Jump to content

Kestävämpi laturinhihna?


Guest Bugfuel

Recommended Posts

Mitäs hihnoja olette käyttäneet virikoneissa menestyksellä?

 

Alupyörä kampuralla ja krominen laturilla. Olen koittanut pyöriä saada linjaan niin hyvin kuin suinkin, mutta aina vaan heittää hihnan pois kun antaa paikallaan jengaa.

 

Kierrokset nousee (ja laskee) niin pirun hätäsesti että laturi/flekti ei kerkiä mukaan, ja hihna venyy rutosti ja alkaa vatkaamaan ja hyppää pois.

Eilen hihna juoksi hevoshaan poikki ja säikäytti hepan pahanpäiväisesti "IIK mikä toi on!?? Se tulee kohti, apuva!"

 

Gates hihnat kuulemma muissa merkeissä parempia, eivät venyisi niin paljoa?

 

Kellään ollu samaa ongelmaa?

 

Vai rakennanko suosiolla hihnalle ohjainrullan selkäpuolelle siihen mistä se pullistelee?

 

En halua jättää löysällekään, se tarraa kuitenkin niin hyvin kiinni etei se luista ja sitten linkoutuu entistä hepommin jorpakkoon.

 

Yleensä syy on ollut hihnapyörien linjauksen virheet mutta alan olemaan epätoivoinen

 

Jan

Link to comment
Pikkasen aihetta liipaten...

 

Mä heitin edellisestä koneesta kromisen hihnapyörän helkuttiin jatkuvan remmin kitinän takia. Orkkispyörän vaihtamalla luistaminen loppui.

 

 

Orgispyörällä ei enää iso pyörä ole linjassa, mittaheittoja saatana pingpong osissa joka suuntaan ¤&")¤""&(="#=

 

Jan

Link to comment

Oikein kun laittaa ropelihatun päähän ja funtsii tota, niin tulee ajatelleeksi että se flektin aiheuttama vastus siellä laturiakselin toisessa päässä jarruttaa niin saamaristi, että jos hihna ei antaisi periksi, niin joku muu antaisi.. akseli mutkalle tai poikki tai ropeli palasiksi. Sen takia kylläkin on ropelin siivet hitsattu ja mokoma tasapainotettu, mutta silti huolettaa.

 

Jos saan hihnan pysymään paikallaan luistamatta ja venymättä, niin joku muu paikka sanoo poks. Oliskohan siihen laturin päähän mahdollista sovittaa joku viskokytkimellä varustettu pyörä, joka ensin antaa periksi vähän ja vasta viiveellä alkaa tarraamaan akseliin kiinni? Se ratkaisisi ton ongelman aika hienosti. Hmm. Jousitettu kytkinlevyn keskiö toimii vähän samaan tapaan.. yksinkertainen mekaaniselal jousella toteutettu kikkare joka jousivoimaa vastaan antaa periksi jonkun matkaa...

 

Äh.

 

menee päivä pilalle jos ei saa pumpata kaasua valoissa riisikuppien vieressä ;)

 

 

Jan

Link to comment
Guest arto linden

Laita liukastetta hihnaan niin ryntäytettäessä luistaa...

viritys "raamattu" tälläistä vinkkiä ehdottaa. Antaa kiihdytykseen vielä muutaman hepan lisää...

Link to comment

Päädyin hakemaan yksinertaisen ratkaisun jota joudun odottelamaan saapuvaksi hetken:

 

http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 0671757772

 

Pitäisi auttaa, ja tällä hihnalla voi kireyden säätää oikeaksi.

Oikea kierys antaa hihnan luistaa alkuun hiukan, kuten Arto mainitsit.

Liian kireä hihna syö laturin laakereita ja kova ryntäytys saattaa murtaa flektin keskiön kun luistoa ei ole. Ilmeisesti se on heikoin kohta tossa systeemissä.

 

Jan

Link to comment

Itseäni kävi v***tamaan kun joka kerta kun valoista lähti on remmi irti =)

Ei siinä mitkään "ihme remmit" auta...

..."tälle kaudelle" tilasin Tompalta moniurahihnasetin kiristimellä niin luulisi pysyvän paikallaan! Empiiristä tutkimus tietoa tulee alkukesästä ;)

Ei se flekti keskeltä hajoa, kyllä ne "palat reunoilta" pyrkii pakenemaan kopan läpi ensin! Kokemusta on =)

Link to comment

Ei se flekti keskeltä hajoa, kyllä ne "palat reunoilta" pyrkii pakenemaan kopan läpi ensin! Kokemusta on =)

 

Siksi ne hitsataan ne palat kiinni ja koko paska tasapainotetaan... akselissa kiinni. :)

 

Kaupastakin saa valmiiksi hitsattuja, mm. www.aircooled.fi sivuilta löytyy.

 

Jan

Link to comment

mulla on vakio kokoinen alupyörä.

 

Kyse ei ole ainoastaan korkeista kierroksista vaan myös nopeasta kiertonopeuden kiihtyvyydestä. Äkkinäisiä momentteja ja paljon vastusta (ilma).

 

On mulla monasti ollut 8000 lasissa. Enempää ei mittari näytä joten en tiedä mihin asti kiertää.

Link to comment

Eiks sen hihnan voi hieman tavanomaista kätevämpi kaveri korvata ketjulla.. Olis aikas mageen näkönenkin.. :) Raussi alkaa uuden bisneksen, sorvaa rattaita hihnapyörien tilalle...!

Link to comment

Jan, oikein arvasit ;)

Alkuperäisestä saksalaisesta puhaltimesta kannattaa tigillä hitsattua (ei tarvitse syöttää lisäainetta, pelkkä "sulatus" riittää) ja päälle tasapainoitus...

Säikäyttää hieman kun puhallin "losahtaa" kesken kiihdytyksen!!!

Kuten edellä mainittu se ripeä kiihdytys on pahempi kuin tasaiset kovat kierrokset.

Link to comment

Keskustelin tuossa paikallisen jenkkivaraosakauppiaan www.tradeparts.info kanssa ja kyllä, jenkkiremmeissä on kuulemma yleensä useampia kudoskerroksia kuin euroautoihin tarkoitetuissa, myös muissa merkeissä kuin Motorcraft. Mm. GM:n Goodwrench on hänen mukaansa hyvälaatuinen. Ongelmanpoikanen on se, että niissä ei tietenkään ole mitään millimittoja merkittynä, tarttis tietää minkä amerikanauton mikäkin remmi on sopivan mittainen. Täytyypi mallin mukaan käydä joskus vertaamassa.

Link to comment

Mulla ei sileitä hihnoja ookkaan. Vanhat sileet olis profiililtaan kuplana sopivammat, nykyään myytävät ei ole aina ihan oikeassa V kulmassa jne. ja riittävän kapeaa ei taho aina löytyä. Eli hihna ei istu urassa tarpeeksi syvällä ja hihnan profiili on eri kuin uran profiili. Kunnes kuluu, tietty.

Siksikin uudet hihnat tykkää mennä mutkalle tai lähteä karkuun.

 

Jan

Link to comment

Ongelma korjattu. Rakentelin ohjainrullan hihnan selkäpuolelle, sinne löystyvälle puolelle (bensapumpun ja hihnan väliin).

Rulla syntyi yhdestä uudesta laturin laakerista (isompi) ja kahdesta kampuran öljynheitto-prikasta. prikat sivulla ohjaa hihnaa tarvittaessa ja laakerin ulkokehä ottaa kiinni hihnan selkämykseen melko kevyesti normaalitilanteessa. En siis tehnyt "kiristinrullaa" varsinaisesti, kun ei noi V urahihnat oo semmoseen kai tehty. Mietin tekiskö jousikuormitetun kiristimen mutta sitte luovuin ideasta ja aattelin että yksinkertainen on kaunista. Tänään jo sen jälkeen hiukan kierrättelin, ja siinä vaiheessa kun edellinen hihna olisi lentänyt jo aikaa sitten hevon kuuseen, tuo oli kiltisti yhä paikoillaan.

 

Ostin Motonetistä halvan hihnan kokeeksi, mutta kun tulin kotiin niin oli aircooled.netin paketti odottamassa.. kaksi Gatesin hihnaa. No nyt on hihnoi. Gatesit saa kulkea takakontissa. (nii joo mun kuplassa on takakontti ;) )

 

koejoksi kelpasi matka takas tallilta kotiin (40-50km) eik ollu muuta ongelmaa ku pito... kaik tiet jäässä näin yöllä :D Nelosella moottoritiellä kun painoi hiukan lisää kaasua ni jo on perä irti. Sydän kurkussa pari kertaa. Mutta pakkohan sitä hihnaohjuria oli testata ;)

 

Jan

Link to comment

Noni, nyt olis rullasta kuvia.

 

Kone on paskanen ku mikä, pitäis pestä. Rapaa lenteli vähän koeajolla kun ei ollu kaik pellit paikoillaan. Muutenki tuo konehuone on vähä keskeneräinen.

 

idler01.jpg

 

idler02.jpg

 

idler03.jpg

 

 

Rulla on uusi laturin laakeri, josta otin ensin pölysuojat pois. Sitten hitsasin molemmin puolin siihen kampuran päätyyn kuuluvan öljynheittäjäprikan. Sitte väkästeliln siihen telineen. Automaattista kiristystä ei ole siis, vaan tuo on jäykkä. Se painaa aivan pikkuisen hihnan selkäpuolta, niin että se ei värise. Kierrätettäessä hihna koittaa löystyä ja törmää rullaan kunnolla, ja rulal pyörii mukana. Kuten rasvasta näkyy.. ylimääräinen vaseliini roiskui pölysuojan välistä ulos. (pakkasin omat rasvat sinne kun työn aikana se piti tyhjentää orggis vaseliinista)

 

Ruma se on, mutta toimii!

 

Jan

Link to comment
  • 5 months later...
Mikä on numero aircooled.netistä tulleessa hihnassa?

 

 

Ostin kaksi, eripituiset. En muista numeroa enka pysty enaa tarkistamaan, en edes tieda missa ne on :)

Kenties takakontissa. (mun kuplassa on takakontti...heh)

 

Jan

Link to comment
Mikä on numero aircooled.netistä tulleessa hihnassa?

 

 

Ostin kaksi, eripituiset. En muista numeroa enka pysty enaa tarkistamaan, en edes tieda missa ne on :)

Kenties takakontissa. (mun kuplassa on takakontti...heh)

 

Jan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...