Jump to content

Tulppa korkkasi...


Guest Mikko Laakso

Recommended Posts

Kävi niinkin hauskanen juttu että koneen vaihdon jälkeen ajelin kaikki 10 kilometriä ja kuskin puolen etummainen tulppa korkkasi ja tietty kannesta jenkat suoraksi... tietääkö kukaan Salon seudulla pajaa/ ammattimiestä joka pääsiäisen pyhinä tekis pikku homman; täyttäisi reijän ja tekis uudet jenkat.

 

Jos löytyy tietoa niin sähköseen postiin tai kännyyn 0451378326.

 

Kiitos

Link to comment
Guest ritariässä

jos kunnon korjauksen haluat, kävele johonkin vw-puotiin ja osta uus kansi ja tee niihin varmistavat venatyöt. sitä ennen voit miettiä johtuko ton kolmospytyn tulpan lentoon lähtö yleisestä kannen väsymisestä/vanhuudesta tai liian kuumana käyneestä koneesta. taustalla kun voi olla niin pelkkä kierteen korkkaaminen tai paha halkeema kannessa ja tulppa mäkeen.

Link to comment

Jaa kolmospytty.Kiitos siitä tiedosta. : ) Nii-i uudet ois aika bueno, tän hetken konkurssiin vaan ei sovi.Kannet ei iha vakiot,jotaa pientä niihi tehty.Oli kyllä kone aikast lämmin,en tosin tiedä millane lämpö normaalia. :> Ei ollu kansi halkikaan.

 

Juu olen noviisi kuplan kanssa. : )

Link to comment
Guest ritariässä

jos ei ollu kansi halki, siit on luultavasti jossain vaiheessa väännetty jengat pilalle= ihan normaalia vanhojen kansien kohdalla. jos budjetti tiukalla, laita vaan joku irtokierrejutzka ja mieti seuraavaa korjausta/päivitystä ennen kuin korkaa uudellen:)

 

kone lämmin, tuntui vaan siltä kun koneluukun avasit, niin kuuluukin. mittasitko/totesitko kuumuuden jotenkin? nakuttiko kone , oliko enne poksahusta voimaton jne...

 

koneen kuumuden voi mitata mm öljynlämmöstä, mut se ei kerro täyttä totuutta miten kuumana itse kannet käy. kannet voi mitata siihen tarkoitetulla mittarilla joka kytketään just kolmostulpan alle. hifistelijä t sit mittaa/tutkii muitakin juttuja, mut noil kahdella ekalla pärjää jos ei oo hirvee virikone. tietty seoksien tietämine ei oo koskaan pahasta ja sytytysennakkokin vaikuttaa jne...

 

tekemällä/kokemalla oppii.

Link to comment

En mitannu kuumuutta.Sen verra oli lämpöä että imusarjasta sain nätin palovamman kätöseen.Yksi ammattimies suositteli hitsarille viemistä että kun kansi muuten ehjä niin kyllä pitäis sen jälkee kestää.Oli tosiaan voimaton ennen kun kilahti; vauhti putosi nelosella ajettaessa 100 -> 60, kolmosellakaan ei enää jaksanu ja sitte kolisi.Luukku auki ja kas, tulppaha se siellä kilisi.Kyseessä on lievästi kutiteltu pannu: virinokka (en tiedä mikä) vauhtipyörä kevenetty ja tasapainotukset tehty, komia käärmeenpesäkin löytyy.88 männät.Nostimet vaihdettu myös.Puristukset kympin luokkaa.Sytytys oli kyllä kohillaan.Kaasari oli vakio,eipä päässy määränpäähän sitä vaihtamaan. : )

Link to comment

Allekirjoittanut on nyt sitä mieltä kun kerran kone pitää irti repiä niin fiksuinta on viedä hitsarille.(Joku guru kyllä kierreholkin laittanu motin ollessa paikallaan.)Eli enää puuttu se paja/ hitsari joka tuon tekisi. : )

 

Fiksua porukkaa kun jaksatte neuvoa.

 

Kiitos.

Link to comment

No sit kannattaa kyl vähän aika mietiä kenelle ne antaa hitsattavaks.Ei ole kaikista helpoin kohde toi volsun kansi opetella hitsaileen...samalla säästää itseään turhalta koneistutyöltä kun asiansa osaava hitsari hitsaa ne.

Link to comment

Mun aluhitsari kiitteli kun olin hiekkapuhaltanu ja liuotinpessy kannet kun vein täyttöhitsattavaks tulpanreiät, esitöissä eli puhdistuksessa suurin työ. Olin myös vinguttanut vanhat kierteen jämät kokonaan sileeks, että on helpompi hitsata sileetä pintaa. Ei jää huokosia. Jos on yhtään paskaa tai rasvaa pinnassa, niin tiggi räkii ja jälki on huonoa.

 

BTW, samalla kun sen täyttöhitsaa, niin voisi kenties harkita täyttämistä poteron yläreunaan asti, että saa käytettyä pitkäkierteistä tulppaa... pysyy jatkossa paremmin. Me tehtiin muutama noin ja hyvä tuli.

 

Reikää täytetään reunoilta ensin supistaen, ja aika hitaasti lopussa ettei kuumene liikaa. Keskelle jää koko ajan läpi asti reikä. Se suljetaan vasta viimeiseksi. Jotain tekemistä hallitun lämpölaajenemisen kanssa.

 

Hitsausta edeltäviin töihin kuuluu myös koko kannen esilämmittäminen ja jälkeenpäin hitaahko jäähdyttäminen.

 

Loput on ammattitaitoisen aluhitsarin kokemusta enkä tiedä sen enempiä, kun en itse sellainen ole.

 

Muuten suosittelisin tuota samaa heppua mutta se ei ota uusia asiakkaita eikä halua että yhteystietoja levitetään. Mikään ei kyl kiellä mua kertomasta työtä helpottavia vinkkejä eteenpäin... :)

 

Jan

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ite panin joskus paikoillaan justiinsa kolmospytylle kierreholkin, jossa oli ulkona muistaakseni 18x1.5 kierre ja siinä oli sit olake siinä holkissa. Locktite 601 väliin ja siellä se kesti ainakin sen ajan kun kone miulla oli.

 

Ei vaan jaksanu purkaa.

Link to comment

Meinaatteko että seetit ovat vielä tiukasti kiinni kannessa hitsauksen jälkeenkin?

Jos hitsaus, seetien vaihto, venttiilityöt ja uuden tulpanreiän koneistus pitää suorittaa ostopalveluna miettisin vielä kerran helicoilin/ kierreholkin mielekkyyttä.

Link to comment
Meinaatteko että seetit ovat vielä tiukasti kiinni kannessa hitsauksen jälkeenkin?

Jos hitsaus, seetien vaihto, venttiilityöt ja uuden tulpanreiän koneistus pitää suorittaa ostopalveluna miettisin vielä kerran helicoilin/ kierreholkin mielekkyyttä.

 

Siin vaiheessa alkaa houkuttaa uusien kansien osto jos listahinnoin joutuu kaiken teettämään ulkopuolisella.. mutta jos on suhteita niin vanhoi kansia voi elvyttää suht edullisesti. Joskus ei ole juuri valinnanvaraa, jos esim. kansien on pakko olla alkuperäiset VW:n tekemät eikä saa käyttää mitään tarvikeshittiä tai hipo-osaa.

 

 

Jan

Link to comment
  • 4 years later...

Jatketaanpas vähän aihetta. Löysin autotallista hiplatut vakiokannet joista tulpan reiät halki.

 

Kysymys kuuluu; Onko porukka korjannut holkittamalla särkyneitä kierteitä? Holkki esim alumiinista.

Samalla kävi mielessä jos tekisi alumiinista pitemmän holkin että saisi pitemmän tulpan käyttöön vai onko järkevämpi hitsata lisää tavaraa?

Miten holkin kiinnitys, sovite, materiaali?

 

Siksi lähinnä kyselen että hitsaus taitoisia löytyy kaveripiiristä ja koneistus/venttiilityöt onnistuu myös suht halvalla.

Onko tuhoon tuomittu idea vai viskaanko kannet roskiin?

 

Aleksi V

Link to comment

Vähä kalliita ja työläitä neuvoja sanoisin.

 

Meni yks ruotsin keikka kans, tais olla kolmosen tulpanjenkat, vituralleen päävoittoarpamosasta. Oltiin jossakin köpingin perämettissä ja aika oli ennen kännyköitä. Kiire oli kamala lautalle. Ei auttanu muutakuin rautalangasta tehdä kierteet ja väkisin ährätä tulppa paikoilleen. Vähä se supsutti, mutta ei ollu siinä kohdin enää varaa sipistellä. Vähä ennen tukholmaa kuunneltiin konetta ja supsutuskin oli loppu.

 

Taidettiin sillä mötöörillä joku keikka noineen vetää ennenkuin se leikkas kiinni.

 

Että tässä mitää hitsareita tarvita.

Link to comment

Mikko K:lle kysymys. Mitä lisäainetta kannattaa käyttää hitsauksessa?

 

Päästään turaamaan reiät umpeen ja samalla täytetään kunnolla että saadaan pitemmät tulpat käyttöön.

Voin laittaa kuvia tänne kun turaukset on tehty.

 

Aleksi v

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...