Jump to content

Palaa tulppa kuplasta. Ja nytkyttää...


Recommended Posts

Eli 1300 kupla 1700cc koneella polttaa(lähes) aina saman tulpan.

Vänkärin puolella etummainen pytty. Joskus palaa myös kuskin puolen etumman pytyn tulppa, mutta edellisestä kerrasta on jo aikaa... Takempien pyttyjen tulpat pysyy kunnossa. Kone on kahdella yksikurkkuisella kaasarilla.

 

Auto myös nytkyttää tasaisella ajolla. Eli 60km/h lasissa, kolmosvaihde ja kevyellä pintakaasulla niin alkaa jumalaton nytkytys. Kiihdyttäessä ei mitään ongelmaa, eikä moottorijarrutuksessa. Koska tuo on kahdella kaasarilla, olen tarkastanut että suuttimet ovat saman kokoiset, ja läpät aukeaa samaa tahtia. Mistä alan vikaa etsimään?

Link to comment
Guest HanttaP

Noin tekee jos on pienet kaasuttimet ja imusarjojen väliltä tasaajaputki puuttuu. Ei tule etummaisiin sylintereihih seosta kun on työtahdit peräkkäin.

Link to comment
Noin tekee jos on pienet kaasuttimet ja imusarjojen väliltä tasaajaputki puuttuu. Ei tule etummaisiin sylintereihih seosta kun on työtahdit peräkkäin.

 

Tasaajaputki? Imusarjoissa oli kyllä lähdöt, molemmissa... Pitäisikö niiden väliin laittaa siis putki, vai?

Link to comment

Putki niiden lähtöjen väliin joo, ja vielä heikommin toiminee jos ne jättää avoimeksi :) Koska putkessa kulkee ali/ylipaine, se ei saisi juurikaan antaa periksi, ts. metalliputki joka napakoilla kumiputkilla kiinni imareihin.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Laitoin tulpat niihin reikiin, ja ihmettelin että mitähän perhanaa noillakin taas tehdään :D

 

Okei, huomenna laitetaan putkea siihen sitten. Vaikuttaako tuo mitenkään ajokäyttäytymiseen? Kerkeääkö seos edes mennä vääränpuolen kaasarilta putkea pitkin imutahdin aikana? Ensin menee toiseen suuntaan, ja kohta taas toiseen suuntaan... Jotenkin tuntuu että pelkkä ilma liikkuu siinä, eli ei mene niin pitkälle että kerkeäis ihan seoksena mennä... Tämä tietenkin puhdasta mutua! Mutta sen putken pitää olla aika pitkä...

 

Onko putken sisähalkaisijalla merkitystä?

 

/lisäys:

Missäs vaiheessa siinä ylipaine kulkee?

 

/lisäys kaksi:

Hmm, tosiaan siitähän oli kyse, että kaksi imutahtia peräkkäin, niin ei riitä seos toiselle... Ehkä siitä putkesta on hyötyä kahden perättäisen imutahdin aikana hmmmm...

Link to comment
Semmoinen juttu tulee että kaasarien säädöt menee uusiksi sitten tuon jälkeen,sama juttu kun vaihtais keskikaasariin jokkis-imusarjan tilalle tasausputkella olevan.

Mihin suuntaan menee epäsäätöön? Saako sitten liikaa ainetta, vai mitä? Pitääkö pääsuuttimien kokoa alkaa taas vaihtamaan? Jotenkin sillätavalla huonossa asennossa ne kaasarit, että hankalaa ja hidasta vaihtaa niitä suuttimia, eikä innostusta ole kovinkaan paljoa suutinsulkeisiin...

Link to comment
Semmoinen juttu tulee että kaasarien säädöt menee uusiksi sitten tuon jälkeen,sama juttu kun vaihtais keskikaasariin jokkis-imusarjan tilalle tasausputkella olevan.

Mihin suuntaan menee epäsäätöön? Saako sitten liikaa ainetta, vai mitä? Pitääkö pääsuuttimien kokoa alkaa taas vaihtamaan? Jotenkin sillätavalla huonossa asennossa ne kaasarit, että hankalaa ja hidasta vaihtaa niitä suuttimia, eikä innostusta ole kovinkaan paljoa suutinsulkeisiin...

 

Todennäköisesti vaatii uusiksi säädön,100% en takaa, mutta joudut varmaan muuttamaan suuttimia. Sen näkee sitten. Ja huoltoluukut on kätevät.

Link to comment

Reijät pelteihin,sitten 4x6mm 10mm kannalla olevat mutterit hitsaten konetilan puolelle ja sopivasti suuremmat pellit 1.5mm alumiinpellistä leikaten ja pulteilla kiinni niihin muttereihin. Näin mulla. Jonkun tiivisteen voisi tietty vielä kehittää väliin,mutta eipä sieltä paljo mitään paskaa ole tullut.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noni. Vaihdoin taas tulpat, kun joku niistä pimeni. Laitoin numerolla kuumemmat. Kiinnitin huomiota sellaiseen, että takempien pyttyjen tulpat oli hopean väriset kierteiltä, ja elektrodit (vai mitkä ne on, jossa se kipinä tulee) oli ihan hyvän näköiset. Etumpien pyttyjen tulppien kierreosa oli kullan värinen(ottanut lämpöä?) ja elektrodit oli mustan karstan peitossa.

 

Autossa on nyt imusarjasta toiseen putki, tai oikeastaan vahvaseinäinen letku. Letku on aika pitkä, ja sisähalkaisijaltaan vain 9mm tai 10mm. Onkohan tuosta koko letkusta mitään hyötyä? Ei nimittäin muuttunut käynti juuri mihinkään, ja vetää edelleenki todella hyvin niinkuin ennenkin.

 

 

Onko muuten vain urbaania legendaa väitteet liian kuumasta tulpasta ja reiän palamisesta mäntään? Ei kai se tulpan lämpöarvo vaikuta tulpan varsinaiseen lämpötilaan?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Laitoin postia NGK:lle. B6ES tulpista yksi paloi jälleen, vaihdoin B5ES tuplat. Nyt kun vastaus tuli, niin NGK:lta suosittelivat etummaisiin B8HCS ja takimmaisiin B7HCS tulppia. Meneekö minulla nyt juurikin väärään suuntaan nuo lämpöarvot? Eli olisi pitänyt laittaa suuremmalla numerolla?? Miten tuo voi olla niin vaikeaa käsittää..?

Link to comment

Tuli uusi vastaus NGK:lta:

Suosittelen kaikkiin sylintereihin B7ECS sytytystulppia. Homman pitäis toimia.

 

ECS tulpassa on pienikulmainen sivuelektrodi ja "patamainen" kipinätila, joten

se toimii huomattavasti paremmin. Polttoaine/happiseos pääsee paremmin kipinän lähelle.

Tätä tulppaa käytetään jonkin verran kilpakäytössä ja ei karstoitu niin helposti.

 

Tyhjäkäyntiä pitäisi vältellä ja ajaa korkeammilla kierroksilla. Tulppa kestää kierrokset erinomaisesti.

Link to comment
Guest Toheltaja

parasta mitä mie oon saanu 12 vuoden aikana autooni on ollu Bosch W7AC tai W8AC. 8 oli vissiin kylmempi. NGK:t ei o ees kesää kestänny, ei myöskään berut...

Link to comment
parasta mitä mie oon saanu 12 vuoden aikana autooni on ollu Bosch W7AC tai W8AC. 8 oli vissiin kylmempi. NGK:t ei o ees kesää kestänny, ei myöskään berut...

 

W8AC on normaali kuplan,eli kuumempi,seiska kylmempi.

NGK:oosa on taas toisin päin B5HS on normaali ja B6HS kylmempi.

NGK ja Boschit kestänyt itsellä yhtä hyvin molemmat. Jos tulppa menee pimeeksi niin yleensä johtuu lyhkäisistä ajomatkoista / muutaman minuutin käytöistä tai muusta viasta liian rikkaasta seoksesta tms.

Link to comment
parasta mitä mie oon saanu 12 vuoden aikana autooni on ollu Bosch W7AC tai W8AC. 8 oli vissiin kylmempi. NGK:t ei o ees kesää kestänny, ei myöskään berut...

 

W8AC on normaali kuplan,eli kuumempi,seiska kylmempi.

NGK:oosa on taas toisin päin B5HS on normaali ja B6HS kylmempi.

NGK ja Boschit kestänyt itsellä yhtä hyvin molemmat. Jos tulppa menee pimeeksi niin yleensä johtuu lyhkäisistä ajomatkoista / muutaman minuutin käytöistä tai muusta viasta liian rikkaasta seoksesta tms.

 

Jaa niin rikkaasta seoksesta? Mulla menee yleensä se palanut tai pimentynyt tulppa kuparin väriseksi, mikä viittaisi kuumentumiseen. Ja eikös se johdu nimenomaan köyhästä seoksesta?

 

Lyhyttä ajomatkaa tulee kyllä valitettavasti...

Ai joo, vakiotulpathan ei käy, koska männät tulee hyvin lähelle kantta, ja kansissa pitkät kierteet.

Link to comment

Kokeile Bosch W7CC jos sulla on pitkät (normaalivahvuiset kierteet) ja jos 12mm "moottoripyörän tulppa" niin NGK D7EA. Viimeksi maininut on itsellä tällä hetkellä ja edellä mainitut edellisessä koneessa. Molemmat toimineet loistavasti.

 

Voihan se laihakin seos tulpat rikkoa,en ole tulppa-asiantuntija,mutta rikas seos ainakin koska tulpat menee "tukkoon" ja mustiksi nopeasti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...