Jump to content

Kuplan vaihtovirtalaturi -74 ei lataa


Recommended Posts

Kuplan lataus on lyhyen harrastuksen aikana ollut koko ajan pieni mysteeri. Eli -74 1300 Kupla vaihtovirtalaturilla, alkuperäistä 120 tkm ajettua kaikki muu paitsi akku ja säädin. Pari vuotta sitten laitoin uuden Motonet säätimen kun ei ladannut korjausseisonnan jälkeen. Ei sammuttanut latausvaloa, mutta koko viime kesän ajelin ilman että tarvitsi akkua ladata muuten, eli ilmeisesti latasi vaikka valo paloi koko ajan, kierroksilla vähän himmeni.

Nyt keväällä alkoi akku tyhjenemään ajossa, mittarilla totesin, ettei lataa. Ostin uuden säätimen (AirCooled), kytkettäessä huomasin, että auton penkin alla olevan lataussäätimen liittimen keskimmäisen pinnin (ruskea johto) kohdalta muovi sulanut, eli Motonetin säätimen pinni  lämmennyt aika lailla jossain vaiheessa, olisko tässä hajonnut. Nyt ei lataa uudellakaan säätimellä, jännite oli akussa 12,7 V elvytyslaturilla latauksen jälkeen, kuorma pikkuhiljaa lisätessä meni 11,5 volttiin, ja valot päällä reilun vartin ajeltua oli tippunut niin alas ettei startannut enää.

Latausvalo palaa kirkkaasti, hihna on tiukalla.

Miten laturin hiilet vaihtovirtaseen vaihdetaan? Mistään en löytänyt kuvaa.

Voiko akun huonous olla syynä, ei tullut ladattua viime talvena kertaakaan ja oli piuhat kiinni autossa kylmässä tallissa?

Muita ajatuksia? 

Link to comment
  • 2 months later...

Eipä ole ennättänyt kuin vasta tänään loman alkaessa tutkia tätä lisää, kesän ajelut tullut tehtyä akkulaturin voimin ja ilman valoja yms. virrankuluttajia...

Miten vaihtovirtalaturin voi todeta ehjäksi/hajonneeksi, en ole löytänyt vikaa ja epäily nyt että laturi rikki, koska akun jännite ei nouse auton ollessa käynnissä. 

 

Laturin hiilissä pituutta ihan hyvin ja johdot ehjät (vastus nolla eli mittari 'piippaa' hiilen pinnan ja liittimen välillä).

Uusi laturin hihna ja kireällä.

Latausvalon poltin 2W, lampun palaessa jännite lampunkannan ja maan välillä 1,5 V.

Laturilta säätimelle menevät johdot kunnossa, testattu vastusmittarilla.

Vähän ihmetytti se, että kun kaikki johdot kiinni, lataussäätimen D+ liittimen (ruskea johto) ja akun molempien napojen välillä on kontakti (vastusmittari piippaa molempiin akun napoihin koskettaessa). Voiko näin olla? Kyseisen johdon kohdalta oli liittimen muovirunko sulanut ennen kuin vaihdoin lataussäätimen.

Eli onko vanha  laturi vai uusi säädin (taas) hajalla, miten tämän voi testata/todentaa???

Link to comment

Vanhemmat laturit ulkoisella säätimellä on melko herkkiä polttamaan diodisiltansa jonkin häiriön osuessa kohdalle, joten melkeinpä osoittaisin sormella sitä. Diodeja saa yksittäin, mutta harva autosähköliike haluaa tehdä ko. korjausta, ja kokonaista diodisiltaa ei ole saatavilla.

Link to comment

Valtosen ohjeen mukaan vastusta on luokkaa 4-5 MOhm, eli siltäosin kunnossa mutta huomasin, että liukurenkaista toinen aika kulunut, alle liukupintojen välissä olevan eristeen ja renkaiden pintojen välillä ei vastusta lainkaan.  Ei kai niiden pitäisi kontaktissa olla? Eli menikö laturi uusiksi?

Link to comment

Roottori kaputt.

 

Etsi jostakin terve roottori ja vaihda tuohon laturiisi.

Sisänen / ulkoinen säätimillisten latureiden roottorit on mun tietojen mukaan vaihtokelpoiset keskenään.

Nii ja Bossilaisena! Kinukkeja en ole vertaillu.

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...