopan saa maalarille päin. Ei olisi välttämätöntä innostusta suurempaan koneremonttiin, kun näillä näkymin sellaisen saa jo tehdä kesällä Saksasta ostettuun käyttöautoksi nimitettävään rinkelikeulaiseen TFSI-koneeseen. :-D

 

Kupla_12_zps2ngffgbn.jpg?t=1444062814

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...