Pyry Posted May 29, 2006 Posted May 29, 2006 Ei oo säätiedotuksen mukaan kovin ajankohtainen juttu, mut kokeillaan oisko painavia mielipiteitä. Mulla on kuplassa tollanen kone, joka käy aika lämpimänä, Ei nyt ylikuumene, mut nousee lämmöt välillä yli sadan kuitenkin. Aloin sit kelaamaan, että minkä verran noi lämmönvaihtimet vaikuttaa sen jäähdytykseen ja miten ne sais parhaiten puhaltelemaan kuumat ilmat pois. Mun lämmönvaihtimissa ei oo niitä läppiä sääteleviä vivustoja ollenkaan, joten ne on nyt joko auki tai kiinni. Mitäs luulette, oisko tehokkainta jäähdytyksen kannalta... A) Pitää läpät kiinni (mukavinta kesähelteellä) B) Pitää läpät auki (epämukavaa heinäkuussa) C) Pitää läpät auki ja ottaa lämpökanaviin johtavat putket irti Nopeasti ajateltuna toi C kuulostais tehokkaimmalta tavata puhaltaa se kuuma ilma pois, mutta joku aerodynamiikkaa tunteva vois olla eri mieltäkin. Ajatuksia? (Kupla on vm. 63, kone 1585 ja lämmönvaihtimet jotain 70-luvun mallia.) Quote
Kurre Posted May 30, 2006 Posted May 30, 2006 A, B tai C ei vaikuta koneen lämpötilaan. D selvitä miksi se kuumenee ja korjaa vian aiheuttaja Quote
Guest Mika Raussi Posted May 30, 2006 Posted May 30, 2006 Nopeasti ajateltuna toi C kuulostais tehokkaimmalta tavata puhaltaa se kuuma ilma pois, mutta joku aerodynamiikkaa tunteva vois olla eri mieltäkin. Ajatuksia? Ei pakoputken jäähdyttäminen puota öljyn lämpöjä. Onks kaikki pellit ja tiivisteet paikoillaan? Quote
-tipi- Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Mulla on kuplassa tollanen kone, joka käy aika lämpimänä, Aaiiii tollanen, no sittenhän homma on selvä! Eli tarkennapas hieman, onko viri vai vakio 1585cc? Kuvaa? Mikan kysymät pellit ja tiivisteet paikallaan? A) Pitää läpät kiinni (mukavinta kesähelteellä) Tässä vaihtoehdossa ilma puhalletaan 'harakoille' lämmönvaihtimen läpänpuoleisesta päästä, tutki vaikka vaihdinta tarkemmin. Quote
Guest Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Pyryn pitäis ensin selvittää ittelleen volkkarin moottorin jäähdytyksen toiminta ja hytin lämmityksen myös. Noi kysymykset on vähän sekavia ja niihin ei voi oikein kunnolla vastata. Mutta se mikä vois vähän jeesaa, jos lämmityslaitteella ei ole käyttöä. Ota konehuoneesta puhallinkopasta lähtevät haitariputket veks ja tulppaa ne kopassa olevat reiät. Toisaalta, ilmeisesti olet mitannu öljynlämpöjä? Jos ne välillä käy vähän yli 100 asteessa, niin se ei minusta ole huolestuttavaa (huom.mielipide). Jos ne alkaa huitelee 115-120, on syytä huolestua. Quote
-tipi- Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Mutta se mikä vois vähän jeesaa, jos lämmityslaitteella ei ole käyttöä. Ota konehuoneesta puhallinkopasta lähtevät haitariputket veks ja tulppaa ne kopassa olevat reiät. Ei missään tapauksessa näin, ellei poisteta lämmönvaihtimia. Vaan mieluummin vaikka vaihtoehto C, jos ei kabiiniin haluta lämpöä ollenkaan. Yleensä käytetään vaihtoehtoa C, jos sisään tunkee pakokaasua tai hajuhaittoja... Quote
Guest Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Ai jaa! Miks ei näin? Mikä siinä on huonoa? Olis mielenkiintoista tietää.. Quote
Pyry Posted May 31, 2006 Author Posted May 31, 2006 Tän palstan keskusteluissa jostain syystä näyttää aina käyvän niin, että puhe menee aika pahasti ohi aiheesta. No, koneessa on kaikki tarvittavat osat paikallaan, ei tarvitse huolestua. Voitte toki jatkaa keskustelua aiheesta jos siltä tuntuu, mua ei kiinnosta siihen osallistua. :p Mä hain tässä ihan vaan jotain viilausta, jolla sais ehkä asteen tai pari lämpöä tiputettua. Mielestäni tiedän, miten Volkkarin jäähdytys ja lämmönvahtimet pääpiirteissään toimii. Järkeilin ton asian niin, että jos lämmönvahitimet ei pääse puskemaan sitä lämmintä ilmaansa ulos, ne säteilee sitä lämpöä takasin moottorille. Toki ilmavirran pitäis puskea enin osa sitä lämpimästä ilmasta samantien auton ali, ja juuri tätä varten moottorissa on niitä peltejä ja tiivisteitä eristämässä moottoritilaa. No, unohdetaan keskustelu tästä aiheesta. Quote
-MITO- Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 No jopas on keskustelu häirinnyt, asiassahan vastaukset on pysynyt. Coolair kit voisi muutaman asteen viilentää konetta. Quote
-tipi- Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Pyry, luetko eri treadia kuin muut? Eikö lähes kaikki vastaukset ole käsitelleet koneen lämpöä/lämmönvaihtimia? Hessu, jos et puhalla 'sorsien' läpi ilmaa, ne kuumuu enemmän, pakokaasut ei jäähdy niin nopeasti, kannet kuumuu enemmän, kone käy kuumempana, ja kas, toivottu vaikutus onkin juuri päin vastainen. Mutta kuten Hessu mainitsi, reilu sata astetta on vielä normi lämpötila öljyille. Mito, Coolair-kit ei kuitenkaan poista koskaan itse ylikuumenemisen aiheuttajaa, eli ei ole ratkaisu ongelmaan vaan oireeseen. Quote
-MITO- Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Tipi: Mutta sopisi muutaman asteen tiputukseen ;) Mä hain tässä ihan vaan jotain viilausta, jolla sais ehkä asteen tai pari lämpöä tiputettua. Quote
Guest Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Hessu, jos et puhalla 'sorsien' läpi ilmaa, ne kuumuu enemmän, pakokaasut ei jäähdy niin nopeasti, kannet kuumuu enemmän, kone käy kuumempana, ja kas, toivottu vaikutus onkin juuri päin vastainen. quote] Hyvä pointti, mutta kumpi parempi. Että hukataan osa jäähdytysilmasta pakoputkien jäähdyttämiseen, vai että kaikki ilma menee kansien ja pyttyjen ohi. Varmaan vähän mielipide juttuja. Pitäis joskus mitata ja testata. Ps. eiks tiukkojen viritysoppien mukaan pakokaasut pitäis saada pidettyä mahdollisimman kuumana. Vaikka tämä nyt ei liittynytkään alkuperäiseen aiheeseen enää milläänlailla. Quote
Guest Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Kuumana menevä pakokaasu pitäis liikkua liukkaammin... isot pojat kertonu ;) Quote
Guest Mika Raussi Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Öö... Miten kannet kuumenee enemmin jos pakoputkea ei jäähdytetä. Se pakokaasuhan virtaa kannesta poispäin. Aiheuttaaks J-putket sit muka kansien kuumenemista? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.