VW-63 Posted October 16, 2015 Posted October 16, 2015 (edited) Minkäslaisia vahvempia vetari/nivel kombinaatioita porukat on käyttänyt T1 irs laatikon kanssa? Laatikon puoleiset vetarin laipat on työn alla (omegan perään) ja nyt pitäisi päättää mille nivelelle jako tehtäisiin. Ainakin Porche 930, VW T2 ja VW T4 ( ilmeisesti sama kuin 944) niveliä näyttäisi olevan mailmalla käytetty. Kuinkahan näihin saa sopivan mittaisia vetareita vai joutuuko teettämään? Ville Edited October 16, 2015 by VW-63 Quote
Guest Posted October 18, 2015 Posted October 18, 2015 (edited) O Edited April 7 by tomi seppälä Quote
VW-63 Posted October 19, 2015 Author Posted October 19, 2015 Enpin vetareita ja niveliä näyttäisi löytyvän ainakin ameriikan puolelta. Pitänee selvitellä osien saatavuutta hieman lähempääkin. Onko T2 nivel sama kuin 944 vai onko 944 sama kuin T4? Linkistä alla saa sellaisen kuvan että T4=944 Tällainen sivu löytyi, jossa eri nivelien eroavaisuudet on esitetty. http://blindchickenracing.com/How_to/CVJoints_Axles/cv_joints_101.htm Kannattaisiko pyörännavan akselia sovittaa välilaipalla vaikka 930 nivelelle vai jääkö vain harrastamisen iloksi ja vetarin heikoimmaksi kohdiksi? Quote
kari kittilä Posted October 19, 2015 Posted October 19, 2015 Mulle tuli nuo lyhimmät Empin cromoly vetarit täältä APPLETREE AUTOMOTIVE. Noita lyhennettiin vielä 20mm että saatiin sopivat. Nivelinä on typ2 100mm. Hyvin on kestäny 280nm väännön. Quote
Guest Posted October 21, 2015 Posted October 21, 2015 (edited) o. Edited April 7 by tomi seppälä Quote
VW-63 Posted October 21, 2015 Author Posted October 21, 2015 Kyllä nämä kuplaan olis tulossa. Tuppaa olemaan (turhan) usein vaan sellainen tapa, että vaikka jotain olisi saatavana valmiina niin se pitää silti tehdä ite:) Reilu pari lirtaisen vaparin perään nuo olisi tulossa, joten varmaan menisi hyvinkin T2 nivelillä ja adapreillakin. T2 ja 930 niveliä näyttäisi molempia olevan saatavilla myös cromo häkillä ja pelkkää häkkiäkin saa varaosana. Quote
kari kittilä Posted October 21, 2015 Posted October 21, 2015 Laatikonpään 100mm laipat saa CSP:ltä josta omani ostin. Quote
VW-63 Posted October 21, 2015 Author Posted October 21, 2015 Laatikonpään 100mm laipat saa CSP:ltä josta omani ostin. Tähän laatikkoon on tulossa omegan 45% lukkoperä, joten laipat joutuu kuitenkin tekemään omegan vetarin sisänivelen tumpeista (akselit siis lähtevät vetämällä irti perän pikkurattailta toisin kuin T1 perästä). Myös laatikon posket ja poskilaakerit tulevat olemaan jotain muuta kuin hylly tavaraa joten T1 laatikkoon käyviä laippoja ei saa oikein hyödynnettyä. Hommasitko myös pyörän napa-akselit 100mm nivelille vai teikö adapterit vakio napa-akselille? Quote
kari kittilä Posted October 21, 2015 Posted October 21, 2015 Tähän laatikkoon on tulossa omegan 45% lukkoperä, joten laipat joutuu kuitenkin tekemään omegan vetarin sisänivelen tumpeista (akselit siis lähtevät vetämällä irti perän pikkurattailta toisin kuin T1 perästä). Myös laatikon posket ja poskilaakerit tulevat olemaan jotain muuta kuin hylly tavaraa joten T1 laatikkoon käyviä laippoja ei saa oikein hyödynnettyä. Hommasitko myös pyörän napa-akselit 100mm nivelille vai teikö adapterit vakio napa-akselille? Mulla on Porschen tukivarret, navat ja jarrut Ghiassa niin noita napa-akseleita ei tarvinnut hommata. Quote
Guest a-p Posted October 22, 2015 Posted October 22, 2015 Kuinka paljon pitää perämurikkaa muokata että sopii kuplan askiin? Saattaa olla itselläkin intoa laittaa lukkoöerä. Quote
VW-63 Posted October 22, 2015 Author Posted October 22, 2015 Riippuu perämurikasta:) Ulkomuistista ja noin mitoilla B-mallin omegan perä vakio poskiin soveitettuna: - Murikan halkasiijasta pari milliä pois, niin että kuplan hammaspyörän saa paikalleen - uudet reijät hammaspyörän kiinnitykseen - toisen puolen poskilaakeria pitää siirtää n. 11mm sisäänpäin ja ja ottaa kaulalta muutama kymppi pois. - Ja luonnollisesti poskilaakerien shimmaus. Toiselle puolelle taitaa tarvita useamman millin shimmit. - Vetarin lähtölaipat sitten sen mukaan minkälaiset akselinpätkät sattuu löytämään ja miten haluaa tehdä. Varmaan aika monen auton perän saa varmaan sovitettu kuplan IRS askiin (swingiin tuskin löytyy sopivia aihioita) mm. Subarun torseeniperän (mallia en muista) näyttäisi saavan vielä pienemmillä muutoksilla paikalleen. Quote
Guest a-p Posted October 22, 2015 Posted October 22, 2015 Ok kiitos. Kattelin että nettivaraosasta löytyusi ainakin opelin murikoita. Quote
VW-63 Posted November 4, 2015 Author Posted November 4, 2015 muokattu pooppeli: Onko kuva netistä löytynyt vai löytyykö perä ihan omasta tallista? Onkohan vetarin laippa tehty opelin nivelestä vai onkohan akseleita hitsailtu? Quote
PZQ Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Jos joku tarvii 3000-B-omegan lukkoa, niin kaverilta olisi ostettavissa -Pete- Quote
P_Valtonen Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Onko kuva netistä löytynyt vai löytyykö perä ihan omasta tallista? Onkohan vetarin laippa tehty opelin nivelestä vai onkohan akseleita hitsailtu? Kuvattu omasta toimestani HemiMotorssin tilossa 2014. Vetarin laipat tehty pOoPELin osista hitsaamalla niihin väärän merkkistä osaa kiinni. Made-In-Heinola siis. Huomaa että ylemmästä selityksestä poiketen, noihin ei ole tehty uusia reikiä, vaan vanhoja muokattu. Juttelin HeMi'n kanssa aikoinaan ja selvis että noita ei riitä myyntiin asti, kun aihiot vähissä. Eli jos mä tarviaisin tommosen perän, ettisin itte peräaihion ja hoitasin sen sitten tuonne HeMille työn alle. http://www.hemimotors.fi/sivu/yhteystiedot-50 Laita maili, puhelimeen vastaaminen vähän miten sattuu..... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.