Guest Juhis. Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 (edited) Aloitetaanpa ensimmäisenä postauksena foorumille projektitarinan alkupotkulla. =) Pienimuotoista autonrakentelua tullut harrastettua aiemminkin, ja tulipa jatkumona ostettua Rouvalle merkkipäivälahjaksi tällainen Kupla vuodelta 1966, josko saisi Rouvaakin vähän enemmän innostumaan autotallissa puuhailusta kun olisi oma projekti kyseessä ;-) Ajattelin että Käferi olisi sopivan yksinkertainen projekti ja osat suht edukkaita, sen verran raja-arvoja halusin asettaa projektille että tuli katseltua enemmän juurikin näitä pre-1967 –mallisia. Olisihan voinut tietysti olla ”paksutolppainenkin”, mutta ompahan edes omaan silmään kauniimmilla lokasuojilla ja luukuilla. Kun en omaa hitsauslaitteita niin toiveissa oli löytää suht vähän sitä puolta vaativa aihio jollainen löytyikin ennen pitkää, auto on edellisen omistajan aloittama projekti, mutta innostus oli kaiketi lopahtanut jo tovin aikaa sitten kun auto oli seissyt samoilla sijoillaan betonilattiaisessa hallissa vuodesta 1999, joten olihan se jo aikakin ottaa ulos tuulettumaan. Kertoman mukaan suht kaikki osat pitäisi olla mukana, ja niitä tulikin irroitettuna neljä laatikollista. Eilen saatiin auto kotiin, pitänee alkaa tehdä inventaariota mitä käyttökelpoista löytyy ja mitä pitää hankkia. Ensi katselulla auto vaikutti aikalailla hyväpeltiseltä, maalauksen pohjatöitäkin oli jo aloiteltu ja moottori vaikuttaa olevan eheänä, edellisen omistajan muistin mukaan vaihdelaatikon 4-vaihteessa oli ”jotain” häikkää, joten ehkä toimiva laatikko pitää pistää suosiolla hankintalistalle. Jatkanen projektitarinaa tähän ketjuun kun homma etenee, tyhmältä tuntuviakin havaintoja ja kysymyksiä saattaa tulla kun ei ole ilmajäähdytteisiä Volkkareita ennen tullut harrastettua. Mitä tästä sitten pitäisi tulla? Kun noita muita ei-alkuperäiskuntoisia harraste-autoja on jo muutama, niin Kuplasta olisi ajatus tehdä museoauto, ehkäpä ”perioid-correct” extroilla (näkyvin ”extra” omaan silmään olisi ehkä jo aloitetun projektin mukaisesti maalata kupeet eri värillä kun itse auto, jota ei muutamaa erikoismallia(?) lukuun ottamatta taida kyllä uutena olla tarjottu kun avoissa, mutta näyttääpä Nettiautossa tälläkin hetkellä olevan yksi harmaa ’64 vaaleilla kupeilla, joten tuo voitaneen laskea aikakauden varusteluksi) ja saada hänet (siis auto) viisikymmenvuotisajelulle ensi kesälle. Onko Suomessa joku valikoimaltaan, hinnaltaan ja palvelultaan ylivoimainen varaosafirma (HotCars, Kuplapaja ym.) vai eBay.de:kö on kätevin osienhankintakanava näissä? Edited September 3, 2015 by Juhis. Quote
Tanhis Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 Aircooled.fi Paruzzi.fi neoretro.fi hotcars.net kuplapaja (asiantuntemusta) keiteleen kone Tuossahan nuo suomen pääosakauppiaat listattuna. Aika ryhdikkään näköinen projekti ja tuosta saa varmaan aika pienellä vaivalla hyvän jos ei hitsattavaa ole. Ekaksi kannattaa tarkistaa ruosteen osalta takapyörän etupuoli, etupyörän takapuoli, akun upotus, helmakotelot, takapurkurin kiinnikkeet ja tietty varapyöräkotelon pohja. Jos noissa edellämainituissa ei ole ruostetta niin tuskin suuria hitsattavia muualtakaan löytyy. Quote
Guest Juhis. Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 Kiitoksia vaan vinkeistä. Tuo Kuplapaja taitaa pitää ainakin haarakonttoria tuossa Elimäellä, joka sinänsä lähellä, pitänee käydä tutustumassa paikanpäällä ainakin siihen. Pitänee tyhjentää sisusta ensitöikseen, ja katsoa pohjan kunto kauttaaltaan. Helmat vaikuttivat ainakin ehjiltä ja pohjalevy vaikutti jo edellisen omistajan läpikäymältä ja oli (jostain syystä) maalattu siniseksi. Varapyöränkotelon osasinkin katsoa (joku joskus vinkannut että sieltä nämä ruostuu). Lokasuojien alusten katselu oli taskulampun varassa, mutta varmaan lähipäivinä ottaa lokasuojat irti jolloin selvinnee loputkin potentiaaliset ruostepaikat. Quote
Guest Juhis. Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Folkkari saatu jo liuotinpesun jälkeen sisään talliin, vaikkei tallikausi vielä oikein käyntiin ole lähtenytkään. Pölyn alta paljastui odotetusti jo aloitettu projekti. Jonkunasteisessa hiontamaalissa. Sisätilatkin näyttävät kohtuullisilta, katsotaan minkälaiset noista pesemällä saa. Penkinpäälliset ja ovipahvit liene alkuperäiset, lattiamatto vaikuttaa jossain vaiheessa vaihdetulle. Kojetauluakaan ei ole vuosikymmenten saatossa "pilattu" paitsi parilla ylimääräisellä varoitusvalon reijällä radion paikan yläpuolella. Radion paikalla on hieno peitelevy, voisiko olla ettei autossa ole koskaan radiota ollut. Kojetaulukin on maalattu, harmittavasti pinta ei vain ole kiiltävän musta, joten sekään ei taitane rajoittaa jatkon värivalintaa, uudestaan joutunee maalaamaan jokatapauksessa. Alkuperäistä väriäkään ei ole vielä näkynyt mistään, mutta katsotaan purkaessa tuleeko mitään muuta vastaan kun mustaa. Onhan tämä tietysti voinut olla mustakin. Kaivelin samalla historiatietoja Kuplasta, valmistenumeron 116 617 xxx perusteella auto on siis valmistunut tammikuussa 1966 (ja ompa vielä "isolohko" 1300), ja edellinen katsastus on toimitettu vuonna 1996, joten samalla "6-vuosien" jatkumolla seuraava katsastuskin olisi loogista toimittaa vuonna 2016. :-D Jatketaanpa kun pääsee purkuhommiin. :-) Quote
Guest Juhis. Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 (edited) Projekti nytkähti taas menneenä viikonloppuna pikkusen eteenpäin. Lokasuojat lähtivätkin odotetusti kiroilematta irti, kun olivat vaan malliksi kiinnitettykin. Auton mukana tulleista lapuista löytyi myös "projektipäiväkirja" jonka mukaan pari talvea oli käytetty auton kanssa askarointiin 90-luvun loppupuolella. Tuolloin mm. nostettu koppa pois alustasta ja "hitsausta"-merkittyjä päiviäkin oli jonkun verran, joka selittänee nykykunnon vähäruosteisuutta. Repsikan oven alakulma ja takapalan kulma on tähän mennessä ainoat kohteet joista peltitöiden tarvetta olen havainnut. Pölyjen pesun jälkeen: Sisustastakaan ei purun jälkeen löytynyt suurempia yllätyksiä, Muuta kun se että auton alkuperäinen väri vaikuttaisi olevan punainen. Sisustan suhteen suunnitelmana irtoruosteiden irroitus ja peltien maalaus. Josko vaikka mustaksi tällä kertaa. Onko kokeneemmilla suosituksia maalista lattiapeltiin? Harrastusta tuli jatkettua moottorin irroituksella, kohtuullisen helpostihan sekin läksi näin ensikertalaiselta, kolme pulttia alapuolelta ja yksi tuuletinkopan takaa, Rouvan avustaessa (muutenkin kun neuvomalla vierestä, toim. huom.). :-) Vaihdelaatikosta näyttää vuotaneen öljyä joltain puolelta, ja edellisen omistajan muistelu että siinä olisi jotain vikaa 4-vaihteessa sai jatkamaan purkuhommia. Muut pultit ja kiinnikkeet lähtivätkin mukavasti irti, harmittavasti työkaluista puuttui 36mm hylsy vetareiden irroitusta varten pyörän keskiöstä, joten harrastus loppui eiliseltä siihen. Josko joku päivä jatkamaan työkalukaupan kautta. Edited September 21, 2015 by Juhis. Quote
Guest Juhis. Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 (edited) Osaako joku muuten sanoa mikä tämä konehuoneessa tulipellissä oleva mötikkä on? Ennen sisustan purkua arvelin että kyseessä olisi jonkunlainen tuuletin, mutta kääntöpuolelta ei löydykkään kun piirilevy ja tulipellin toisesta reunasta tämän pötkylän taustaan johdoin yhdistetty virtalukko, johon yksi auton mukana tulleista avaimista käy. Virtalukon ajattelin ensin olevan jonkunlainen "varkaussuoja", mutta mikähän tuo putkilo on? Pahoitteluni epäselvistä kännykkäkuvista. :-/ Edited September 21, 2015 by Juhis. Quote
Tanhis Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Itse veikkaisin jonkun sortin hälyttimeksi ja iso mötti voisi olla sireeni. Quote
Kharon Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Näyttää kovin hälyttimen sireeniltä, kyllä. Se, että siihen on oma avain, puoltaa vielä sitä että se on hälytin. Quote
-tipi- Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Kaivelin samalla historiatietoja Kuplasta, valmistenumeron 116 617 xxx perusteella auto on siis valmistunut tammikuussa 1966 Helmikuussa, näemmä loppupuolella: Beetle VIN / Chassis Numbers Each chassis number is the last vehicle produced in that month. Year Chassis 1966 Jan 116 543 112 Feb 116 622 320 ja ompa vielä "isolohko" 1300 Eipä ihme koska 1300 tuli '66 vuosimalliin ns. vakioksi. Jos katsotaan moottorinumeroita autosi valmistusajankohtana, nähdään että 1300:sia tehtiin kymmenkertainen määrä 1200 verrattuna. Quote
Guest Juhis. Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Helmikuussa, näemmä loppupuolella: Eipä ihme koska 1300 tuli '66 vuosimalliin ns. vakioksi. Jos katsotaan moottorinumeroita autosi valmistusajankohtana, nähdään että 1300:sia tehtiin kymmenkertainen määrä 1200 verrattuna. Nojuu, kiitoksia korjauksesta. Tässä ehkä viimeistään huomataan että aloitteleva Volkkariharrastaja täällä puuhailee. :-) Quote
Guest Juhis. Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Aloitteleva Volkkariharrastaja on ehtinyt noutaa Motonetistä 36 mm hylsyn ja sopivat ulosvetäjät, joten alkoi vetaritkin purkautua ja laatikko irrota pikkuhiljaa autosta. Ei ollut pultitkaan ruosteessa kun oli vanhanajan oppien mukaan pohja hyvin öljytty. Tällä kertaa öljyiset osat näyttivät vaan olevan hyvinkin vaihdelaatikon ympärillä. Ja tulipa tuo laatikkokin tuolta ulos. En tiedä oliko tämä sitten se helpoin tapa purkaa vetarit ja loota, mutta tulihan ainakin ulos. :-D Seuraavien iltojen ohjelmassa taitaa olla osien puhdistusta liuottimella, ei kovin kuvauksellista, mutta ainakin omasta mielestä kivempi alkaa jatkamaan kuivilla ja puhtailla osilla eteenpäin. Kone sai säilöpaikan tallin nurkasta, tutkittaneen hänen kuntonsa kuhan kopan saa maalarille päin. Ei olisi välttämätöntä innostusta suurempaan koneremonttiin, kun näillä näkymin sellaisen saa jo tehdä kesällä Saksasta ostettuun käyttöautoksi nimitettävään rinkelikeulaiseen TFSI-koneeseen. :-D Quote
Tanhis Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Loota taitaa tulla helpoiten ulos rummusta rumpuun pakettina mutta tietty rummut on helpompi purkaa pois kun on jotain mitä vastaan vääntää. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.