juhis70 Posted September 8, 2017 Share Posted September 8, 2017 Tervehdys taas. En tiedä kuuluuko tämä koko jaarittelu tähän osioon, mutta tässä tulee. Parin kuukauden tauon jälkeen homma alkaa taas jatkua. Moottorin saan koneistamosta ens viikolla, ja sitten kasauspuuhiin. Otsikon mukainen kysymys, mikä ns. budjettisarja olisi järkevin hankkia. Kone on 1500, ja tarkoitus on laittaa hiukan isommat sylinterit. Miten olisi esim. tämä: http://www.aircooled.fi/tuote/1537/manta-sylinterisarja-855x69mm-1585cc-valu-plus-mahle Konetta ei siis ole kasattu tuolla koneistamolla, vaan teen sen itse. Tähän hiukan juttua tuosta koneistuksesta, mikä oli sinänsä hiukan erikoinen homma, mutta lopulta kait ihan ok. Elikkäs vein heinäkuun puolivälissä Turun superkoneistukseen kannet, lohkon ja kampiakselin. Purettuna. Puhe oli että katsovat mitä olisi tarve tehdä ja sitten ilmoittelevat. No ei se ihan niin mennyt, vaan heillä oli kesälomien lisäksi ilmeisen kiirettä töissä, ja kun molempien kanssa puhuin, niin ehkä heilläkin oli jotain katkoksia tiedonkulussa. Missään vaiheessa ei nimittäin ollut juttua mitä tarttis tehdä ja mitä tehdään, vaan homma meni täysillä eteenpäin... Kiitettävästi soittelivat ja kertoili missä mennään, ja lopputulema on seuraava, noin suurinpiirtein, kun en ole siis vielä laitetta saanut: Aarporaus, tehtiin vannepajalla. Uusi (käytetty) kansi haljenneen tilalle, vannepajan Mäkelältä 50€. Runkolaakerien vaihto, kiertokankien laakerit ja holkit, uudet venttiilit, parin venttiili-istukan koneistus, ohjurien vaihto, kansien kokoaminen, vauhtipyörän hionta. Jos nyt oikein muistan mitä puhelimessa puhuttiin. Tämä osineen ja töineen 800€. Onko tuo sitten kallis vai ei, en tiedä. Hiukan alkaa jo rahanmeno hirvittämään, tähän mennessä n. 2500 mennyt. Vielä tarvii nuo sylinterit ja kytkimen. Sitten alkaa olla alapuoli kunnossa, ja voi alkaa keskittyä koriin... Ja kyseessä siis vaimon perintövehje, siksi mikään muu projekti ei käynyt (vaimolle), ja olihan se lähtökohta ilmainen.. Quote Link to comment
tolvana Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 (edited) ei sua ainakaan ryöstetty oo, tuohon halvin 1600 pyttysarja niin pelaa vakiokone sen mitä kuuluukin. edit. esim tuo linkin setti on ok. Edited September 9, 2017 by tolvana Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Suuremman mäntäpyttysarjan kanssa koneen puristussuhde hieman kasvaa. Se ei haittaa mitään, päinvastoin. Tässä muutama vinkki / tarkastus normi-kasausohjeiden lisäksi kun ensimmäistä (tai toista, kolmatta... jne) konetta kasaa: - Kampikammion isojen pinnapulttien juuriin kuuluu O-renkaat (tulevat tuossa mahle+ -sarjassa, 6 kpl). - Saatat joutua tilaaman vielä nokka-akselin linjaan lohkon tulpan (http://www.aircooled.fi/tuote/288/nokkaakselin-tulppa-lohkoon-teras-t1-scat). Se tuppaa konetta purettaessa aika-ajoin häviämään. - Nostajat kannattaa uusia kun ne eivät kalliiita ole, ja vanhoja nostajia tuskin on numeroitu purettaessa. 8 x http://www.aircooled.fi/tuote/90/nostaja-vakio-t123-860479-airclassic - Sylinterien juureen / lohkon vastinpintaan tulee laittaa tiivistemassaa tai tuota Mahlen lohkoliimaa. Siinä ei kannata säästellä. - Ennen kansien kiinnittämistä kannattaa kurkata koneen alle että siellä on varmasti "unohduspellit" - englanniksikin miusta osuvasti nimetty "dementia deflectors". - Vauhtipyörän stefaa vasten tuleva kaareva kannattaa tarkastaa huolellisesti ja kiillottaa esim. tonnisella hiekkapaperilla. Stefa asennetaan pohjaan asti, ts. ei jätetä lohkon pinnan kanssa tasaan. Puavo Quote Link to comment
juhis70 Posted September 10, 2017 Author Share Posted September 10, 2017 Kiitokset molemmille. Eipä sitten muuta kun tilaamaan. Tulppa on tallella, mutta jos nuo nostajat sitten ottaisi vielä. Juhis Quote Link to comment
juhis70 Posted September 18, 2017 Author Share Posted September 18, 2017 Yksi pikkujuttu tässä vielä ahdistaa, eli virranjakajan käyttöakseli. Se on varmaan otettu irti aarporauksen ajaksi, ehkä. Se kuitenkaan ei ollut nyt vissiin ihan pohjassa, oli vajaan sentin ylhäällä. Eli prikkoja pystyi liikuttelemaan vapaasti ylös alas. Onko sen tarkoitus mennä aivan pohjaan? Se ei nimittäin sormivoimin liikkunut mihinkään. Lopulta naputtelin sen varovasti putkenpätkällä ja vasaralla pohjaan. Ja sen jälkeen samalla systeemillä ylös ja ulos. Oli ihan kohtuu tiukka. Sovittelin sitä takaisin, niin jonkun matkaa menee, mutta siihen jämähtää. Eikä pyöri. Olen ymmärtänyt että sen pitäisi kohtuu helposti liikkua? Mikähän pentele siihen on mennyt? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 (edited) Öö, yritätkö hakata jakaja-akselia prikkojen kanssa paikalleen kun kone kasassa? Rikkoo messinkirattaan kampuralta... ensin ne prikat alas vaikka ruuvarin vartta pitkin hyvin rasvattuna ja käyttöakseli perään. Jos taasen irtopuolikkaaseen niin kato ettei oo reikä hapettunu tai akselissa mitään pursetta/kolhua/ruostetta. Joskus on ollu tiukkoja paikkoja mutta ihan karhunkielellä ja sormella rööriä rassaten on saanut tilaa akselille Edited September 18, 2017 by Toheltaja Quote Link to comment
juhis70 Posted September 19, 2017 Author Share Posted September 19, 2017 Ei ole kone kasassa, tuohon irtopuolikkaaseen sitä sovittelen. Noita reikiä jo rassailin, ja paremmin alkaa jo mahtua. Quote Link to comment
juhis70 Posted September 30, 2017 Author Share Posted September 30, 2017 vielä hiukan kysyttävää tuosta kasaamisesta, eli nuo o-renkaat lohkon sisälle. Niitä ei ollut, ja niille ei kyllä mitään syvennystä ole. Tätä lueskelin ja aattelin että ne ei sinne tässä tapauksessa kuulu: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=527020 Isojen pinnapulttien päissä oli tällaiset mutterit http://www.jbugs.com/product/113101131A.html toki kolmesta oli häipynyt tuo punainen tiiviste. Mistähän moisia voisi suomesta saada? Nuo muutkin mutterit, onko nuo myytävät sarjat tavallisia nylockkeja vai jotain kovempaa kamaa? Alkuperäiset näyttää ainakin paksummilta kuin normimutteri. Quote Link to comment
sleepercooler Posted September 30, 2017 Share Posted September 30, 2017 Tossa vaihtoehtona, tosin koko setti.. http://www.aircooled.fi/tuote/218/nylock-mutterisarja-runkomoottorin-kasaukseen https://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord, https://www.paruzzi.com/verkkokauppa/? Tai Keiteleen Koneesta, vou saada yksittäisiä muttereita. mielestäni pitää olla syvennys o-renkaille Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.