Jump to content

Kupla käy todella kuumana.


Guest Mikko Laakso

Recommended Posts

Posted

Elikäs kaverin ongelma välillä. 1.7 virikone käy niin kuumana ettei sälli uskalla ajella enää.Moottori vaihdettu n.2 kk sitten.Puhallinkopasta kuulema jätetty erinäisiä osia pois..Joku vivusto joka avaa ja sulkee konetta vasten olevia läppiä.(Volkkari "ammattilainen" sano että ok!?!) Maantieajossa ihan parin kilometrin jälkeen moottori niin kuuma ettei tee mieli koskea luukkuunkaan.Kaikki muuten ihan ok.

Posted

Kyllä ne termarin vivustot ja läpät kannattaa ensi töikseen laittaa takaisin sinne kopan sisään ja katsoa että ne myös toimii oikein. Miksiköhän ne on aikoinaan sinne laitettu jos niitä ei siellä tarvita. Mahtaakohan siellä olla kaikki koneen pellit paikoillaan. sytytys pitää olla myös kohallaan.

Posted

No sehä ensimmäisenä mieleen tuli.Kokeneempi kaveri neuvo tätä heittämään hitoille ne.Pari kuukautta tosiaan toimi ihan normaalisti.Nytkään ei mitään muuta ongelmaa kuin tuo kuumeneminen.Omassa kuplassa ei varmasti toimi. : ) eikä tuollasta vikaa.

Guest ritariässä
Posted

paljon tekijöitä jotka voineet rakantajaltakin jäädä huomaamatta. onko seokset ja sytytys varmasti kohillaan on yks peruslähtökohta. ei saa käydä laihalla eikä maksimiennakkoakaan liikaa.

 

sit on noi koneen sisukset, mikä on puristusten ja nokka-akselin suhde. öljynpaineet/liikkuvien osien välykset oikeesti ok. jos sylinterit ns slip-in, pahentaa lämpöjutskaa. liikkuuko koneen osat jees ,eli onko runkolaakerilinja suora ja ei väljä. sit onko sylinterit varmasti 90 asteen kulmassa eli ei vino sylinteri kampee mäntää jne...

 

moottori muodustuu osista ja niiden kokonaisuudesta, ja moottori on yhtä hyvä kuin sen heikoin lenkki.

 

ja lopuksi, vwn suunnittelema, varsinkjin ns doghouse puhallinratkaisu kaikkinen pikkurautoineenkin on varsin tehokas ja sitä parempaan ei moni markkinoilla oleva puhallinjärjestelmä oikeesti kykene.

 

strokattu ja 150 heppanen kuplan virikone voi toimii lämpöjen suhteeen maantielläkin alhasemmin lämmöin kuin vakio, joten ei oo aina tilavuudesta ja tehoista kiinni.

Posted

jos muutamas kilometris kuumuu kone niin ettei voi koneluukkuun koskee niin ei siinä auta termarit,sillon on kyllä jo joku muukin pahasti pielessä!!!

 

niin kyllähän ne termarit sun muut sinne on alunperin suunniteltu toimimaan,mutta ei tolla kilsamääräl vielä ehdi ees öljyt kunnolla lämpenee jos kone ok!

Posted

Tuli mieleen että onkohan pyttyjen alle jäänyt pellit laittamatta??

Posted

uskallan epäillä jo että takahelmaa vasten tuleva pelti puuttuu kokonaan! Se on elintärkeä!

Puhallinkotelon termarin itse jätän kesäautosta pois ja hitsaan läpät oman tangon avulla aukiasentoon.

Kaikki pellit pitää olla ehdottomasti paikallaan!

Posted

Surkka osu oikeaan.Eivät tosiaan ole laittaneet peltejä pyttyjen alle,ei saaneet paikalleen erikoisen käärmeenpesän takia.Silti hämmästelen miksi satoja kilometrejä toiminu moitteetta...Omasta muuten myös termari aina uupunu,vakiokone tosin.

Posted

Kyöstikin oikeassa.Ei takimmaistakaan peltiä.MiHkä joutuisikaan ilman näitä kavereita. : )

Posted

Mitäs sitte ku on semmonen käärmeenpesä, et on tarvinu noita peltejä tuolta pyttyjen alta leikata et on saanut fittaamaan...? Ylikuumeneeko sitten liikaa ja onko mitään jäähdytyskeinoja? Putkisto on päällystetty thermotecilla.

Guest Mika Raussi
Posted

Tuskin tässä nyt mistään peleistä on kyse jos pari kuukautta pelaa OK ja nyt siten kuumenee lika a motherfucker. Kannattaiskohan melkein laittaa kone levälleen ja kattoe, ettei siellä jo sisuskalut vituillaan?

Posted
Tuskin tässä nyt mistään peleistä on kyse jos pari kuukautta pelaa OK ja nyt siten kuumenee lika a motherfucker. Kannattaiskohan melkein laittaa kone levälleen ja kattoe, ettei siellä jo sisuskalut vituillaan?

 

Ootko huomannu että viime aikoina on ilmat lämmenny=?)

Guest Mika Raussi
Posted
Tuskin tässä nyt mistään peleistä on kyse jos pari kuukautta pelaa OK ja nyt siten kuumenee lika a motherfucker. Kannattaiskohan melkein laittaa kone levälleen ja kattoe, ettei siellä jo sisuskalut vituillaan?

 

Ootko huomannu että viime aikoina on ilmat lämmenny=?)

Eipä tullu kyl tää asia mieleenkään.. Nythän on tosiaan vissiin tullu kevät!

Posted

Omalle kohalle sattu sama kun Teeveellä.Laitoin alkuperäiset pellit syrjään ja tein vastaavanlaiset.Saapa nähä kuinka toimii. : )

Posted

Konehuoneen yläosa on eristettävä tiiviisti auton alapuolisesta osasta, ettei siellä alla pyörteilevä kuuma ilma nouse ylös flektille. Elintärkeä juttu, pelkät pellit ei riitä vaan on oltava myös tiiviste. ILman niitä ei toivoakaan saada lämpöjä kuriin, edes vakiokoneella. Ollu taas aika "asiantuntija" asialla...

 

Jan

Posted
Surkka osu oikeaan.Eivät tosiaan ole laittaneet peltejä pyttyjen alle,ei saaneet paikalleen erikoisen käärmeenpesän takia.Silti hämmästelen miksi satoja kilometrejä toiminu moitteetta...Omasta muuten myös termari aina uupunu,vakiokone tosin.

 

Ne pellit, mitä Surkka tarkoittaa, ei kyllä varmaan ole minkään pakosarjan tiellä. Tarttis meinaa putket mennä tönäreidensuojaputkien ja pyttyjen välistä.

Ne alemmat pellit, mitkä on lämmönvaihtimissa ja lohkossa kiinni, eivät vaikuta moottorin lämpöihin kovinkaan paljon. Korostan, minun mielestä.

Posted

Epäilen että on pellit unohtunut laittaa sillon ku pyttyjä laitettu paikalleen ja sen jälkeenhän ne on hieman työläämmät vääntää paikalleen mutta saa kyllä.

Posted

On taas ollu raskaan luokan 'ammattilainen' asialla. Todennäkösesti kone on tehty muutenkin päin persettä, kesti näin ollen sen pari kuukautta ja on nyt kokonaan uusissa.

Posted

Ei ole kone tehty muuten päin persettä,kokenut alan ammattilainen asialla.Ei siis sama kaveri joka sano että peltejä ei tarvita.Paranee laittaa tilaukseen SYLINTERIEN alapellit,tällasia siinä ei ollut.MOOTTORIN pieniä alapeltejä tarviiko?

Posted

Moottorin 'alapellit', siis lohkon ja lämmönvaihtimen väliin suojaputkien alapuolella, ei ole niin hirvittävän tärkeitä toiminnan kannalta. Ns. 'unohduspellit' sylinterin ja suojaputkien välillä, sellaiset vajaan postikortin kokoiset, puolestaan on oleellisen tärkeitä moottorin jäähtymiselle ja eliniälle.

Guest Mika Raussi
Posted

Kyl unohduspellit kuuluu moottorin kasaajalle. Vois epäillä vähän sitäkin "ammattitaitoa"

Posted
Moottorin 'alapellit', siis lohkon ja lämmönvaihtimen väliin suojaputkien alapuolella, ei ole niin hirvittävän tärkeitä toiminnan kannalta..

 

Itseasiassa on, jos on termostaatti käytössä. Ne isot alapellit yhdessä lämmönvaihtimien (!) kanssa muodostavat lämmenneelle ilmalle joka puolelta suljetun kanavan, jolloin kuuma ilma pääsee poistumaan vain moottorin takaosasta, kun se on puhaltanut ohi termostaatin ja saanut sen avautumaan.

 

Jos ne pellit puuttuu, tai lämmönvaihtimet on korvattu J putkilla, niin kuuma ilma pääsee menemään mihin sattuu ja termostaatti ei kuumene tarpeeksi --> kone ylikuumenee kun termari ei aukea. Lisäksi ajoviima pääsee jäähdyttämään termaria jos ne suojepallit puuttu sen ympäriltä.

 

JOS jätät ne isot alapuoliset pellit pois, niin jätä termarikin pois ja jumita läpät täysin auki. (en suosittele)

 

Jan

Guest Janne S
Posted

Saako nuo unohduspellit vielä paikoilleen, jos on kone jo nipussa?

Posted
Saako nuo unohduspellit vielä paikoilleen, jos on kone jo nipussa?

 

Periaatteessa ei saa ilmen kansien irrotusta.

 

Poikkeukset joita olen kaikkia menestyksellä käyttänyt:

 

 

1. keinuvivusto irti. Työntötangot ulos. Suojaputket peltisaksilal poikki ja ulos. Unohduspellit paikalleen. Suojaputkiksi teleskooppimalliset, jousikuormitteiset alumiiniputket jotka voi asentaa kantta irrottamatta. Tönärit takas samaan reikään ja samoin päin mistä ne tulikin, ja keinuvivuston kasaus ynnä venavälysten tarkastus.

 

 

2. leikkaa unohduspellit kahtia. Ujuta palaset suojaputkien taakse ja kiilaa puutikuilla tms. paikoilleen. Katkaisulinja pitää siis osua suojaputkien suuntaisesti ja keskelle. Sillä siitä suojaputkien välistä ne unohduspeltien puoliskot voi sitten hitsata takaisin yhteen.

 

 

3. sama kuin 2, mutta jos ei ole hitsausmahdollisuutta, niin leikatujen puoliskojen yli "sillaksi" voi leikata suorasta pellistä ylimärääisen suikaleen, ja porata valmiiksi reiät pop-niittejä varten oikealla mitoituksella. Sitten tunget kaikki palaset suojaputkien taakse väljästi

ja alat pop.niittaamaan suojaputkien välisestä raosta.

 

 

Jan :)

Posted

Olet Jan oikeassa, unohdin termarin toiminnan.

 

Pellit saa kyllä kokonaisenakin paikalleen, hieman vääntelemällä ja kovalla 'vääntämisellä'. Ei helppoa, mutta mahdollista, ja jäävät helposti löysälle helisemään. Helpointa/paras vaihtoehto ottaa kansi irti.

Posted

Pojilla on nyt pellit paikallaan auto kasassa eikä kuumene enää.Kiitos avustanne.

Posted

Pojilla on nyt pellit paikallaan auto kasassa eikä kuumene enää.Kiitos avustanne. ...kaikuuko täällä?...

Posted
Pojilla on nyt pellit paikallaan auto kasassa eikä kuumene enää.Kiitos avustanne. ...kaikuuko täällä?...

 

 

 

Kaikuu toisinaan :D

 

Jan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...