Guest Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Elikäs kaverin ongelma välillä. 1.7 virikone käy niin kuumana ettei sälli uskalla ajella enää.Moottori vaihdettu n.2 kk sitten.Puhallinkopasta kuulema jätetty erinäisiä osia pois..Joku vivusto joka avaa ja sulkee konetta vasten olevia läppiä.(Volkkari "ammattilainen" sano että ok!?!) Maantieajossa ihan parin kilometrin jälkeen moottori niin kuuma ettei tee mieli koskea luukkuunkaan.Kaikki muuten ihan ok. Quote Link to comment
Marko Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Kyllä ne termarin vivustot ja läpät kannattaa ensi töikseen laittaa takaisin sinne kopan sisään ja katsoa että ne myös toimii oikein. Miksiköhän ne on aikoinaan sinne laitettu jos niitä ei siellä tarvita. Mahtaakohan siellä olla kaikki koneen pellit paikoillaan. sytytys pitää olla myös kohallaan. Quote Link to comment
Guest Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 No sehä ensimmäisenä mieleen tuli.Kokeneempi kaveri neuvo tätä heittämään hitoille ne.Pari kuukautta tosiaan toimi ihan normaalisti.Nytkään ei mitään muuta ongelmaa kuin tuo kuumeneminen.Omassa kuplassa ei varmasti toimi. : ) eikä tuollasta vikaa. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 paljon tekijöitä jotka voineet rakantajaltakin jäädä huomaamatta. onko seokset ja sytytys varmasti kohillaan on yks peruslähtökohta. ei saa käydä laihalla eikä maksimiennakkoakaan liikaa. sit on noi koneen sisukset, mikä on puristusten ja nokka-akselin suhde. öljynpaineet/liikkuvien osien välykset oikeesti ok. jos sylinterit ns slip-in, pahentaa lämpöjutskaa. liikkuuko koneen osat jees ,eli onko runkolaakerilinja suora ja ei väljä. sit onko sylinterit varmasti 90 asteen kulmassa eli ei vino sylinteri kampee mäntää jne... moottori muodustuu osista ja niiden kokonaisuudesta, ja moottori on yhtä hyvä kuin sen heikoin lenkki. ja lopuksi, vwn suunnittelema, varsinkjin ns doghouse puhallinratkaisu kaikkinen pikkurautoineenkin on varsin tehokas ja sitä parempaan ei moni markkinoilla oleva puhallinjärjestelmä oikeesti kykene. strokattu ja 150 heppanen kuplan virikone voi toimii lämpöjen suhteeen maantielläkin alhasemmin lämmöin kuin vakio, joten ei oo aina tilavuudesta ja tehoista kiinni. Quote Link to comment
Guest Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 jos muutamas kilometris kuumuu kone niin ettei voi koneluukkuun koskee niin ei siinä auta termarit,sillon on kyllä jo joku muukin pahasti pielessä!!! niin kyllähän ne termarit sun muut sinne on alunperin suunniteltu toimimaan,mutta ei tolla kilsamääräl vielä ehdi ees öljyt kunnolla lämpenee jos kone ok! Quote Link to comment
Guest Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Tuli mieleen että onkohan pyttyjen alle jäänyt pellit laittamatta?? Quote Link to comment
Racing Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 uskallan epäillä jo että takahelmaa vasten tuleva pelti puuttuu kokonaan! Se on elintärkeä! Puhallinkotelon termarin itse jätän kesäautosta pois ja hitsaan läpät oman tangon avulla aukiasentoon. Kaikki pellit pitää olla ehdottomasti paikallaan! Quote Link to comment
Guest Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Surkka osu oikeaan.Eivät tosiaan ole laittaneet peltejä pyttyjen alle,ei saaneet paikalleen erikoisen käärmeenpesän takia.Silti hämmästelen miksi satoja kilometrejä toiminu moitteetta...Omasta muuten myös termari aina uupunu,vakiokone tosin. Quote Link to comment
Guest Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Kyöstikin oikeassa.Ei takimmaistakaan peltiä.MiHkä joutuisikaan ilman näitä kavereita. : ) Quote Link to comment
Teevee Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Mitäs sitte ku on semmonen käärmeenpesä, et on tarvinu noita peltejä tuolta pyttyjen alta leikata et on saanut fittaamaan...? Ylikuumeneeko sitten liikaa ja onko mitään jäähdytyskeinoja? Putkisto on päällystetty thermotecilla. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Tuskin tässä nyt mistään peleistä on kyse jos pari kuukautta pelaa OK ja nyt siten kuumenee lika a motherfucker. Kannattaiskohan melkein laittaa kone levälleen ja kattoe, ettei siellä jo sisuskalut vituillaan? Quote Link to comment
Racing Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Tuskin tässä nyt mistään peleistä on kyse jos pari kuukautta pelaa OK ja nyt siten kuumenee lika a motherfucker. Kannattaiskohan melkein laittaa kone levälleen ja kattoe, ettei siellä jo sisuskalut vituillaan? Ootko huomannu että viime aikoina on ilmat lämmenny=?) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Tuskin tässä nyt mistään peleistä on kyse jos pari kuukautta pelaa OK ja nyt siten kuumenee lika a motherfucker. Kannattaiskohan melkein laittaa kone levälleen ja kattoe, ettei siellä jo sisuskalut vituillaan? Ootko huomannu että viime aikoina on ilmat lämmenny=?) Eipä tullu kyl tää asia mieleenkään.. Nythän on tosiaan vissiin tullu kevät! Quote Link to comment
Guest Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Omalle kohalle sattu sama kun Teeveellä.Laitoin alkuperäiset pellit syrjään ja tein vastaavanlaiset.Saapa nähä kuinka toimii. : ) Quote Link to comment
Guest Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Konehuoneen yläosa on eristettävä tiiviisti auton alapuolisesta osasta, ettei siellä alla pyörteilevä kuuma ilma nouse ylös flektille. Elintärkeä juttu, pelkät pellit ei riitä vaan on oltava myös tiiviste. ILman niitä ei toivoakaan saada lämpöjä kuriin, edes vakiokoneella. Ollu taas aika "asiantuntija" asialla... Jan Quote Link to comment
Guest Posted April 11, 2006 Share Posted April 11, 2006 Surkka osu oikeaan.Eivät tosiaan ole laittaneet peltejä pyttyjen alle,ei saaneet paikalleen erikoisen käärmeenpesän takia.Silti hämmästelen miksi satoja kilometrejä toiminu moitteetta...Omasta muuten myös termari aina uupunu,vakiokone tosin. Ne pellit, mitä Surkka tarkoittaa, ei kyllä varmaan ole minkään pakosarjan tiellä. Tarttis meinaa putket mennä tönäreidensuojaputkien ja pyttyjen välistä. Ne alemmat pellit, mitkä on lämmönvaihtimissa ja lohkossa kiinni, eivät vaikuta moottorin lämpöihin kovinkaan paljon. Korostan, minun mielestä. Quote Link to comment
Guest Posted April 11, 2006 Share Posted April 11, 2006 Epäilen että on pellit unohtunut laittaa sillon ku pyttyjä laitettu paikalleen ja sen jälkeenhän ne on hieman työläämmät vääntää paikalleen mutta saa kyllä. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 11, 2006 Share Posted April 11, 2006 On taas ollu raskaan luokan 'ammattilainen' asialla. Todennäkösesti kone on tehty muutenkin päin persettä, kesti näin ollen sen pari kuukautta ja on nyt kokonaan uusissa. Quote Link to comment
Guest Posted April 11, 2006 Share Posted April 11, 2006 Ei ole kone tehty muuten päin persettä,kokenut alan ammattilainen asialla.Ei siis sama kaveri joka sano että peltejä ei tarvita.Paranee laittaa tilaukseen SYLINTERIEN alapellit,tällasia siinä ei ollut.MOOTTORIN pieniä alapeltejä tarviiko? Quote Link to comment
-AP- Posted April 11, 2006 Share Posted April 11, 2006 Moottorin 'alapellit', siis lohkon ja lämmönvaihtimen väliin suojaputkien alapuolella, ei ole niin hirvittävän tärkeitä toiminnan kannalta. Ns. 'unohduspellit' sylinterin ja suojaputkien välillä, sellaiset vajaan postikortin kokoiset, puolestaan on oleellisen tärkeitä moottorin jäähtymiselle ja eliniälle. Quote Link to comment
Guest Posted April 11, 2006 Share Posted April 11, 2006 Jees.Nyt on homma selkee,tilaus lähti. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 11, 2006 Share Posted April 11, 2006 Kyl unohduspellit kuuluu moottorin kasaajalle. Vois epäillä vähän sitäkin "ammattitaitoa" Quote Link to comment
Guest Posted April 11, 2006 Share Posted April 11, 2006 Sopiiko kysyä missä tämä "ammattilainen" vaikuttaa? Quote Link to comment
Guest Posted April 11, 2006 Share Posted April 11, 2006 Moottorin 'alapellit', siis lohkon ja lämmönvaihtimen väliin suojaputkien alapuolella, ei ole niin hirvittävän tärkeitä toiminnan kannalta.. Itseasiassa on, jos on termostaatti käytössä. Ne isot alapellit yhdessä lämmönvaihtimien (!) kanssa muodostavat lämmenneelle ilmalle joka puolelta suljetun kanavan, jolloin kuuma ilma pääsee poistumaan vain moottorin takaosasta, kun se on puhaltanut ohi termostaatin ja saanut sen avautumaan. Jos ne pellit puuttuu, tai lämmönvaihtimet on korvattu J putkilla, niin kuuma ilma pääsee menemään mihin sattuu ja termostaatti ei kuumene tarpeeksi --> kone ylikuumenee kun termari ei aukea. Lisäksi ajoviima pääsee jäähdyttämään termaria jos ne suojepallit puuttu sen ympäriltä. JOS jätät ne isot alapuoliset pellit pois, niin jätä termarikin pois ja jumita läpät täysin auki. (en suosittele) Jan Quote Link to comment
Guest Janne S Posted April 12, 2006 Share Posted April 12, 2006 Saako nuo unohduspellit vielä paikoilleen, jos on kone jo nipussa? Quote Link to comment
Guest Posted April 12, 2006 Share Posted April 12, 2006 Saako nuo unohduspellit vielä paikoilleen, jos on kone jo nipussa? Periaatteessa ei saa ilmen kansien irrotusta. Poikkeukset joita olen kaikkia menestyksellä käyttänyt: 1. keinuvivusto irti. Työntötangot ulos. Suojaputket peltisaksilal poikki ja ulos. Unohduspellit paikalleen. Suojaputkiksi teleskooppimalliset, jousikuormitteiset alumiiniputket jotka voi asentaa kantta irrottamatta. Tönärit takas samaan reikään ja samoin päin mistä ne tulikin, ja keinuvivuston kasaus ynnä venavälysten tarkastus. 2. leikkaa unohduspellit kahtia. Ujuta palaset suojaputkien taakse ja kiilaa puutikuilla tms. paikoilleen. Katkaisulinja pitää siis osua suojaputkien suuntaisesti ja keskelle. Sillä siitä suojaputkien välistä ne unohduspeltien puoliskot voi sitten hitsata takaisin yhteen. 3. sama kuin 2, mutta jos ei ole hitsausmahdollisuutta, niin leikatujen puoliskojen yli "sillaksi" voi leikata suorasta pellistä ylimärääisen suikaleen, ja porata valmiiksi reiät pop-niittejä varten oikealla mitoituksella. Sitten tunget kaikki palaset suojaputkien taakse väljästi ja alat pop.niittaamaan suojaputkien välisestä raosta. Jan :) Quote Link to comment
-AP- Posted April 12, 2006 Share Posted April 12, 2006 Olet Jan oikeassa, unohdin termarin toiminnan. Pellit saa kyllä kokonaisenakin paikalleen, hieman vääntelemällä ja kovalla 'vääntämisellä'. Ei helppoa, mutta mahdollista, ja jäävät helposti löysälle helisemään. Helpointa/paras vaihtoehto ottaa kansi irti. Quote Link to comment
Guest Posted April 12, 2006 Share Posted April 12, 2006 Pojilla on nyt pellit paikallaan auto kasassa eikä kuumene enää.Kiitos avustanne. Quote Link to comment
Guest Posted April 12, 2006 Share Posted April 12, 2006 Pojilla on nyt pellit paikallaan auto kasassa eikä kuumene enää.Kiitos avustanne. ...kaikuuko täällä?... Quote Link to comment
Guest Posted April 12, 2006 Share Posted April 12, 2006 Pojilla on nyt pellit paikallaan auto kasassa eikä kuumene enää.Kiitos avustanne. ...kaikuuko täällä?... Kaikuu toisinaan :D Jan Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.