Guest Mika Raussi Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Ei kukaan sattuis tietämään ketään valamisen kanssa työskentelevää? Pitäs vähän keksiä, että mitä tän näkösten valaminen vois noin suurinpiirtein maksaa? Quote Link to comment
Ketsa Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Valaminen menee jollakin alumiinin kilohinnalla, mutta tuollaisen muotin vääntäminen teräksestä on kallis rojekti. Sitten jos haluaa köykäisenkin lopputuloksen, että pitää tehdä painevaluna pompsahtaa hinta ja tekijöitä vähemmän. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 No painollahan ei oo niin väliä. Mutta teräsmuotti kuulostaa jo kalliilta. Eiks tommosta tee hiekkaan? Quote Link to comment
Ketsa Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Hiekkavalun tiiveys on heikompi ja sen tähden vanteista pitää tehdä erittäin vahvaseinämäiset. Yhdet hiekkaan valetut protovanteet olen nähnyt 90- luvun alkupuolella ja ne olivat järkky painavat. Ne vanteet menivät johonkin "kylmä-Kalle-autoshöw-pirssiin", olisikohan ollut joku Puman proto tms. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Juujuu.. No pitää silti huvikseen kysellä jostain jotain tosi karkeeta noin hintaa, niin voi hyvillä mielin kuopata koko projektin. Noita menis jenkkeihin neljä settiä samantien jos pysyis järkihinnoissa. Quote Link to comment
Guest hörbie Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 soita tonne ja kysy http://www.erikoisvalu.fi/ mut noit pitäis tilata iso satsi et sais järkevään hintaan. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Veistelet itse vanerista näköismallin ja kiikutat sen johonkin tuorehiekkaan kaavausta suorittamaan mahdollisimman pieneen valimoon niin hinta voi pysyä kohtuullisena. Hiekkavalupinta sitten vaan oletetavasti jää karvaiseksi, joten kiillottamisessa riittää työtä... Voisiko toteuttaa niin, että valaisi vain irtokeskiönä ja ymppäisi sen sitten johonkin valmiiseen kehään? Malli olisi pirun paljon helpompi tehdä ja teräsmuottikin jäisi paljon pienemmäksi.. Quote Link to comment
Guest Jani Antikainen Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Täällä Jyväskylässä toimii tällainen yritys. Jäi mieleen, kun aikoinaan vierailin työasioissa tuolla. http://www.jussilouko.fi/yritys/index.php?page=4 Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Miks ei vaikk jyrsimellä suoraan 450mm halkaisijan alumiini tangosta..? ;-) Tulee tosin paljon alumiinipurua.. Tämmöiset kaveri teki Jyrsimellä (ei CNC) lentokone alumiinistä. Kehät on teräsvanteista.. Mistä tiedän? No olin tuon kyydissä viime kesänä Bugrunissa... :-) Quote Link to comment
metake Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Juu ei kannata valamalla harkitakaan, jos et aio tehdä 100 kpl:een sarjaa :) Vaikka hiekkaan valais, niin siihenkin pitää olla malli, jolla muotti tehdään ja mallin teko maksaa ja aluumista hiekkaan valamalla ei tuu kunnon vannetta, pitää olla painevalettu. Halvin vaihtoehto on varmasti tuo teräskehät + alumiinistä jyrsityt keskiöt kiinni. Tai sitten ostat esim Compon koottavien vanteiden alu(?) kehät ja siihen pulteilla nuo ite jyrsit(et)yt keskiöt. Ois aika käheet :D Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Itseasiassa kuulemma niinkin lähellä kun Italiassa ois pari pajaa, jotka jyrsii vanteita. Hintaluokka saattais olla semmosen 1600€ kierrokselta. Vähän ehkä tyyristä puuhaa, mutta voishan tommosen sit vaikka vararenkaaksi tehhä teräksestä. Tai siis ei kartiolla keskiöllä, vaan suoralla ja siihen pellistä kyhätyt noi puolat. Tosin miulla on nelipulttijako, eli siihen tyssää jos ei tee adapteria. Ei sekään toimi pinnapulteilla. Pitääkin seuraavaks mallintaa rautaristi... Quote Link to comment
Kape77 Posted April 29, 2006 Share Posted April 29, 2006 http://www.eu-mark.com/gc/wheels/?p=pro ... Product=83 http://image2.nettiauto.com/extra/carim ... 0c2ffb.jpg Rautaristejä =) Tuosta valamisesta senverran, että perkeleen kalliita ne muotit. Joskus kokillivaluna olen tehnyt vesihanan runkoja ym. Yhdet pienet kokillit maksoi uuden henkilöauton verran. Hiekasta joopajoo. Se, että saa ensimmäisen hiekkakeernan käteensä ei taida ihan ilmaista olla sekään. Muotin tarvitsee hiekkakin, ennen kuin keernaa saa aikaiseksi. Lisäksi muoto on jokseenkin rajoitettu, keernan pitäisi tietty nousta yhtenä kappaleena muotistaan... Vanne on vielä niin iso, että jos aikoo yhtenä kappaleena (käsivaluna?!?) valaa, susiprosentti on aikasen suuri. Hankalan muotoinen kappale olisi noin tehtäväksi. Kaikenlisäksi valosta joutuisi koneistamaan aikatavalla, ennen kuin alkaisi näyttämään vanteelta. Ei silti, tuli tuota joskus itsekin ajateltua yön pimeinä tunteina. Tyydyttiin valamaan vaan nimikylttejä =) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 29, 2006 Share Posted April 29, 2006 privaa aiheesta laitettu. :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 29, 2006 Share Posted April 29, 2006 Jaahas. Kohta siis noita alkaa sitten tulemaan...? ;-) Quote Link to comment
Guest Posted April 29, 2006 Share Posted April 29, 2006 Äkkiähän tommosen twisted fuckin saa aikaan ku asentaa tavalliset fuksit taka-akselille, ja ison roogerin konttiin, ja pitävät kummit vanteille.... yks lähtö liikennevaloista ja a'vot, valmista tuli, vanteet mutkalla ;) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 29, 2006 Share Posted April 29, 2006 No jos twisted fuckeja ettii, niin täällä ois yks twisted fuck. Mut pitäähän tätä asiaa selvitellä. En tosiaan lupaa, että moisia koskaan tulis, mutta ei tätä nyt noin vaan voi hylätäkään. Varsinkaan kun noita voi upota maailmalle ihan kohtuullinen määrä. Teräsvaihtoehtoakin pitäs kenties tutkia. Quote Link to comment
Guest hörbie Posted April 29, 2006 Share Posted April 29, 2006 no eikun lattaraudast hitsuuteleen =) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.