Guest rmono Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 kysyisin noista torsiojousituksen vääntösauvoista vielä; onko jokin syy minkä takia pitäisi vaihtaa molemmat samalla kertaa, kun kuskin puoleinen meni katkeamisen vuoksi vaihtoon? Sekä, mitä merkitsevät vääntösauvojen sisäpäässä olevat merkinnät, sieltä löytyi esim. K ja 7, tai M ja 10, tai jotain. Ulkopäässähän on selvästi R fur Rechts ja L fur Links, oder? Sitten vielä enempi noiden kanssa peuhanneille; oiskoon jokin niksi/ työkalu, jolla latat vääntäisi ylös, niin ettei tarvisi pelätä että esim. tunkki nyrjähtää, ja kakka menee housuun kun latan jännitys laukeaa ( saapiko jostain esim. jotain järkevän hintaista/kokoista taljaa,tms.?). [/u] Quote Link to comment
Racing Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Ei ole välttämättä syytä vaihtaa molempia,kun sinulla on nyt samanlaiset ja paksuisets sauvat kun siellä on ollutkin. Auto pukin päälle takahaarukasta sitten tunkki latan päälle takapäähän ja veivaat sitä ylöspäin,voit laittaa samalla ison puristimen likelle vääntösauvaa painamaan lattaa paikalleen lisäksi ja kun on hollilla suojakansi paikalleen kumipuslan kanssa ja kiinni.,voit samalla kun nostat sitä paikalleen mäntätä isolla vasaralla pakettia sisäänpäin auttaa jonkin verran. Tärkeätä on että boorit on putsattu hyvin ja rasvattu+liikkuu hyvin. perussäätö on niin että latan alareuna on takimmaisen ja alimmaisen suojakannen pultinreijän yläpuolella. noin millin pari. Siitä sitten säätelemään. Sisäpoorista tippuu 6cm / boori ja ulkoa 5.5cm per boori ja aika hyvin pitää kutinsa. Eli jos esim. haluaisit perää 1cm ylemmäs niin 2 booria sisäpuolelta vastapäivään ja 2 booria ulkopäästä myötäpäivään näin siis oikealla puolella,vasemmalla päin vastoin. Ja sen jälkeen akseli ja iskari kiiinni+liikuta autoa niin että jousitus hakee paikkansa (moottori on syytä olla paikallaan) ja taas säätöä. Suojakannen alta samoista paikoista on hyvä ottaa mitta molemmin puolin maahan tasaisella alustalla. Itse jouduin purkamaan n.10kertaa molemmat puolet ennenkun miellytti,tosin molemmat puolet oli aivan paloina eli kaikki irti. Kokeilemalla oppii kaikessa rauhassa. Lopuksi vielä syytä ajaa lenkki kuoppaisella tiellä niin kaikki hakee paikkansa. ja sitten viimeinen säätö. 5mm erokin ottaa jo silmään vaikkei uskoisi. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 mythbusters and exploding spring plates Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Yksi tapa on esim. kuten minä sen oon joskus tehny. Sitomalla kestävän narunlenkin yläiskarin pultin ja jousilatan akseliloven väliin. Sitten keppiä pyörittämällä lenkin sisällä. Vaikee selittää helppo tapa.... Quote Link to comment
Guest rmono Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Hehe, toi oli paras so far; niinku seuraavaksi varmaan että; laita Tv;shopin vieraspatja (inflatable) siihen alle, ja sitten pumpa, pumpa, pumpa bara pumpa;o) Ei vaiskaan; toi varmaan toimii oikeasti. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Tai sitten käännät yhden loven ylöspäin niin jaksat ihan käsin nostaa sen tuon stopparin yli... ;) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Jos laittaa tunkin auton alle ja latan alle kerää lankkuja, niin ei pääse tunkki kaatumaan jousilatan alta. Ei se silti oo tarpeellistaniin, mutta näin voi tehdä. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 Itse väännän latan takaisin paikalleen n.1½m teräsputkella, toinen pää takahaarukan päälle, ja toinen latan akselikoloon. Tällä systeemillä ei ole pelkoa alustan/auton nousemisesta mukana, kuten tunkatessa voi käydä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 Tämmöiset ne käyttivät Volkkarikorjaamoissa... Quote Link to comment
Guest fastghia Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 Käviskö tohon tavallinen kierrejousen puristin? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 koht o useempi puukäsi/jalkanen harrastelia klonkkaamas ku patentit kovenee, lappu silmäl yarr! .D Quote Link to comment
Guest hörbie Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 toihan on kuplan tunkki mis on erilaiset leuat. vai onko? Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 Jep. Mulla on jopa Wolfburgin piirrustukset noille erikois osille... Quote Link to comment
Guest hörbie Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 tommosenhan vois väsätä ku on ylimääränen tunkki tuol Quote Link to comment
Guest Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 Heh.Näistä kuvista selkis mikä perhanan tunkin näköinen laite mulla o tavaratilassa.Meinaan pikkasen oon miettiny sen käyttötarkotusta. :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.