Guest MiL Posted May 25, 2016 Posted May 25, 2016 Miten tuohon olkatappisen kuplan akseliin tulee ne avikset asentaa. Tässä mallissa on krympatty akseliputket keskeltä. Sen lukituspultin kun ottaa pois niin näkyy vain pitkä kierre, eikö tässä mallissa ole sitä pyöreää holkkia, kuin uudemmissa akseleissa. Siis näin: Onko ainoa vaihtoehto vaihtaa suoraa putkea tilalle ja hommata ne pyöriät holkit sinne sisälle. Tämä on setti mitä olen asentamassa: http://www.aircooled.fi/tuote/1593/etuakselin-saatopala-avis-t1-csp Tätä (http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=7022601) koitin lueskella mutta en nyt ymmärrä miten se jousipakkaa pitävä pultti pysyy paikallaan, kun siihen tilalle kairataan ura. Quote
Tanhis Posted May 25, 2016 Posted May 25, 2016 .... en nyt ymmärrä miten se jousipakkaa pitävä pultti pysyy paikallaan, kun siihen tilalle kairataan ura. Se kolo josta se säätöpultti tulee ulos täytyisi olla mahd pieni niin että sallii vain ylös-alas liikkeen eikä sivuille. Sitten säätöpalan yläosa pitää sen ylösalas paikallaan ja myös hampaiden kitkan avulla sivusuunnassa. Ja pultti myös kiristää keskipalan akseliputken sisäpuolelle. Ja oma veikkaus on että tuon krympätyn putken sisällä on silti pyöreä pala. missä on vain kolot krymppäystä varten. Quote
x-pj Posted May 25, 2016 Posted May 25, 2016 Tässä hyviä kuvia akselin rakenteesta. Kuvat on bussin akselista, mutta rakenne on aikalailla sama. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=64301&postdays=0&postorder=asc&start=0 Keskipalan irroitus on aika hankala homma. Minä olen aina kylmästi katkaissut putken ja laittanut uutta putkea tilalle tai kaventanut akselia. Quote
Guest MiL Posted May 25, 2016 Posted May 25, 2016 Eli siellä on tämä palikka olemassa? Ja tää pysyy niillä krympeillä paikoillaan? Lähteekö rautakanki & leka konstein liikkeelle vai pitääkö krympit leikata pois? Uudemmissa tuo on ilmeisesti pistehitsattu ja näissä vanhemmissa puristettu paikalleen. Arveluttaa vaan että jos ne krympit jättää niin pyöriikö tämä palikka madalluksen mukana. Quote
Tanhis Posted May 25, 2016 Posted May 25, 2016 Poraa krympit pois ja hitsaa vain niiden paikalle uutta putkea. Quote
-tipi- Posted May 26, 2016 Posted May 26, 2016 No ihan samanlainen rakennehan siinä on kuin uudemmassakin akselissa. Quote
Guest MiL Posted May 26, 2016 Posted May 26, 2016 053.jpg054.jpg Tämäpä selvensi kaiken! Krympit pois ja peltiä tilalle. Quote
ToniM Posted December 8, 2019 Posted December 8, 2019 Jatketaan tätä keskustelua vielä. Itselläni kirppu, jossa -70 kuplan alusta. Noihin etuputkiin olisi tarkoitus saada Aviksen säätöpalat, jotka jo hommattu, mutta putkissa kuvien mukaiset isot lukituspuristeet. Onnistuuko puristettujen kohtien poisleikkaaminen ja peittäminen uudella raudan palalla, keskikiekon ollessa paikallaan? Uudet rautapalat poisleikattujen kolojen tilalle vai siihen kolon päälle? Päälle laittaessa voisi kuvitelle, että tulee liian väljä tila kiekolle, mutta tilalle laittamisessa pelottaa keskikiekon kiinni hitsaantuminen. Quote
Tanhis Posted December 10, 2019 Posted December 10, 2019 Se on ihan hitsaajasta kiinni saako hitsattua palan kiinni ilman että ottaa kiinni alla olevaan palaseen. Ja isot pojat on sanoneet että nuo klunssit saa lyötyä lämmityksen jälkeen akselin päästä auki, mutta itse sitä mieltä että on suurempi riski saada akseli vinoksi ennen kuin tuo klunssi antautuu. 1 Quote
Oksa Posted December 15, 2019 Posted December 15, 2019 (edited) Itse laikkasin aikoinaan krympat pois ja hitsasin uutta rautaa tilalle. Keskikiekko liikkuu sivusuunnassa, jos pelkää et hitsaa sen kiinni. Akseliputken päästä saa ohjattua takas paikalleen. Muutenkin täytyy kiekko saada pois tieltä et saa kairattua putkeen säätöuran. Janne Edited December 15, 2019 by Oksa Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.