P_Valtonen Posted June 27, 2016 Author Posted June 27, 2016 (edited) Tosson ny vakiosta tehty gasoline-Bumppe, sama joka oli Remuli-1 koneessa. Eli kalvon alle tulee ahtopaine. Pengoin tätä vanhaa tapausta (kelaa puoleen väliin 1-6-2009) ja selvis että tuo on toimiva, mutta esimerkin laitteessa vanha ja hapertunut kalvo anto periksi. Mulla uusi pumppe, (tosin ilmeisesti markkinoiden halvin) mutta kestänee kalvon osalta. Se tuossa hämää, että jaksaako siirtää tarpeeksi pensaa kaasareiden suuntaan. Huhun mukaan vakio pumppu jaksas tuonne 150hp tehoille asti vaparikäytöissä. Tänään meni muita hommia tehdessä. Huomenna otattava itseä niskasta kiinni ja lyhennettävä noi imusarjan pinnapultit. Pääsin sitten koe pöräyttää tuon Edited June 28, 2016 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted June 30, 2016 Author Posted June 30, 2016 (edited) Koekäyttöä Kokeilin räpätinpumppua ja ajoin sillä kaasarit täyteen bensaa. Tää tapahtu vakio pumpun läpi. Ensin paineet oli 0,15bar. Sitten huomasin kaasarin vuotavan "jostakin". Pumppu seis ja ihmettelyä wtf tää pensa tulee. Valui akseleista. No pupppu taas päälle, paineet nousi 0,25bar arvoon ja vuoto jatkui. Paineboksi pois ja täh?, nelos sylinterin läpän päällä varmaan 4cm pensaa. Fittu tää tulvii ja urakalla. Kansi irti ja toisesta vara-kaasarista kansi tilalle. Rojut nippuun ja taas räpätin pärisemään. Ei tulvi enää, hyvä. Nyt paineet nousi 0.35bar arvoon. Jos/kun alan tätä Räpätintä virittämään nii ompahan lähtötilanne tiedossa. Olin jo aikasemmin kasannu aamupäivällä noi kaikki mittairisto hässäkän vaatimat sähköt. Mutta lambda oli pimeenä. Vika paikantu onneksi 12v tupakkasytytin uros-pistokkeen plus napaan. Tähän ohitus ja taas rokkaa :) Viisas kun olin, niin huomasin että olin lainannut edellisenä päivänä kaikki penkkiin liitettävät sähkö jutut kaverille Lahteen. No sitten aloin rakentaa tallini rojuista vartaavia laitteita. Mutta homma meni käteen, kun ei ollu tarpeeksi hyvin tehoa liikuttavia kaapeleita startin / akun väliin. No nyt taas sitten paussia ilmassa. Hommat jatkuu kun saan noi sähköhimmelit taas takas. Tuossa muutama fiilistelykuva. Kasasin laitoksen pihalle, jos vaikka joku pensanpaineletku sattuu oksentamaan kesken koesoiton, nii ei talo pala. Toisaalta tuohon öljyiseen vannaan kun ensin vetäsee pensat ja sitten liekin, nin on siinäkin pihalla tekemisen meininkiä ilmassa :) Huomaa kuvista miehekkään kokonen ö-painevalo edit. isonsin yhden kuvan Edited September 13, 2016 by P_Valtonen 3 Quote
P_Valtonen Posted June 30, 2016 Author Posted June 30, 2016 (edited) Tuosta Wasserin kärettömästä vielä. Oli muuten helppo säätää :) - Koneeseen pyöritä ykkösen kipuna kohdalleen. Mä käänsin 10 ast YKK - Sitten jakaja siihen asentoon että saarnaaja on ykkösen kohdalla. - Tän jälkeen systeemiin virrat päälle - Sitten löysällä ranteella jakajaa ees/taas nytkyttämällä, kunnen löytyy napsuva paikka (puola hakkaa kipunaa) - Tästä pieni kiristys jakajan klämpiin (pyörii käsin, mutta nihkeesti) + tussilla merkintä paikasta klämppiin & jakajaan. Sitten joko lampulla kokeilee tarkemmin ennakkoa, tai veivaa raakana konetta käyntiin :) Edited July 2, 2016 by P_Valtonen Quote
aki67 Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Hienoa huomata että aina ei ajatukset ole ajantasolla. Se opettaa nöyryyttä... Eilen imusarjojen laiton yhteydessä huomasin että imarin pinnapultit vois olla n 5mm pidemmät. Kierre jää vajaaksi. No miljuuna boksista seuraavan pituset pinnapultit kanteen + imarit kiinni. Eilen asensin tulpat paikalleen Mac Tool - työkalulla. Aikoinaan ostin tuon työkalin Pihlajasaaren Arilta. Loistava laite! Mullon ollu myös tuon kopiota useampaa tyyppiä, kaikki kopiot ollu yhtä surkeita tähän mennessä. No sitten tuli sankollinen vettä niskaa. Arvaa mahtuuko tulppahylsyavain nyt tulppaan, kun noi pinnapultit on 5mm liian pitkät :( Hitto että oli onnistumisen fiilistä :D Mikä toi Mac Tool työkalu oikeen on? Quote
P_Valtonen Posted July 4, 2016 Author Posted July 4, 2016 Tyrkkäät siihen tulpan kii ja väännät kanteen kierteen loppuun asti. Sitten vasta momenttiin kiristys muilla työkaluilla. Quote
P_Valtonen Posted July 10, 2016 Author Posted July 10, 2016 (edited) Ihmettelin remminlinjaa viikko sitten ja huomasin että silmämääräsesti katottuna ei olla nyt kyllä opimissa. Mittailin linjaimella muiden hihnapyörien mukaan remmilinjaa ja eihän se ollukaan kuin +10mm fiturallaan. Hienoa... No kun kävin lahdessa, niin sorvasin väliholkin työpaikalla ja nyt remulilinja on OK. Löysin myös turbomania kirjani. Kaivelin tuolta tätä vakio pensapumpun modausta koskevan kohdan. Jenkki Hörhöjen mukaan 135hp ja 7psi (0,48bar) ovat maksimi arvot joissa vakiopumppe rokkaa. Eli ei riitä mihinkään mun käytössä. No kokeilen tuolla nykysellä setupilla, kun kiinnostaa max paine. Huomenna taas koekäyttöpäivä pitkästä aikaa Edited October 25, 2016 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted July 16, 2016 Author Posted July 16, 2016 (edited) Tuossa pielavetelisestä pensaletkun haarasta kuva. Letku yhtä notkeeta koko matkalla, joten kestää koekäytössä sen mikä tarve. Edit Tänään savut otettu koneesta. Komeet jytinät Edited July 16, 2016 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted July 17, 2016 Author Posted July 17, 2016 (edited) Vittu Joo. Tää oli Tässä tältä kesää. Remulin kanssa ollu pientä säätöä ja nyt tuli seinä vastaan. Oksenti laakeri vaihdelootasta. Vika tuntematon (liian tiukka sovite??), seuraus ohessa. Boonuksena ropeli ahtimesta patskana. Nyt ei perse kestä hillota tuota remulimossaa ensi kesään, eli myytävänä pallis/kupla/junis mosa 75/94 (2109ccm), josta penkitetty 128hp palluwaagenin takarenkaasta vaparina ex-omistajan toimesta. Edit- isompi kuva Edited October 9, 2018 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted July 17, 2016 Author Posted July 17, 2016 (edited) Otan remulin jalkoineen, off Set imarit, ahtoputket, pensapumpun, serpentine rojut ja vaijerivivuston irti ja korvaan ne ns vakio osilla. Kärettömät kamat myös irrotan, tuon ahtopaineeseen reagoivan jakajan tarvian latery. Sillon kone on se mikä oli ex omistajalla Aikoinaan penkityksessä Edited July 18, 2016 by P_Valtonen Quote
Roope Posted July 18, 2016 Posted July 18, 2016 (edited) Höh eikai vielä kannata luovuttaa uutta osaa ja motti ajoon. Paljonko tuon kokoisella kuulalaakerilla on maksimi kierrokset ja kuinka monta tuhatta rpm pyöritit siipeä? Edited July 18, 2016 by Roope Quote
tolvana Posted July 18, 2016 Posted July 18, 2016 Ottaako tuo räjähtänyt lakru vastaan myös nuo vinohampaisen aiheuttamat akselin suuntaset voimat? Vois koittaa viistokuulalaakeria tms.vastaavaa... Mistä tuo kompurapyörä on? Quote
P_Valtonen Posted July 18, 2016 Author Posted July 18, 2016 (edited) --> Roope Laakerien rpm alue on tavan lussukka ajolla alueella, mutta vaihtovalolla yli että heilahtaa. Nyt ei tän pitäs ola ongelma, kun en ole kieputtanu kumpaakaan mossa liikaa, jossa tää on ollu kiinni. --> Tolvana Laakeri ottaa juurikin tuon voiman vastaan, mutta hampaiden vinouma taas vääntää toiseen suuntaan. --> Loppu poppoo Koetataas jos tästä nyt tulis joitakin. Ostetaan ropeli Edited September 13, 2016 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Edistymistä :) Nämä nyt pääkoneistajalla asti. Saa nähdä millon on taas laitteet kunnossa ja koesoittamiset jatkuu Quote
P_Valtonen Posted September 28, 2016 Author Posted September 28, 2016 (edited) Pääkoneistaja laittanut kunnolla tuulemaan parissa viikossa. Iltahommana vääntäny molemmat ahtimet vaihteistoineen kasaan. Jibii... Pitäs päästä vaan hakee noi, kun on muutakin tavaraa peräkärrilastillinen valmiina. Jotta juttu ei olis liian helppoa, niin mulle selvis mönttien valmistumisen jälkeen, että nää valmiit remulit on tähän 94/76 mosaani liian pienet. Hitto joo :( Pitäs laittaa pyörii niin lujaa, että paikat olis liian tiukilla. Kun tuota paskomaani ropelia korvaavaa osaa en ole löytäny, laitan Remuli-2'n talviunille. * Tuo valmis ahdinpari eroaa tästä Remuli-2'sta huomattavasti. - Siivistö on pienempi. Nämä uudet sopii parhaiten abaut 1600 koneeseen - Vaihteisto: Remuli-2'n vaihteisto on öljytäytteinen ratas mallinen. Tässä veljesparissa on moniurahihnavetonen vaihteisto, jossa on etuna hitonpaljon yksinkertaisempi rakenne ja öljyttömyys. Lisäetuna on mimimaaliset valmistus kustannukset (jos unohtaa valmiit ahtimen osat). Haittana se että toisioremmi hajoaa pölyksi ylikierrostapauksissa testien mukaan. No toisaalta parempi kait tuhota remmit, kuin ropelien paskominen ratasmallista :/ - Kun siivistö ja vaihteen akseli pyörii samaan suuntaan, kiepsahtaa ahdin väärän kätiseksi. Eli kuplaan asennettaessa remmivaihteellinen ahdin on kokonaan remmilinjan takana, osottaen puhallinkopasta poispäin. Mekaanisesti yksinkertainen rakennelma, mutta hankalampi asentaa ja vaatii suuren tilan koneen takana. Junis, Pallis olis hyviä asennusalustoja. KG ja Kolkki, mahtusko mahtua? * Jatko - Nyt työnalla on vakio 1600 kone, johon laitan remmivetoveljeksistä toisen. Tavote penkittää ja nähdä minne teholuvut nousee alkuperäsestä 50hp tasosta. On sitten vihdoin joku oikea lukema kasvaneesta tehosta. - Alunperin remmivetonen pikkuahdin piti mennä 1200ccm koneeseen testiin, mutta tää homma kuivu kasaan (mitäs vermeet ei valmistunu ajoissa). Nyt hakusessa tuolle toiselle remulille koeajowaunu. Löytyskö vapaaehtoisia? Edit. ei enää koeajo tarvetta :) Jos sullon kupla, niin voin antaa koeajojen ajaksi vm 1973 peräpellin, jonka voit suolestaa tähän käyttöön (silputtu pelti on kuitenki parempi tuholaisten estin kadun varressa, kuin ei peltiä ollenkaan) * Edit Remulimosa 3/4 juttua toisessa topikissa Edited May 30, 2017 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted May 29, 2017 Author Posted May 29, 2017 (edited) Kakkosen ahdin saa tästä uuden ropeli.Hitto minkä kokone!! edit 31-7-2017 Remuli kakkonen-moottori myyty pois rahapulan takia. Klooni osat on hyllyssä, jos vaikka niistä talvella 2017-2018 tekis uutta versiota, ehkä.. Edited November 19, 2017 by P_Valtonen 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.