Jump to content

Vääntösauvoista hieman...


Guest rmono

Recommended Posts

Guest rmono

kysyisin noista torsiojousituksen vääntösauvoista vielä; onko jokin syy minkä takia pitäisi vaihtaa molemmat samalla kertaa, kun kuskin puoleinen meni katkeamisen vuoksi vaihtoon? Sekä, mitä merkitsevät vääntösauvojen sisäpäässä olevat merkinnät, sieltä löytyi esim. K ja 7, tai M ja 10, tai jotain. Ulkopäässähän on selvästi R fur Rechts ja L fur Links, oder? Sitten vielä enempi noiden kanssa peuhanneille; oiskoon jokin niksi/ työkalu, jolla latat vääntäisi ylös, niin ettei tarvisi pelätä että esim. tunkki nyrjähtää, ja kakka menee housuun kun latan jännitys laukeaa ( saapiko jostain esim. jotain järkevän hintaista/kokoista taljaa,tms.?). [/u]

Link to comment

Ei ole välttämättä syytä vaihtaa molempia,kun sinulla on nyt samanlaiset ja paksuisets sauvat kun siellä on ollutkin.

Auto pukin päälle takahaarukasta sitten tunkki latan päälle takapäähän ja veivaat sitä ylöspäin,voit laittaa samalla ison puristimen likelle vääntösauvaa painamaan lattaa paikalleen lisäksi ja kun on hollilla suojakansi paikalleen kumipuslan kanssa ja kiinni.,voit samalla kun nostat sitä paikalleen mäntätä isolla vasaralla pakettia sisäänpäin auttaa jonkin verran. Tärkeätä on että boorit on putsattu hyvin ja rasvattu+liikkuu hyvin.

perussäätö on niin että latan alareuna on takimmaisen ja alimmaisen suojakannen pultinreijän yläpuolella. noin millin pari. Siitä sitten säätelemään. Sisäpoorista tippuu 6cm / boori ja ulkoa 5.5cm per boori ja aika hyvin pitää kutinsa. Eli jos esim. haluaisit perää 1cm ylemmäs niin 2 booria sisäpuolelta vastapäivään ja 2 booria ulkopäästä myötäpäivään näin siis oikealla puolella,vasemmalla päin vastoin. Ja sen jälkeen akseli ja iskari kiiinni+liikuta autoa niin että jousitus hakee paikkansa (moottori on syytä olla paikallaan) ja taas säätöä. Suojakannen alta samoista paikoista on hyvä ottaa mitta molemmin puolin maahan tasaisella alustalla.

Itse jouduin purkamaan n.10kertaa molemmat puolet ennenkun miellytti,tosin molemmat puolet oli aivan paloina eli kaikki irti. Kokeilemalla oppii kaikessa rauhassa.

 

Lopuksi vielä syytä ajaa lenkki kuoppaisella tiellä niin kaikki hakee paikkansa. ja sitten viimeinen säätö. 5mm erokin ottaa jo silmään vaikkei uskoisi.

post-349-13888358341292_thumb.jpg

Link to comment

Yksi tapa on esim. kuten minä sen oon joskus tehny. Sitomalla kestävän narunlenkin yläiskarin pultin ja jousilatan akseliloven väliin. Sitten keppiä pyörittämällä lenkin sisällä. Vaikee selittää helppo tapa....

Link to comment
Guest rmono

Hehe, toi oli paras so far; niinku seuraavaksi varmaan että; laita Tv;shopin vieraspatja (inflatable) siihen alle, ja sitten pumpa, pumpa, pumpa bara pumpa;o) Ei vaiskaan; toi varmaan toimii oikeasti.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Jos laittaa tunkin auton alle ja latan alle kerää lankkuja, niin ei pääse tunkki kaatumaan jousilatan alta. Ei se silti oo tarpeellistaniin, mutta näin voi tehdä.

Link to comment

Itse väännän latan takaisin paikalleen n.1½m teräsputkella, toinen pää takahaarukan päälle, ja toinen latan akselikoloon. Tällä systeemillä ei ole pelkoa alustan/auton nousemisesta mukana, kuten tunkatessa voi käydä.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...