nalleolut Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 eli lauantaina saan ehjän jakajan,miten suoritan onnistuneesti vaihdon,että myös lopputuloksena on tasasesti käyvä kupla! eli vinkkejä saa antaa! Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Yks aika hyvä konsti on avata mutteri, ottaa vanha jakaja pois ja laittaa uusi tilalle. Säätää ja sit vaikka lähtee ajeleen. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Yllättävää muuten on miten osat lähtee irti kun ottaa niitä kiinni pitävät mutterit pois. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 27, 2006 Author Share Posted April 27, 2006 juu niin taitaa olla.... kuulin toisaalta ettei sitä voi laittaa väärin....asentaa samaan asentoon uuden ja pikkasen heiluttaa pyörijästä niin asettuu paikalleen.... Quote Link to comment
Racing Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Voi hyvääpäivää!!!,seuraavaksi varmaan kysytään että rengas on tyhjä laitanko ilmaa vai myynkö auton pois...tai pitäs öljyt vaihtaa vaihdanko vai annako olla. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 27, 2006 Author Share Posted April 27, 2006 vattu saa kait sitä kysyä jos ei oo ennen tehnyt moista operaatiota.... oon mie monta virranjakajaa irrottanut ja laittanut laatikkoon mutta koskaan ei oo tarvinnu paikalleen laittaa.... no anyway... antaa olla! Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 eiks tämmönen sanonta ole et "älä osta jollet osaa".. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 tyhmiä kysymyksiä ei ookkaan, on vaan tyhmiä vastauksii ;) mut eipä siinä kummempaa vippaskonstia ole ku nakkaa jakari kii ja lampul pätkyttää kohillee, perssilmäl ei tuu lasta eikä paskaa Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Eikös se mennykään silleen ettei oo tyhmiä kysymyksiä, ainoostaan tyhmiä kysyjiä :) No kuitenkin, hyvän hunttura-ajotuksen saa alipainekellon asennosta, sen kun painaa mieleen tai jollain raudalla mittaa kellon tasosta vaikka korinreunaan kiintopisteen, niin suap aika hyvin kohilleen. Ainakin sen verran että lähtee käyntiin. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 No senverran ja tarkemminkin saa kohalleen kun laittaa kampuran merkkiin ja kääntää jakajaa oikeeseen suuntaan kunnes käret on suurinpiirtein auki. Sit lampulla kun kone on saatu pyörimään. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Okei, paikataan aikaisempaa suunpieksentää tiivistämällä edellä annettuja ohjeita. Eli kun ottaa vanhaa jakajaa pois niin pistää alipainekellon paikan mieleen ja tiputtaa uuden suunnilleen samaan asentoon, sit kääntää pyörijästä akselia niin että lopashtaa paikalleen lohkossa olevaan käyttöakselin hahloon. Kato sit et on oikeesti jakaja pohjassa, jää helposti kiristyspannan päälle vähän koholle mut sen kyllä huomaa kun on akselissa liikaa klappia. Mutteria kiristetään sen verran et on nauhee mut käsin kääntämällä liikkuu. Sit pyörittää hihnapyörässä olevan loven/asteikon 0-kohdan lohkon sauman kohdalle niin että pyörijä osoittaa jakajan kuoren reunassa olevaan merkkiviivaan. Silloin on 1-pytty yläkuolokohdassa. Sit voi kääntää hihnapyörää perusennakon verran eli ~ 7 astetta takaisinpäin eli vastapäivään. Jos ei oo asteikkoo niin olisko toi jotain sentin verran. Sitten virrat päälle ja kääntämään jakajaa niin että ensin vähän myötäpäivään et on kärjet varmasti kiinni ja sitten takaisin vastapäivään kunnes kärjet aukee. Sen näkee pikku kipinästä ja kuulu risahdus. Jakajan kansi kiinni + kone käymään. Sitten olis hyvä olla strobo ja hihnapyörässä asteikko tai merkit tehtynä vaikka 30 asteen ja 35 asteen kohdille. Strobolamppu toimintaan ja osoittamaan sillä hihnapyörää lohkon sauman kohdalla. Koneeseen jengaa ja näät miten merkit alkaa lähestyä strobon valoa. Kierroksia lisää kunnes ennakko eli merkin paikka ei enää muutu. Jakajaa kääntelemällä ennakko haetaan niin että mainitut merkit on strobon valossa kahta puolta lohkon saumaa eli ennakko jotain 32-33 astetta. Tästä on miljoona mielipidettä mikä on hyvä mut toi on useimmille koneille aika lähellä oikeaa, mieluummin tota vähemmän kuin enemmän. Sitten jakajan mutteri kireelle ja kierrokset voi laskea. Pitäis olla aika hyfä, tyhjäkäyntiä voi joutua säätään jos se häviää perusennakon muuttuessa. Kaikkea tätä ennen tietty tarkistetaan et kärkiväli on se 0,40, mut se nyt varmaan on selvää. Samoin et alipainekellon letku on kiinni ja kello toimii (letkusta imemällä voi tarkistaa et jakajan levy liikkuu) ja et johdot on oikeessa järjestyksessä mut onhan nekin jos kerran vanhalla jakajalla toimii eikä kantta tarvi vaihtaa -> johtoja nyppiä irti. Käy se tuolla perusennakollakin, mut hyvä on säätää strobolla maksimiennakko kohilleen, mikä on se ratkaiseva juttu koneen toiminnalle + kestävyydelle. Tässä siis ihan palikkaohjeet, ei herneitä jos tuli itsestäänselvyyksiä ja tuttua juttua. Jos meni jotain väärin niin joku nokkelasanainen harrastelia varmaan paikkaa. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 28, 2006 Author Share Posted April 28, 2006 eiköhän tuo noilla ohjeilla vaihdu..... ! vattu se on lauantai aamu ku saa kuplan ajokuntoon,ei oo kontorit auki ei.... hmm hakisko tänään puuhakilvet maanantaille ja tiistaina kävis näyttämäs konttorilla! mites se meneekään kilpi loppuu 4:Seen mut yläreunas on 13.2 mainittuna! eli leima on vanha... hmm pitääkö omat kilvet ottaa pois jos puuhakilvet laittaa? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 liimaa päälle... Quote Link to comment
-MITO- Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Ja tarrat saa kerralla max 7vrk putkeen joten ajelet komeesti ens perjantaille ja leimaat vaikka silloin. Muista riittävän laajat alueet merkata siirtolupaan :) Quote Link to comment
-tipi- Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Mitää tarroja, jos on vakuutus voimassa...hanaa vaan! 1kk katsastusaikaa seisonnan jälkeen. Pitäähän sitä vähän verrytellä, esim. ennen jarrudynoa. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 28, 2006 Author Share Posted April 28, 2006 muuten sais ajaa kuukauden yli ,mutta laitoin epähuomiossa 3 pv liian myöhään seisontaan,eli auton pitää olla seisonta vakuutuksessa koko katsastus ajankohdan joka mulla on tammikuussa! eli syyskuussa seisontaan niin saa keväällä ajaa kuukauden.... jeah laput tuli laitan teipin pätkillä tuulilasiin..... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Oli niis ainakin viimeeks ihan omat liimat. Quote Link to comment
Guest PeteT Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Mitää tarroja, jos on vakuutus voimassa...hanaa vaan! 1kk katsastusaikaa seisonnan jälkeen. Pitäähän sitä vähän verrytellä, esim. ennen jarrudynoa. Tämä vaatii täsmennyksen. 1 kk ajoaikaa on, jos auto on ollut saisonnassa koko varsinaisen katsastusajan(tässä siis ilmeisesti 13.10.2005-13.2.2006) ja on ollut katsastus voimassa seisomaan laitettaessa. Jos auto on ollut käytössä (= ei seisontavakuutuksessa) päivänkin katsastusaikana, ei tuota kuukautta ajoaikaa ole. Konttorille saat ajaa, jos aika on varattuna. Edit: tää näköjään jo tulikin selvitettyä. En tainnut lukea ketjua loppuunnn. P Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.