Jump to content

Sylinterisarjoista


Recommended Posts

Tervehdys taas. En tiedä kuuluuko tämä koko jaarittelu tähän osioon, mutta tässä tulee.

 

Parin kuukauden tauon jälkeen homma alkaa taas jatkua. Moottorin saan koneistamosta ens viikolla, ja sitten kasauspuuhiin. Otsikon mukainen kysymys, mikä ns. budjettisarja olisi järkevin hankkia. Kone on 1500, ja tarkoitus on laittaa hiukan isommat sylinterit. Miten olisi esim. tämä: http://www.aircooled.fi/tuote/1537/manta-sylinterisarja-855x69mm-1585cc-valu-plus-mahle

 

Konetta ei siis ole kasattu tuolla koneistamolla, vaan teen sen itse. Tähän hiukan juttua tuosta koneistuksesta, mikä oli sinänsä hiukan erikoinen homma, mutta lopulta kait ihan ok.

Elikkäs vein heinäkuun puolivälissä Turun superkoneistukseen kannet, lohkon ja kampiakselin. Purettuna. Puhe oli että katsovat mitä olisi tarve tehdä ja sitten ilmoittelevat. No ei se ihan niin mennyt, vaan heillä oli kesälomien lisäksi ilmeisen kiirettä töissä, ja kun molempien kanssa puhuin, niin ehkä heilläkin oli jotain katkoksia tiedonkulussa.

Missään vaiheessa ei nimittäin ollut juttua mitä tarttis tehdä ja mitä tehdään, vaan homma meni täysillä eteenpäin...

 

Kiitettävästi soittelivat ja kertoili missä mennään, ja lopputulema on seuraava, noin suurinpiirtein, kun en ole siis vielä laitetta saanut:

 

Aarporaus, tehtiin vannepajalla. Uusi (käytetty) kansi haljenneen tilalle, vannepajan Mäkelältä 50€. Runkolaakerien vaihto, kiertokankien laakerit ja holkit, uudet venttiilit, parin venttiili-istukan koneistus, ohjurien vaihto, kansien kokoaminen, vauhtipyörän hionta. Jos nyt oikein muistan mitä puhelimessa puhuttiin. Tämä osineen ja töineen 800€.

Onko tuo sitten kallis vai ei, en tiedä.

 

Hiukan alkaa jo rahanmeno hirvittämään, tähän mennessä n. 2500 mennyt. Vielä tarvii nuo sylinterit ja kytkimen. Sitten alkaa olla alapuoli kunnossa, ja voi alkaa keskittyä koriin...

 

Ja kyseessä siis vaimon perintövehje, siksi mikään muu projekti ei käynyt (vaimolle), ja olihan se lähtökohta ilmainen..

 

Link to comment

Suuremman mäntäpyttysarjan kanssa koneen puristussuhde hieman kasvaa. Se ei haittaa mitään, päinvastoin. Tässä muutama vinkki / tarkastus normi-kasausohjeiden lisäksi kun ensimmäistä (tai toista, kolmatta... jne) konetta kasaa:

 

- Kampikammion isojen pinnapulttien juuriin kuuluu O-renkaat (tulevat tuossa mahle+ -sarjassa, 6 kpl).

- Saatat joutua tilaaman vielä nokka-akselin linjaan lohkon tulpan (http://www.aircooled.fi/tuote/288/nokkaakselin-tulppa-lohkoon-teras-t1-scat). Se tuppaa konetta purettaessa aika-ajoin häviämään.

- Nostajat kannattaa uusia kun ne eivät kalliiita ole, ja vanhoja nostajia tuskin on numeroitu purettaessa. 8 x http://www.aircooled.fi/tuote/90/nostaja-vakio-t123-860479-airclassic

- Sylinterien juureen / lohkon vastinpintaan tulee laittaa tiivistemassaa tai tuota Mahlen lohkoliimaa. Siinä ei kannata säästellä.

- Ennen kansien kiinnittämistä kannattaa kurkata koneen alle että siellä on varmasti "unohduspellit" - englanniksikin miusta osuvasti nimetty "dementia deflectors".

- Vauhtipyörän stefaa vasten tuleva kaareva kannattaa tarkastaa huolellisesti ja kiillottaa esim. tonnisella hiekkapaperilla. Stefa asennetaan pohjaan asti, ts. ei jätetä lohkon pinnan kanssa tasaan.

 

Puavo

Link to comment
  • 2 weeks later...

Yksi pikkujuttu tässä vielä ahdistaa, eli virranjakajan käyttöakseli. Se on varmaan otettu irti aarporauksen ajaksi, ehkä. Se kuitenkaan ei ollut nyt vissiin ihan pohjassa, oli vajaan sentin ylhäällä. Eli prikkoja pystyi liikuttelemaan vapaasti ylös alas. Onko sen tarkoitus mennä aivan pohjaan?

Se ei nimittäin sormivoimin liikkunut mihinkään. Lopulta naputtelin sen varovasti putkenpätkällä ja vasaralla pohjaan. Ja sen jälkeen samalla systeemillä ylös ja ulos. Oli ihan kohtuu tiukka. Sovittelin sitä takaisin, niin jonkun matkaa menee, mutta siihen jämähtää. Eikä pyöri. Olen ymmärtänyt että sen pitäisi kohtuu helposti liikkua?

Mikähän pentele siihen on mennyt?

Link to comment
Guest Toheltaja

Öö, yritätkö hakata jakaja-akselia prikkojen kanssa paikalleen kun kone kasassa? Rikkoo messinkirattaan kampuralta... ensin ne prikat alas vaikka ruuvarin vartta pitkin hyvin rasvattuna ja käyttöakseli perään.

 

Jos taasen irtopuolikkaaseen niin kato ettei oo reikä hapettunu tai akselissa mitään pursetta/kolhua/ruostetta. Joskus on ollu tiukkoja paikkoja mutta ihan karhunkielellä ja sormella rööriä rassaten on saanut tilaa akselille

Edited by Toheltaja
Link to comment
  • 2 weeks later...

vielä hiukan kysyttävää tuosta kasaamisesta, eli nuo o-renkaat lohkon sisälle. Niitä ei ollut, ja niille ei kyllä mitään syvennystä ole. Tätä lueskelin ja aattelin että ne ei sinne tässä tapauksessa kuulu:

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=527020

 

Isojen pinnapulttien päissä oli tällaiset mutterit  http://www.jbugs.com/product/113101131A.html 

toki kolmesta oli häipynyt tuo punainen tiiviste. Mistähän moisia voisi suomesta saada? Nuo muutkin mutterit, onko nuo myytävät sarjat tavallisia nylockkeja vai jotain kovempaa kamaa? Alkuperäiset näyttää ainakin paksummilta kuin normimutteri.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...