Guest Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Mitäs hihnoja olette käyttäneet virikoneissa menestyksellä? Alupyörä kampuralla ja krominen laturilla. Olen koittanut pyöriä saada linjaan niin hyvin kuin suinkin, mutta aina vaan heittää hihnan pois kun antaa paikallaan jengaa. Kierrokset nousee (ja laskee) niin pirun hätäsesti että laturi/flekti ei kerkiä mukaan, ja hihna venyy rutosti ja alkaa vatkaamaan ja hyppää pois. Eilen hihna juoksi hevoshaan poikki ja säikäytti hepan pahanpäiväisesti "IIK mikä toi on!?? Se tulee kohti, apuva!" Gates hihnat kuulemma muissa merkeissä parempia, eivät venyisi niin paljoa? Kellään ollu samaa ongelmaa? Vai rakennanko suosiolla hihnalle ohjainrullan selkäpuolelle siihen mistä se pullistelee? En halua jättää löysällekään, se tarraa kuitenkin niin hyvin kiinni etei se luista ja sitten linkoutuu entistä hepommin jorpakkoon. Yleensä syy on ollut hihnapyörien linjauksen virheet mutta alan olemaan epätoivoinen Jan Quote Link to comment
Ketsa Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Pikkasen aihetta liipaten... Mä heitin edellisestä koneesta kromisen hihnapyörän helkuttiin jatkuvan remmin kitinän takia. Orkkispyörän vaihtamalla luistaminen loppui. Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Pikkasen aihetta liipaten... Mä heitin edellisestä koneesta kromisen hihnapyörän helkuttiin jatkuvan remmin kitinän takia. Orkkispyörän vaihtamalla luistaminen loppui. Orgispyörällä ei enää iso pyörä ole linjassa, mittaheittoja saatana pingpong osissa joka suuntaan ¤&")¤""&(="#= Jan Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Oikein kun laittaa ropelihatun päähän ja funtsii tota, niin tulee ajatelleeksi että se flektin aiheuttama vastus siellä laturiakselin toisessa päässä jarruttaa niin saamaristi, että jos hihna ei antaisi periksi, niin joku muu antaisi.. akseli mutkalle tai poikki tai ropeli palasiksi. Sen takia kylläkin on ropelin siivet hitsattu ja mokoma tasapainotettu, mutta silti huolettaa. Jos saan hihnan pysymään paikallaan luistamatta ja venymättä, niin joku muu paikka sanoo poks. Oliskohan siihen laturin päähän mahdollista sovittaa joku viskokytkimellä varustettu pyörä, joka ensin antaa periksi vähän ja vasta viiveellä alkaa tarraamaan akseliin kiinni? Se ratkaisisi ton ongelman aika hienosti. Hmm. Jousitettu kytkinlevyn keskiö toimii vähän samaan tapaan.. yksinkertainen mekaaniselal jousella toteutettu kikkare joka jousivoimaa vastaan antaa periksi jonkun matkaa... Äh. menee päivä pilalle jos ei saa pumpata kaasua valoissa riisikuppien vieressä ;) Jan Quote Link to comment
Guest arto linden Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Laita liukastetta hihnaan niin ryntäytettäessä luistaa... viritys "raamattu" tälläistä vinkkiä ehdottaa. Antaa kiihdytykseen vielä muutaman hepan lisää... Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Päädyin hakemaan yksinertaisen ratkaisun jota joudun odottelamaan saapuvaksi hetken: http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 0671757772 Pitäisi auttaa, ja tällä hihnalla voi kireyden säätää oikeaksi. Oikea kierys antaa hihnan luistaa alkuun hiukan, kuten Arto mainitsit. Liian kireä hihna syö laturin laakereita ja kova ryntäytys saattaa murtaa flektin keskiön kun luistoa ei ole. Ilmeisesti se on heikoin kohta tossa systeemissä. Jan Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Itseäni kävi v***tamaan kun joka kerta kun valoista lähti on remmi irti =) Ei siinä mitkään "ihme remmit" auta... ..."tälle kaudelle" tilasin Tompalta moniurahihnasetin kiristimellä niin luulisi pysyvän paikallaan! Empiiristä tutkimus tietoa tulee alkukesästä ;) Ei se flekti keskeltä hajoa, kyllä ne "palat reunoilta" pyrkii pakenemaan kopan läpi ensin! Kokemusta on =) Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Ei se flekti keskeltä hajoa, kyllä ne "palat reunoilta" pyrkii pakenemaan kopan läpi ensin! Kokemusta on =) Siksi ne hitsataan ne palat kiinni ja koko paska tasapainotetaan... akselissa kiinni. :) Kaupastakin saa valmiiksi hitsattuja, mm. www.aircooled.fi sivuilta löytyy. Jan Quote Link to comment
Per Jernström Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Millaisilla kierroksilla ne tahtoo irrota? Quote Link to comment
Racing Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Erään lehden mukaan 7500 ja yli joten aika harvalla oikeasti on tarvetta. Quote Link to comment
Per Jernström Posted March 15, 2006 Share Posted March 15, 2006 Onko se "powerpyörällä" vai vakiokiekolla? Quote Link to comment
Guest Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 mulla on vakio kokoinen alupyörä. Kyse ei ole ainoastaan korkeista kierroksista vaan myös nopeasta kiertonopeuden kiihtyvyydestä. Äkkinäisiä momentteja ja paljon vastusta (ilma). On mulla monasti ollut 8000 lasissa. Enempää ei mittari näytä joten en tiedä mihin asti kiertää. Quote Link to comment
Guest Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 Eiks sen hihnan voi hieman tavanomaista kätevämpi kaveri korvata ketjulla.. Olis aikas mageen näkönenkin.. :) Raussi alkaa uuden bisneksen, sorvaa rattaita hihnapyörien tilalle...! Quote Link to comment
Guest Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 Jan, oikein arvasit ;) Alkuperäisestä saksalaisesta puhaltimesta kannattaa tigillä hitsattua (ei tarvitse syöttää lisäainetta, pelkkä "sulatus" riittää) ja päälle tasapainoitus... Säikäyttää hieman kun puhallin "losahtaa" kesken kiihdytyksen!!! Kuten edellä mainittu se ripeä kiihdytys on pahempi kuin tasaiset kovat kierrokset. Quote Link to comment
Guest Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 en jaksanu hifistellä teettämällä jossain muualla tig hitsauksen, se olisi kyllä ollut varmaan parempi. Itte vetelin migillä, varovasti, paljon taukoja. Jan Quote Link to comment
Guest Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 öömanni said: Eiks sen hihnan voi hieman tavanomaista kätevämpi kaveri korvata ketjulla.. Olis aikas mageen näkönenkin.. :) Raussi alkaa uuden bisneksen, sorvaa rattaita hihnapyörien tilalle...! http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2225-ketjuvetoinen-laturi/ Quote Link to comment
Guest Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 Rapakon takaa sain vinkin FORD hihnasta joka olisi kestävämpi ja sopisi suoraan: osanumero JB-361L Kuulemma Gates tekee fordin hihnat... ? jan Quote Link to comment
Guest Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 No enpä ollu tuota(kaan) nähnyt, luulin keksineeni ihan ite... :) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 Säikäyttää hieman kun puhallin "losahtaa" kesken kiihdytyksen!!! Näyttää muuten kivalta kans: http://www.kustomcoachwerks.com/movies/mayhem.mov (videon loppupuolella) Quote Link to comment
Fileas Posted March 17, 2006 Share Posted March 17, 2006 Hammastettu on parempi, kuin hammastamaton hihna. mullakin lens kuusenjuureen tavalliset kiilahihnat. 10x900 Quote Link to comment
-AP- Posted March 17, 2006 Share Posted March 17, 2006 Keskustelin tuossa paikallisen jenkkivaraosakauppiaan www.tradeparts.info kanssa ja kyllä, jenkkiremmeissä on kuulemma yleensä useampia kudoskerroksia kuin euroautoihin tarkoitetuissa, myös muissa merkeissä kuin Motorcraft. Mm. GM:n Goodwrench on hänen mukaansa hyvälaatuinen. Ongelmanpoikanen on se, että niissä ei tietenkään ole mitään millimittoja merkittynä, tarttis tietää minkä amerikanauton mikäkin remmi on sopivan mittainen. Täytyypi mallin mukaan käydä joskus vertaamassa. Quote Link to comment
Guest Posted March 17, 2006 Share Posted March 17, 2006 Mulla ei sileitä hihnoja ookkaan. Vanhat sileet olis profiililtaan kuplana sopivammat, nykyään myytävät ei ole aina ihan oikeassa V kulmassa jne. ja riittävän kapeaa ei taho aina löytyä. Eli hihna ei istu urassa tarpeeksi syvällä ja hihnan profiili on eri kuin uran profiili. Kunnes kuluu, tietty. Siksikin uudet hihnat tykkää mennä mutkalle tai lähteä karkuun. Jan Quote Link to comment
Guest Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 Ongelma korjattu. Rakentelin ohjainrullan hihnan selkäpuolelle, sinne löystyvälle puolelle (bensapumpun ja hihnan väliin). Rulla syntyi yhdestä uudesta laturin laakerista (isompi) ja kahdesta kampuran öljynheitto-prikasta. prikat sivulla ohjaa hihnaa tarvittaessa ja laakerin ulkokehä ottaa kiinni hihnan selkämykseen melko kevyesti normaalitilanteessa. En siis tehnyt "kiristinrullaa" varsinaisesti, kun ei noi V urahihnat oo semmoseen kai tehty. Mietin tekiskö jousikuormitetun kiristimen mutta sitte luovuin ideasta ja aattelin että yksinkertainen on kaunista. Tänään jo sen jälkeen hiukan kierrättelin, ja siinä vaiheessa kun edellinen hihna olisi lentänyt jo aikaa sitten hevon kuuseen, tuo oli kiltisti yhä paikoillaan. Ostin Motonetistä halvan hihnan kokeeksi, mutta kun tulin kotiin niin oli aircooled.netin paketti odottamassa.. kaksi Gatesin hihnaa. No nyt on hihnoi. Gatesit saa kulkea takakontissa. (nii joo mun kuplassa on takakontti ;) ) koejoksi kelpasi matka takas tallilta kotiin (40-50km) eik ollu muuta ongelmaa ku pito... kaik tiet jäässä näin yöllä :D Nelosella moottoritiellä kun painoi hiukan lisää kaasua ni jo on perä irti. Sydän kurkussa pari kertaa. Mutta pakkohan sitä hihnaohjuria oli testata ;) Jan Quote Link to comment
Guest Posted March 23, 2006 Share Posted March 23, 2006 Noni, nyt olis rullasta kuvia. Kone on paskanen ku mikä, pitäis pestä. Rapaa lenteli vähän koeajolla kun ei ollu kaik pellit paikoillaan. Muutenki tuo konehuone on vähä keskeneräinen. Rulla on uusi laturin laakeri, josta otin ensin pölysuojat pois. Sitten hitsasin molemmin puolin siihen kampuran päätyyn kuuluvan öljynheittäjäprikan. Sitte väkästeliln siihen telineen. Automaattista kiristystä ei ole siis, vaan tuo on jäykkä. Se painaa aivan pikkuisen hihnan selkäpuolta, niin että se ei värise. Kierrätettäessä hihna koittaa löystyä ja törmää rullaan kunnolla, ja rulal pyörii mukana. Kuten rasvasta näkyy.. ylimääräinen vaseliini roiskui pölysuojan välistä ulos. (pakkasin omat rasvat sinne kun työn aikana se piti tyhjentää orggis vaseliinista) Ruma se on, mutta toimii! Jan Quote Link to comment
Juki Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Mikä on numero aircooled.netistä tulleessa hihnassa? Quote Link to comment
Guest Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 www.timovuorenmaa.fi on kans kaikenmoisii, siis todella kaikenmoisii, hihnoja ym. Quote Link to comment
Guest Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Mikä on numero aircooled.netistä tulleessa hihnassa? Ostin kaksi, eripituiset. En muista numeroa enka pysty enaa tarkistamaan, en edes tieda missa ne on :) Kenties takakontissa. (mun kuplassa on takakontti...heh) Jan Quote Link to comment
Guest Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Mikä on numero aircooled.netistä tulleessa hihnassa? Ostin kaksi, eripituiset. En muista numeroa enka pysty enaa tarkistamaan, en edes tieda missa ne on :) Kenties takakontissa. (mun kuplassa on takakontti...heh) Jan Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.